پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

سوغات رشت چیست و از کجا بخریم؟ سوغات رشت شامل دو دسته خوراکی های خانگی و صنایع دستی بسیار زیبا می باشد.همین جذابیت های سوغاتی های رشت خود یکی از دلایل اصلی جذب گردشگر به این شهر بوده است. مردم رشت در ابداع غذاهای لذیذ بسیار حرفه ای هستند. صنایع دستی این شهر نیز از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.در این مطلب از سایت گلستانی ها تلاش کرده ایم تا شما را در خرید سوغات رشت کمک کنیم به این ترتیب در سفرهای بعدی خود می‌توانید یکی یا چند تا از بهترین سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت را برای دوستان و عزیزانتان خریداری کنید.

شماره تماس اجاره ویلا در رشت 09114481870

سوغاتی‌ها رشت

علاوه بر جاهای دیدنی رشت که خیلی زیبا و فوق العاده است سوغات و صنایع دستی این شهر نیز زبانزد است و تنوع خوراکی و سوغات این شهر به حدی زیاد که نام رشت در فهرست شبکه شهر‌های خلاق یونسکو ثبت شد. تنوع خوراکی‌های خوشمزه در رشت بسیار است و برای هر سلیقه‌ای خوراکی پیدا می‌شود.

شیرینی های رشت

رشته خوشکار

رشته خوشکار یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های رشت و استان گیلان است که در واقع نوعی شیرینی سنتی است. برای خرید رشته خوشکار، کافی است سری به قنادی‌های رشت و استان گیلان بزنید تا این شیرینی خوشمزه را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید. رشته خوشکار در ماه رمضان سر سفره گیلانی‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین شیرینی قرار می‌گیرد.

گلستانی ها - بهترین رشته خوشکار رشت

نان برنجی شیرینی محبوب رشت

این شیرینی که به تیمیجان شهره است با تمامی شیرینی های نان برنجی سایر شهرها متفاوت است. این شیرینی که دایره ای شکل است با آرد برنج پخته می شود و همراه حلوای ارده به مصرف می رسد.

گلستانی ها -نان برنجی شیرینی محبوب رشت

کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی دیگر از شیرینی‌های گیلان و سوغات رشت است که محبوبیت زیادی در سراسر ایران دارد و در استان‌های دیگر نیز پخت می‌شود. همان‌طور که از نام این کلوچه پیداست فومنی است اما در تمامی شهرهای استان گیلان نیز تهیه می‌شود.

برای تهیه این کلوچه از آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، گردو و دارچین استفاده می‌شود. کلوچه فومن نیز مانند رشته خوشکار دارای یک بخش درونی خمیر مانند است که برای تهیه آن از گردو و دارچین و شکر استفاده می‌شود.

بهترین کلوچه فومن در رشت، شهر فومن و لاهیجان پخته می‌شود.

اگر اهل خوراکی های خوشمزه و طعم و دستپخت معروف رشتی‌ها هستید، آن را در بهترین رستوران های رشت که اینجا معرفی کرده‌ایم، امتحان کنید.

گلستانی ها - بهترین کلوچه فومن در رشت

کوکی رشت

کوکی که از خوردنی های خوشمزه استان رشت می باشد با مغز گردو و کشمش پخته می شود . البته این نوع کلوچه به صورت کارخانه‌ای نیز توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود. از جذاب‌ترین بخش این کلوچه، تکه‌های شکلات یا کشمشی هستند که برای تهیه آن استفاده می‌شود.

حالا تا رشت امده اید بد نیست بدانید که در چند قدمی شما عروس شهرهای شمالی هم دارای سوغات بی نظیری است که می توانید در این مقاله با سوغات رامسر آشنا شوید!

گلستانی ها - کوکی ماورا رشت

مربای بالنگ رشت

مربای بالنگ بسیار خوش‌طعم است و به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین مرباها و سوغاتی رشت شناخته می‌شود. اگر شما هم اهل خوردن مربا در وعده صبحانه یا عصرانه باشید و انواع مربا از جمله خوراکی‌های محبوب شما به حساب می‌آید حتما می‌دانید که یکی از خاص‌ترین و لذیذترین مرباها، مربای بالنگ است. مربای بالنگ سوغات نواحی مختلف شمال کشور از جمله رشت است و از این رو می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب شما از میان خوراکی‌ها برای تهیه سوغات رشت باشد.

مربای بالنگ همانطور که از نامش پیدا است از یک نوع مرکبات به نام بالنگ یا بادرنگ تهیه می‌شود که بیشتر مختص نواحی شمال است و در گیلان نیز به وفور پیدا می‌شود. هرچند مربای بالنگ را در همه جا می‌توان خریداری کرد اما خرید مرباهای خانگی آن هم در بازارهای محلی رشت مسلما طعم و مزه دیگری دارد.

گلستانی ها - قیمت مربای بالنگ خانگی

حلوای به

حلوا از جمله شیرینی‌های معروف ایرانی است که دستور پخت‌های متفاوتی دارد و اغلب برای پذیرایی در مراسمات خاص ایرانی‌ها از انواع آن بهره می‌برند. استان گیلان نیز نوعی حلوای سنتی دارد که به عنوان سوغات محبوب شهر رشت نیز به حساب می‌اید. به این حلوای خوشمزه که شکل و شمایل متفاوتی از انواع حلواها دارد حلوای به می‌گویند.

مواد اصلی برای تهیه این حلوا در واقع نوعی مربای به است. در حقیقت ابتدا به را با مقداری شکر می‌پزند و بعد از آن اجازه می‌دهند تا آب اضافه آن تا حد ممکن تبخیر شود، بعد از آن مواد را می‌کوبند و در روغن حیوانی تفت می‌دهند در نهایت هم با افزودن پودر هل و خلال بادام یا پسته آن را طعم‌دار می‌کنند و به صورت برش های لوزی شکل در ظرف پذیرایی چیدمان می‌کنند. گفتنی است در شیوه اصیل پخت این حلوا برای تهیه آن از دیگ‌های مسی استفاده می‌شود.

گلستانی ها - حلوای اصیل گیلانی

باقلوای یاس

یکی از سوغاتی‌های معروف در استان گیلان باقلوای یاس است که می‌تواند انتخاب مناسبی به عنوان سوغات رشت نیز باشد. همانطور که از اسمش پیدا است این باقلوا با گل یاس مزه‌دار شده است و دارای طعم و رایحه خاصی است که آن را از باقلواهای دیگر متمایز کرده است. در حقیقت تفاوت اصلی این باقلوا این است که به جای طعم‌دار کردن مواد میانی باقلوا با هل سابیده شده از گل‌های یاس که به وفور در استان گیلان پیدا می‌شوند، استفاده شده است. برای خرید باقلوای یاس کافی‌ست به بازار سوغات رشت سر بزنید.

دستپخت گیلانی‌ها در کل خطه شمال معروف است. پس اگر گذرتان به گیلان افتاد به یکی از این بهترین رستوران های گیلان بروید.

گلستانی ها - شیرینی معروف رشت

میوه های محلی رشت

گلابی وحشی یا خوج

گلابی وحشی جزء میوه‌ های مخصوص گیلان است و علاوه بر داشتن طعم و مزه بی‌نظیر، دارای خواص بسیار زیادی بوده و برای سلامتی نیز بسیار مهم است. این گلابی به گلابی ژاپنی نیز مشهور است و طعم آن بسیار شبیه به گلابی معمولی است.

این میوه که جز میوه‌های جنگلی گیلان نیز محسوب می‌شود برای درمان بیماری‌هایی مانند نقرس، فشار خون و مشکلات کبد و قلب بسیار مفید بوده و باعث بهبود بسیار زیاد این بیماری‌ها می‌شود.

گلستانی ها - خواص گلابی وحشی

تمشک وحشی

تمشک یک میوه بسیار خوشمزه و از میوه های مخصوص گیلان است. تمشک وحشی رنگ و مزه‌ای خاص دارد و از آن برای تهیه مربا نیز استفاده می‌شود. برخی از محلی‌ها علاوه‌بر تمشک وحشی، مربا و شربت آن را نیز در بازارهای محلی و بازارهای روز استان گیلان می‌فروشند.

گلستانی ها -خواص تمشک وحشی

کونوس (ازگیل)

ازگیل که محلی‌های گیلان به آن “کونوس” نیز می‌گویند یکی از میوه‌های محلی و فوق‌العاده خوشمزه گیلان است که می‌توانید آن را از بازارهای محلی یا اهالی روستا به‌عنوان سوغات رشت خریداری کنید.

حالا که کلی سوغات رشت را معرفی کرده ایم بهتر است شما را با بهترین سوغات شمال هم آشنا کنیم.

گلستانی ها - نام دیگر ازگیل

خیار محلی

خیار محلی گیلان ظاهری کمی متفاوت و بزرگتر از خیارهای گلخانه‌ای دارد که تاکنون دیده‌اید. خیارهای محلی گیلان معمولاً پوستی ناصاف دارند و دانه‌های آن‌ها نیز درشت‌تر از خیارهای گلخانه‌ای است.

گلستانی ها - خیار محلی گیلان

سوغاتی های ترشی و مزه های رشت

رب انار

رب انار، از سوغاتی‌های رشت است که استفاده‌های زیادی دارد، از درمانی تا غذایی. رب انار در بسیاری از غذاهای شمالی استفاده می‌شود، فسنجان با رب انار یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها است.

گلستانی ها - رب انار

زیتون

در بسیاری از زمین های رشت درخت زیتون یافت می شود و ممکن است حتی شما در کنار خیابان های شهر و پارک ها هم درخت زیتون پیدا کنید. در واقع رشت یکی از بزرگترین مراکز تولید کننده زیتون در ایران است. برای خرید انواع زیتون و فرآورده های آن کافی است به فروشگاه های معتبر سری بزنید و پس از تست کردن نسبت به ذائقه خود خرید کنید.

اگر قصد خرید سوغاتی های رشت را هم داشته باشید، باز زیتون گزینه مناسبی است. با خرید یک سوغاتی سالم، به عزیزانتان ثابت کنید که تا چه اندازه برای سلامتی آن ها ارزش قائلید. علاوه بر این می توانید از برخی فروشگاه ها، روغن زیتون نیز بخرید.

حالا که به استان گیلان پا گذاشته‌اید، همراه شوید به مقصد بهترین جاهای دیدنی گیلان.

پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی نوعی پنیر خاص است که با روشی خاص درست می شود. برای به عمل آمدن این پنیر، چربی و خامه روی شیر را نمی گیرند. به همین علت این چربی داخل پنیر حل شده و زمانی که پنیر در قالب سفت می شود، بسیار چرب بوده و طعم بسیار لذیذی خواهد داشت. می توانید این پنیر خوشمزه را نیز به عنوان یکی از سوغاتی های رشت با خود به شهرتان ببرید.

گلستانی ها - قیمت پنیر سیاهمزگی

درار یا دَلار

بی‌شک یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین دستپخت‌ها در میان دستپخت نواحی مختلف کشور را می‌توان متعلق به نحوه آشپزی نواحی شمالی کشور از جمله استان گیلان دانست. در رشت که مرکز این استان است نیز علاوه بر غذاهای بومی خوشمزه می‌توان انواع چاشنی‌های متمایز و خوش طعمی را دید که تقریبا پای ثابت سفره هر رشتی است و خوشمزگی غذاهای گیلگی را دوچندان می‌کند.

در کنار بازارهای خوش‌آب و رنگ رشت، میدان شهرداری رشت هم از آن جاهای دیدنی عجیب است که اینجا داستانش را نقل کرده‌ایم.

گلستانی ها - دلار ماست چیست

برنج رشت

رشت بخاطر آب و هوای مناسب و خاک حاصل خیزش، محل بسیاری مناسبی برای ایجاد شالیزارهای کاشت برنج است. شالیزارهای برنج بسیار زیادی در اطراف رشت وجود دارند و افراد محلی با کوشش و سختی از این روش امرار معاش می کنند.

برنج رشتی دارای عطر و طعم بسیار مطلوبی است که مشتریان و متقاضیان بسیاری دارد. با توجه به اینکه برنج از جمله غذاهای همیشگی مردم ایران است، خرید برنج می تواند به عنوان یک سوغاتی کاربردی مورد توجه واقع شود.

نان برنج (خُلفه یا کشتا رشت)

نان برنجی رشت که به آن نان خُلفه، نان خُرفه یا کشتا گفته می‌شود از جمله نان‌های سنتی استان گیلان است که در بسیاری از شهرهای این استان پخت می‌شود.

اهالی بخش شرقی استان گیلان، نان خلفه را روی “گمج” می‌پزند. گمج تابه‌ای گِلی است که به صورت برعکس روی آتش قرار گرفته و سپس نان‌ها روی آن پخته می‌شود.

برای تهیه نان خلفه ترکیبی از آرد گندم و آرد برنج و کدوحلوایی پخته استفاده می‌شود. در صورتی که مایل باشید می‌توانید مقداری شکر یا عسل نیز به کدوحلوایی اضافه کنید تا نان خُلفه طعم شیرینی داشته باشد.

حالا که تا اینجا کلی خوراکی خوشمزه معرفی کردیم بهتر است سری هم به جاهای دیدنی شمال بزنیم که تعدادی از آنها در گیلان قرار دارد.

گلستانی ها - علت خشک شدن نان خلفه

سوغات صنایع دستی رشت

دستباف‌های پشمی

پشم یکی از فرآورده‌های دامداری است و همان طور که می‌دانید، دامداری در بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی هنوز هم رواج دارد. پس از چیدن پشم، آن را می‌ریسند و به نخ تبدیل می‌کنند، سپس با استفاده از آن محصولات بی‌نظیری تولید می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین دستباف‌های شهر رشت و ماسوله، پاپوش‌های رنگی است که امروزه در بسیاری از شهرها، حتی تهران هم پیدا می‌شود و طرفداران خودش را دارد.

ماهی سفید

امروزه دیگر همه می‌دانند که گوشت حیوانات دریایی از جمله ماهی در شمار مفیدترین و پر سودترین مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن قرار می‌گیرد و از این رو غذاهای دریایی نظیر پلو میگو، قلیه ماهی و پلو ماهی نیز بیش از پیش طرفدار پیدا کرده‌اند. مسلم است که تهیه و پخت این غذاها با مواد اولیه مرغوب و تازه علاوه بر آن که طعم و مزه فوق العاده‌ای دارد بلکه دارای ارزش غذایی بالاتری است. علاوه بر آن می‌توان این ماده غذایی مفید و خوشمزه را به عنوان سوغاتی شهر رشت نیز تهیه کرد.

ماهی دودی رشت

اگر برای بار اول است که به رشت سفر می‌کنید احتمالا با دیدن ماهی‌های خشک شده و تیره رنگی که در غرفه بسیاری از مغازه‌های بازارهای محلی شهر آویزان شده‌اند متعجب خواهید شد. اما جالب است بدانید که این ماهی‌های دودی جزو سوغات معروف رشت هستند و از خوش خوراک‌ترین و پر فروش‌ترین خوراکی‌های بازار سنتی رشت محسوب می‌شوند.

گلستانی ها - ماهی دودی چه نوع ماهی است

حصیربافی

حصیربافی یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان گیلان است که دست بافت‌های آن را می‌توان در مرکز این استان یعنی شهر رشت به وفور یافت و به عنوان سوغاتی خریداری کرد. انواع محصولات حصیری که به دست زنان هنرمند در سراسر این استان بافته می‌شوند شامل زنبیل‌، سبد، زیرانداز، آبکش و سفره هستند.

این مصنوعات حصیری که بیشتر از ساقه برنج بافته شده‌اند را می‌توان به عنوان اقلام تزئینی و یا بصورت کالاهای کاربردی در بخش‌های مختلف منزل مانند آشپزخانه مورد استفاده قرار داد. به‌طوری که اگر به خانه رشتی‌ها و گیلانی‌ها بروید بیش از هر چیز دیگری این محصولات حصیری هستند که در آشپزخانه آنها به چشم می‌خورد.

چموش دوزی

چموش دوزی یک هنر اصیل است که قدمت آن به چند هزار سال می‌رسد و در استان گیلان نیز هنرمندان زیادی هستند که به آن مشغول‌اند. چموش در واقع نوعی پاپوش از جنس چرم است که تماما با دست دوخته می‌شود. این پاپوش‌های چرمی و دست دوز که معمولا دارای بندهای بلندی هستند که به دور پا بسته می شوند اغلب از روستاها و مناطق اطراف استان گیلان به شهرهای دیگر از جمله رشد ارسال می‌شود و گردشگران می‌توانند در بازار‌های اصلی شهر آنها را به عنوان سوغات هنری رشت خریداری کنند. ناگفته نماند که برخی از زنان و مردان بومی در شهر رشت نیز به این هنر اصیل علاقمند هستند و دست دوزهای خود را در بازار این شهر عرضه می‌کنند.

چادرشب بافی

چادرشب پارچه‌ای ۲*۲ متر است که در بسیاری از روستاهای رشت بافته می‌شود و از آن به‌عنوان زیر سفره‌ای، زیرانداز و قرار دادن نان استفاده می‌کنند. چادرشب‌ها رنگ‌های زیبایی دارند و با دستگاه خاصی با نام «پاچال» بافته می‌شود.

اجاره اقامتگاه در رشت

در این مقاله از سایت گلستانی ها ما شما را با سوغات رشت آشنا کردیم و کمک کردیم که چه سوغاتی را از این شهر خریداری کنین.

حالا که راهی شهر رشت شده اید بهتر است از سایت گلستانی ها برای اجاره ویلا در رشت و اجاره کلبه چوبی در رشت کمک بگیرید.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی