پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

میدان شهرداری رشت کجاست؟ میدان شهرداری رشت یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت است که هر زمانی که راهی این شهر شدید باید برای یک تفریح فوق العاده سری به اینجا بزنید. گشت و گذار در میدان شهرداری رشت روز و شب نمی شناسد. برای رشت‌گردی هیچ چیز بهتر از این نیست که در هوای خنک با نم باران در محوطه میدان شهرداری همیشه شلوغ رشت قدم بزنید. دراین قسمت از رشت زندگی همیشه جریان دارد. در این میدان هنگام صبح، شب و طی مراسم‌ها موسیقی زنده ای توسط گروه هنرمند ارکستر اجرا می‌شود. ساعت نصب شده روی ساختمان در میدان با هر ساعت کامل و همچنین هر نیم ساعت به صدا درمی‌آید.

شماره تماس اجاره ویلا در رشت و گیلان 09114481870

میدان شهرداری رشت کجاست؟

تنها راه دسترسی به میدان شهرداری رشت با استفاده از تاکسی ها فقط خیابان سعدی است و نمی توان از طریق اتوبوس یا مترو نیز به این میدان دسترسی داشت. البته می توانید از طریق خیابان علم الهدی، خیابان امام و حتی خیابان سبزه میدان به این بنا دسترسی داشته باشید اما باید مسیری را پیاده طی کنید تا به میدان شهرداری رشت برسید.

تاریخچه میدان شهرداری رشت

ساخت این میدان و بناهای اطراف آن به دوره پهلوی اول باز می گردد و سبک ساخت میدان و ساختمان های اطراف آن الهام گرفته از سبک نئوکلاسیک که در خیابان نوسکی شهر سن پترزبرگ روسیه به کار رفته است می باشد. در واقع در این سبک معماری و نمای داخلی و خارجی ساختمان با سایر ساختمان های مشابه کاملا متفاوت است.

در میدان شهرداری رشت بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ساختمان شهرداری که توسط مهندس معروف آن زمان آرتم سرداراف ساخته شد، ساختمان استانداری قدیم، کتابخانه ملی، ساختمان پست و تلگراف، هتل ایران سابق و … اشاره نمود. مجموعه ارزشمند میدان شهرداری رشت جز آثار ملی ایران محسوب می شود که نام آن در تاریخ 2/3/56 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تمامی ساختمان های جدید دارای سبک نئو کلاسیک هستند. ساختمان مرکزی شهرداری رشت به عنوان مهم ترین ساختمان شهری همزمان با تاجگذاری پهلوی اول در تاریخ 4 اردیبهشت 1305 هجری شمسی افتتاح شد. این بنا در ضلع غربی میدان شهرداری رشت واقع شده است.

این میدان به عنوان میدان اصلی شهر امکان دسترسی به نقاط مختلف شهر را فراهم می کند به طوری که از طریق آن می توان به خیابان سعدی، علم الهدی، شریعتی و خیابان امام دسترسی داشت.

کاخ شهرداری یا عمارت شهرداری، هتل ایران، کتابخانه و اداره پست از جمله بناهای اصلی و مهم اطراف میدان شهرداری رشت هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

جاهای دیدنی میدان شهرداری رشت

ساختمان شهرداری میدان شهرداری رشت

این ساختمان که شباهتی به ساختمان‌های ایرانی ندارد توسط مهندس آرتم از ارامنه مقیم رشت طراحی شده است. ساختمان شهرداری با برج ساعت زیبای آن، که سه سال بعد به مجموعه اضافه شد اکنون نماد شهر رشت است.

جالب است بدانید که برج ساعت کنونی از ابتدا در مرکز ساختمان شهرداری قرار نداشت و در سال ۱۳۰۸ این نمای زیبا را روی برج دیده‌بانی ساختمان ساختند.

ساختمان شهرداری در حال حاضر دارای بخشی به‌عنوان موزه است و به‌ همین دلیل نیز بخشی از امور شهرداری رشت به ساختمان دیگری منتقل شده است. البته کلنگ ساخت ساختمان جدید شهرداری در سال ۱۳۸۶ زده شد اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با اتمام فرآیند ساخت ساختمان جدید، اتاق‌های باقیمانده ساختمان شهرداری رشت نیز تخلیه شده و این ساختمان به‌طور کامل به موزه بلدیه یا موزه شهرداری و مرکز اسناد رشت تبدیل خواهد شد.

هر چند که ما سعی کرده ایم در این مقاله در مورد میدان شهرداری رشت صحبت کنیم اما شما می توانید برای داشتن یک سفر فوق العاده به رشت با همه جاهای دیدنی رشت در این قسمت از سایت گلستانی ها مراجعه کنید و همه را یکجا ببنید.

کاخ شهرداری رشت

ساختمان سفید و زیبای کاخ شهرداری در شهر رشت یکی از جاذبه‌ های زیبای این شهر و از چشم‌ نوازترین عمارت‌ های رشت است که توجه گردشگران را به خود جلب می ‌کند. کاخ یا عمارت شهرداری رشت بین سال‌ های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ خورشیدی به دستور ادارهٔ بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار دارد که با تقسیم شهر رشت به ۵ منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت محسوب می ‌شود.

بعد از ساخته شدن مجموعه ساختمان های میدان شهرداری رشت، برج ساعت نیز به عنوان نماد تجدد به این مجموعه اضافه شد تا زمان را به اطلاع مردم برساند. عمارت شهرداری رشت در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار ثبت شده است.

مقبره‌ ابوجعفر

زمین ساختمان بلدیه پیش از ساخت عمارت، تپه بود. روی این تپه نیز بقعه‌ای به نام آقا سید ابوجعفر قرار داشت که این بقعه پس از ساخت عمارت، به حیاط عمارت شهرداری منتقل شد.

کتابخانه ملی

این کتابخانه اولین کتابخانه ملی ایران محسوب می شود که در سال 1306 ساخته شد. طرح ساخت و راه اندازی این کتابخانه توسط رئیس اداره فرهنگ گیلان ( محمد علی تربیت) مطرح گردید. این کتابخانه هیچگونه وابستگی به دولت ندارد و تمامی هزینه های آن توسط مردم تامین می شود البته افراد خیر و نهاد های دولتی نیز هستند که در تامین مخارج کتابخانه کمک می کنند.

گلستانی ها - کتابخانه ملی میدان شهرداری رشت

اداره پست میدان شهرداری رشت

فقط در شهر رشت میشه بنای اداره پست رو به‌عنوان یک جای دیدنی معرفی کرد! شروع ساخت این بنا در سال ۱۳۱۰ بوده که در عرض دو سال فرآیند ساخت اون تموم میشه و به بهره‌برداری می‌رسه. محمد حسین آیرم، یکی از فرماندهان تیپ مستقل شمال بود که دستور ساخت این بنا رو صادر کرد. این ساختمون در یک زمین به مساحت ۱۹۳۰ مترمربع در ضلع شمالی میدان شهرداری واقع شده.

با ورود به این ساختمون،‌ متوجه ساختار L مانند طبقات همکف و اول میشی. طبقه دوم اما در قسمت شرقی ساخته شده و در طبقه سوم، شاهد معماری کلاه فرنگی هستیم. هرساله در این ساختمون نمایشگاهی برگزار میشه که در اون انواع سکه‌ها،‌ پول‌ها و تمبرهای قدیمی به نمایش گذاشته میشن. همچنین، این بنا در اثار میراث ملی به ثبت رسیده.

گلستانی ها - اداره پست میدان شهرداری رشت

هتل ایران میدان شهرداری رشت

به‌واسطه‌ی رفت‌وآمد تجار و بازرگانان به شهر رشت، سه سال پس از ساخت کاخ شهرداری، در ضلع شمالی میدان هتلی باشکوه به سبک معماری نیمه اروپایی و گوتیک با ظاهری زیبا ساخته شد. این هتل که اکنون اهمیت تاریخی زیادی دارد، در کنار ساختمان شهرداری و ساختمان پست و تلگراف واقع شده است و ۱۸۰۰ مترمربع زیربنا دارد.

هتل ایران پس از انقلاب تا سال ۱۳۷۷ در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داشت اما با توجه به اهمیت بنای آن، که در اصل یکی از بناهای مهم و تاریخی شهر رشت است، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، ساختمان هتل ایران را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد. امروزه این هتل میزبان مراسم فرهنگی شهر رشت است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شمال ایران مخصوصا گیلان اینقدر زیباست که با یک روز نمی توانید همه جاهای دیدنی گیلان را ببنید پس سری به این مقاله از سایت گلستانی ها بزنید!

گلستانی ها -هتل میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در شب

درسته که میدان شهرداری در روز بسیار زیبا هست اما نمای اون در شب یک چیز دیگست! اگه در نیمه دوم سال به این شهر سفر کنی، می‌تونی زمان بیشتری رو در فضای تاریک اطراف این میدان سر کنی و از نمای زیباش لذت ببری. همچنین، نمای این میدان در شب برای عکاسی بسیار مناسبه.

پس اگر دلتان شب گردی در میدان شهرداری رشت را می خواهد و دنبال خوردن یک غذای دلچسب هستید در این مطلب از سایت گلستانی ها می توانید با بهترین رستوران های رشت آشنا شوید.

هتل های نزدیک میدان شهرداری رشت

هتل‌های زیادی در نزدیکی میدان شهرداری احداث شده‌اند که می‌توانید برای اقامت از آن‌ها استفاده کنید. از جمله محبوب‌ترین و معتبرترین هتل‌های اطراف میدان شهرداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هتل اردیبهشت، در فاصله ۱۵۰ متری از میدان شهرداری

مهمان‌پذیر کناره، در فاصله ۳۵۰ متری از میدان شهرداری

هتل کیوان، در فاصله ۷۵۰ متری از میدان شهرداری

هتل کادوس، در فاصله ۳ کیلومتری از میدان شهرداری

هتل شبستان، در فاصله ۳٫۲ کیلومتری از میدان شهرداری

بهترین زمان بازدید ازمیدان شهرداری رشت

تابستان و بهار بهترین زمان برای سفر به رشت است اما رفتن به این شهر و دیدن میدان شهرداری که قلب تپنده آن است در هر فصلی ارزش دیدن و گردش  را دارد. صبح تا ظهر زمانی مناسب برای دیدن ساختمان‌های این میدان و گشت و گذار در بازار تره بار و میوه رشت است؛ اما شب‌های میدان شهرداری هم حال و هوای خودش را دارد.

در میدان و برروی نیمکت‌ها با وجود تعداد زیاد آدم‌ها فضا آرام‌تر از صبح به نظر می‌رسد، می‌توانید از دکه‌های اطراف غذا یا نوشیدنی سفارش بدهید یا روی سنگفرش‌های میدان قدم بزنید.

حالا که اینقدر علاقه به شمالگردی دارید بهتر با همه جاهای دیدنی شمال که شاید نام تعدادی از آنها را نشنیده اید!

شکم گردی در رشت

قسمت خوشمزه گردش در رشت شکم گردی در اطراف میدان شهرداری است. برخلاف بیشتر شهر‌ها در رشت به ویژه قلب آن یعنی میدان شهرداری از ساعت ۱۰ شب به بعد پر از دکه‌های اغذیه فروشی می‌شود. هیچ چیز بیشتر از یک ساندویچ یا چای و لبو داغ در هوای مرطوب و خنک رشت نمی‌چسبد. علاوه بر این‌ها مسیر میدان شهرداری تا سبزه میدان هم پر از کافه است بعضی از آنها فضایی دلنشین با حیاطی با صفا دارند.

اگر از سمت شرق میدان شهرداری وارد پیاده‌راه خیابان امام شوید؛ ورودی اصلی بازار سنتی رشت را می‌بینید و در هیاهوی این بازار غرق می‌شوید. محیط پر از عطر سبزی تازه است و لهجه دلنشین گیلکی میوه فروش‌ها که برای محصولاتشان آواز می‌خوانند را از هر طرف این بازار می‌شنوید. مغازه‌های شیک و مدرن در کنار مغازه‌هایی قدیمی و سنتی جنب و جوش این نقطه را بیشتر کرده‌اند. این مراکز خرید، مغازه‌ها و دکان‌های کوچک و بزرگ، سوغات رشت و صنایع دستی  هم می‌فروشند.

مجسمه‌های میدان شهرداری رشت

مجسمه‌های زیبایی در میدان شهرداری و اطراف آن توسط سازمان زیباسازی شهرداری رشت ساخته شده است. که نمادی از شهر رشت و فرهنگ مردم آن است. مجسمه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی سوار بر اسب، مجسمه‌ی شهدای ذهاب، و مجسمه‌هایی از مردم عادی که مشغول کار و فعالیت هستند مانند مجسمه مرد عکاس، مجسمه مرد دوچرخه‌سوار و مجسمه زنی که لباس محلی رشت به تن دارد و از داسی که در دستش دارد مشخص است که مشغول دروی محصولی است.

سبزه میدان رشت

در نزدیکی میدان شهرداری، یک میدان قدیمی با حال و هوای نوستالژیک روزگاران دور به نام سبزه‌میدان قرار دارد. این میدان جایی  برای دورهم جمع شدن اهالی شهر و گپ و گفت است.

در وسط میدان حوض آبی به همراه چند فواره قرار دارد و صدای جریان لطیف آب همراه با صدای پر زدن کبوترها مانند سمفونی زیبایی در فضا طنین‌انداز می‌شود. این کبوترهای عضو ثابت سبزه‌میدان هستند و اکثر مواقع دسته‌ای از آن‌ها را خواهید دید.

بازار رشت

بازار رشت که در نزدیکی میدان شهرداری قرار دارد، از آن بازارهایی است که بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و باوجود صدها سوپرمارکت و هایپر مارکت و فروشگاه زنجیره‌ای هنوز هم شلوغ و پررونق است.

این بازار نماد فرهنگ و سبک زندگی مردمان رشت است؛ در گوشه‌کنار آن، خوراکی‌های محلی تازه به فروش می‌رسد و بوی ماهی تازه و ماهی‌دودی و انواع سبزیجات بومی فضا را پر کرده است.

این بازار از بخش‌های گوناگونی نظیر میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراها تشکیل می‌شود.کاروانسراهای بازار در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شدند و توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند.

خرید و پرسه زدن در فضای این بازار حس و حال خوب و نوستالژیکی به شما القا می‌کند؛ توصیه می‌کنیم برای تجربه این حس خوب هم که شده یک‌بار از این بازار دیدن کنید.

گلستانی ها - میدان شهرداری رشت

شما تا به حال به رشت سفر کرده‌اید؟ تا به حال میدان شهرداری از نزدیک دیده‌اید؟ یکی از کارهایی که تقریبا به یک رسم در شهرداری تبدیل شده نویشیدن چای در اینجاست؟ شما این کار را کردید؟ از گاری‌های غذافروشی خوراکی خریدید؟ آیا به سبزه میدان هم سر زدید؟ از دیدن مغازه‌‌های قدیمی لذت بردید؟ حتما نظر و تجربه خودتان را از سفر به رشت و دیدن ساختمان شهرداری رشت برای ما بنویسید.

اگر زمانی خواستید به رشت یا دیگر شهرهای استان گیلان و یا هر شهری دیگری سفر کنید فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره  اقامتگاه به سایت گلستانی ها سر بزنید. انواع مختلف اقامتگاه با کیفیت خوب و قیمت مناسب در این سایت برای شما گلچین شده است.

 

برچسب ها

جاهای دیدنی رامسر تا رشت



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی