پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

تالاب میان کاله شگفتی عجیب در بهشهر که درشمال ایران کم نظیره! از دیدنی‌های استان مازندران گرفته تا جذابیت‌های استان گیلان. استان مازندران در این کرانه سرسبز، از ویژگی‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار است. پرنده‌نگری تالاب میانکاله از جاهای دیدنی بهشهر که هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان علاقه‌مندان زیادی را از سرزمین‌های دور به «تالاب میانکاله» فرا می‌خواند. یکی از جاهای معروفی که در ایران به دلیل موقعیت عالی برای پرنده‌نگری، بازدیدکنندگان زیادی را به خودش جذب می‌کند، تالاب میانکاله است.

شماره تماس اجاره ویلا در بهشهر 09114481870

تالاب میانکاله کجاست؟

در جنوب شرقی استان مازندران، شبه جزیره‌ای به اسم میانکاله وجود دارد که تالاب میانکاله در واقع بخشی از این شبه جزیره است. تالاب میان کاله از جاهای دیدنی بهشهر محسوب می‌شود که با شمال این شهر تقریبا ۱۲ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله تالاب میانکاله تا ساری چیزی حدود ۵۵ کیلومتر است که طی کردن آن تقریبا ۱ ساعت طول می‌کشد.

تالاب میان کاله کجاست؟

مسیر دسترسی به تالاب میانکاله

برای رفتن به تالاب میانکاله بسته به محل اقامت‌تان باید به استان مازندران بروید. از مرکز مازندران (ساری)، دو مسیر به تالاب وجود دارد که مسیر طولانی‌تر دیدنی‌های برجسته‌ای دارد. در مسیرکوتاه‌تر از ساری به‌سمت نکا حرکت می‌کنید و پس از طی ۵۶ کیلومتر مسیر و گذشتن از بهشهر، به تالاب میانکاله می‌رسید.

در مسیر دوم ابتدا باید با طی مسافتی ۴۶ کیلومتری به بندر امیرآباد بروید و از آنجا به‌سمت تالاب میانکاله در جهت شرق حرکت کنید، پس از طی پنج کیلومتر، محدوده  پناهگاه حیات وحش آغاز می‌شود، اما تا تالاب راه بیشتری است.

در سفر به میانکاله با خود چه ببریم؟

اولین وسیله مورد نیاز شما در این سفر دوربین دوچشمی است. برای پرنده‌نگری حرفه‌ای،  تلسکوپ مناسب‌تر است. دفترچه یادداشت و مداد را فراموش نکنید. یافته‌های شما در این سفر برایتان بسیار ارزشمند خواهد بود. لباس همرنگ با محیط مانع از جلب توجه و اشتباه سایر گردشگران می‌شود، پس حتما با خود بردارید. آفتابگیر، خوراکی‌های میان‌وعده و اگر مدت بیشتری می‌خواهید در محیط بمانید، وعده غذایی کامل همراه خود ببرید. کیسه زباله از واجبات است. باقی ماندن کوچک‌ترین زباله‌ای از شما در این تالاب، عمر میانکاله را کوتاه می‌کند. چکمه‌های مناسب برای ورود به تالاب گل‌آلود و باتلاقی از دیگر لوازم مورد نیازتان است و یادتان باشد دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

میان کاله بهشهر

اقامت در میانکاله

برای اقامت در این منطقه بهترین گزینه شهرهای اطراف تالاب میانکاله هستند. در شهرهایی مانند ساری یا گرگان و بهشهر فضاهای اقامتی مناسب، متناسب با تمام سلیقه‌ها و بودجه‌ها با امکانات رفاهی کامل وجود دارند. نقاط نزدیک‌تر به تالاب مناسب نیستند. پس بهتر است برای اقامت روی اجاره ویلا در بهشهر حساب کنین.

اقامت حوالی تالاب میانکاله

فکر اقامت و چادرزدن در تالاب میانکاله را از سرتان بیرون کنید چون به مسافران چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود. اما بهتون پیشنهاد می دیدم حتما سری به دهکده برکه سلامت بهشهر بزنین و با یک تیر دو نشان بزنین.

اجاره ویلا در بهشهر با گلستانی ها

فاصله ساری تا تالاب میانکاله چقدر است؟

تالاب میانکاله از جاهای دیدنی بهشهر است که در ۱۲ کیلومتری این شهر و انتهای جنوب شرقی دریای مازندران قرار دارد.

فاصله ساری تا تالاب میانکاله چقدر است؟

ساری تا تالاب میانکاله ۵۶ کیلومتر فاصله دارد یعنی حدود یک ساعت برای رسیدن از ساری به تالاب زمان لازم است.

مسیر تالاب میانکاله از تهران چطور است؟

اگر بخواهید از تهران به تالاب میانکاله بروید، باید مسافتی حدود ۳۵۰ کیلومتر طی شود. این مسیر را اول از طریق جاده فیروزکوه شروع کنید تا به ساری برسید. بعد از ساری از یکی از دو مسیر سورک یا نکا به سمت تالاب حرکت کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب میانکاله کجاها هستند؟

دشت ناز ساری، تالاب لپو زاغمرز، خلیج گرگان و آشوراده از جاهای دیدنی نزدیک به تالاب میانکاله هستند.

چه فصل‌هایی برای پرنده نگری مناسب هستند؟

بهترین فصل‌ها برای پرنده‌نگری پاییز و زمستان هستند، چون سیل عظیمی از پرندگان مهاجر از همه‌جا به تالاب میانکاله وارد می‌شوند و تماشای جمعیت آن‌ها دیدنی‌تر می‌شود. بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست بهشهر اجازه ورود به تالاب را نخواهید داشت. روز قبل از رفتن به تالاب به‌صورت حضوری می‌توانید این مجوز را از اداره محیط‌زیست بگیرید.

البته امکان فکس‌کردن درخواست مجوز ورود به تالاب میانکاله هم وجود دارد. در این اداره برای گرفتن مجوز باید اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، تعداد بازدید‌کننده‌ها و زمان دقیق بازدید را اعلام کنید. شهریور تا دی‌ماه زمانی است که سفر پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله شروع می‌شود و تالاب حکم هتلی را پیدا می‌کند که هرکدام از مسافرانش در یک زمان خاص از راه می‌رسند.

پرندگان مهاجری که زودتر از بقیه در روزهای اول شهریور سر‌و‌کله‌شان در تالاب پیدا می‌شود، خوتکاهای معمولی (مرغابی‌های مهاجر) و ابرو‌سفید و اردک‌های نوک‌پهن هستند. اواسط شهریور که می‌شود، مسافران بعدی تالاب میانکاله اردک‌های سرسبز هستند و در روزهای آخر شهریور تالاب میزبان اردک‌های سرحنایی و فیلوش‌ها (اردک‌های دم‌تیز) می‌شود.

روزهای اول مهر تالاب میانکاله منتظر رسیدن اردک‌های سیاه و سرسیاه است و از ۱۵ مهر به بعد اردک تاجدار، مرگوس‌ها (اردک ماهی‌خوار سفید) و باکلان‌ها ( نوعی پرنده آبزی از راسته مرغ‌های سقاسان) می‌آیند.

برای دیدن غازهای خاکستری و پیشانی‌سفید باید ماه آبان به تالاب میانکاله بیایید چون در این ماه به تالاب سفر می‌کنند. آذرماه نوبت رسیدن پرندگان مهاجری به‌نام چنگرها به تالاب است. آخرین گروه از مسافرانی که به تالاب وارد می‌شوند، قوها و پلیکان‌ها هستند.

پرسش‌های متداول

تالاب میانکاله کجاست؟

تالاب میانکاله در ۴۵ کیلومتری بهشهر، در جنوب شرقی استان مازندران قرار گرفته است.

چطور می‌توانیم به تالاب میانکاله برویم؟

از مرکز مازندران (ساری)، دو مسیر به تالاب وجود دارد که مسیر طولانی‌تر دیدنی‌های برجسته‌ای دارد. در مسیرکوتاه‌تر از ساری به‌سمت نکا حرکت می‌کنید و پس از طی ۵۶ کیلومتر مسیر و گذشتن از بهشهر، به تالاب میانکاله می‌رسید. در مسیر دوم ابتدا باید با طی مسافتی ۴۶ کیلومتری به بندر امیرآباد بروید و از آنجا به‌سمت تالاب میانکاله در جهت شرق حرکت کنید، پس از طی پنج کیلومتر، محدوده پناهگاه حیات وحش آغاز می‌شود؛ اما تا تالاب راه بیشتری است.

چه پرندگانی را در تالاب میانکاله می‌توان دید؟

برخی از پرندگانی که می‌توان در تالاب میانکاله دید، شامل فلامینگو، قو، خوتکا، پلیکان، چنگر، عقاب دریایی دم سفید و چارخو می‌شود.

در سفر به میانکاله با خود چه ببریم؟

برای سفر مجهز به میانکاله چکمه‌های مناسب برای ورود به تالاب، دوربین دوچشمی، لباس حتی الامکان همرنگ با طبیعت، مواد غذایی و آب آشامیدنی و کیسه زباله همراه داشته باشید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی