پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

بهترین سوغات شمال کمتر کسی است که از خوشمزه ترین و معروف ترین سوغات شمال بی ‌اطلاع باشد. همه ما حداقل یک بار به زیباترین شهرهای شمالی در استان گیلان یا مازندران سفر کرده ایم. عبور کردن از جاده های پر پیچ و خم شمالی، لذت بردن از آب و هوای مطبوع و نفس کشیدن در فضای دلپذیر شمال، به ویژه پس از بارندگی باران، حس و حالی توصیف ناپذیر دارد! در مسیر سفر به شهرهای شمالی از جنگل های سرسبز عبور می ‌کنید و و برای رسیدن به ساحل دریا، لحظه‌ شماری خواهید کرد؛ همه اینها در کنار اشتیاق برای خرید سوغاتی های مختلف، لحظات خاطره انگیز را برای شما رقم خواهند زد.

برای اکثر مسافران، خرید کردن از فروشگاه های سوغاتی و بازارها، خود به عنوان یک جاذبه گردشگری یا تفریح به شمار می روند. بسیاری از مسافران شهرهای شمالی با هدف خرید سوغات شمال ، شهرهای مازندران را انتخاب می کنند. گشت و گذار در بازارهای محلی، مراکز خرید و تماشای سوغات شمال بسیار لذت بخش است. اگر تصمیم دارید لحظات خاطره انگیز را در سفر خود به شمال تجربه کنید و سوغاتی های معروف بخرید، سفر به مازندران را به شما پیشنهاد می دهیم.

شماره تماس اجاره ویلا درشمال 09114481870

سوغات شیرینی شمال

تصور نمی‌کنیم جزء آن دسته از افرادی باشید که میانه خوبی با خوردن کلوچه و کوکی های خوشمزه شمال نداشته باشد! به راستی چه کسی است که بتواند به سادگی از زیبایی و طعم دلپذیر کوکی و کلوچه های شمال عبور کند؟ خوردن کلوچه و کوکی همراه با یک فنجان چای یا قهوه برای صبحانه یا عصرانه می ‌تواند ذائقه شما را تغییر دهد

خرید کلوچه و کوکی به عنوان معروف ترین و محبوب ترین سوغات شمال، مورد علاقه تمام سنین قرار دارد؛ به خصوص کودکان به این خوراکی ها اشتیاق بیشتری نشان می دهند.

کلوچه فومن

یکی از معروف ترین سوغات شمال کلوچه آن است. کمتر کسی است که به شهرهای شمال مسافرت کند و از کلوچه‌های آنجا به عنوان سوغاتی خرید نکند.

کلوچه فومن از محبوبیت خاصی در میان مسافران و گردشگران برخوردار بوده و به شیوه خاصی تهیه می‌شود. این کلوچه‌ها از ترکیب آرد، جوش شیرین، هل، دارچین، وانیل وبکینگ پودر تشکیل می‌شوند.

اگر راهی فومن شدید، می‌توانید طعم این کلوچه‌ها را در اقامتگاه گیلانه فومن با چای داغ گیلک بچشید.

طرز تهیه کلوچه فومن اصل

کوکی لاهیجان

کوکی لاهیجان یکی از انواع کوکی های معروف و پرطرفدار ایرانی است که با طعم های متنوعی درست می شود، معمولا کوکی برخلاف کلوچه مغز داخلی ندارد و به جای آن روی کوکی از چیپس‌های خوشمزه شکلاتی استفاده می‌شود.

اگر به دنبال خرید سوغات شمال هستید پیشنهاد می کنیم کوکی را در صدر لیست خرید قرار دهید.

کوکی لاهیجان بدون فر

رشته خوشکار رشت

رشته خشکار یکی از شیرینی های سنتی رشت و استان گیلان می باشد که در سفر به این شهر می توانیم برای مصرف خود و سوغات رشت آن را تهیه کنیم. رشته خشکار ذوق و سلیقه زنان گیلانی را نشان می دهد چون شیرینی است که بسیاری از زنان گیلانی آن را در خانه درست می کنند.

اگر برنامه سفرتان را برای گیلان گذاشتید ما شما را به اقامت در یکی از کلبه های چوبی در نزدیکی ماسال دعوت می کنیم با اجاره کلبه چوبی بام سبز ماسال می توانید تجربه اقامت در دل جنگل و شب نشینی های دلچسب را تجربه کنید.

رشته خوشکار رشت

پشت زیک

پشت زیک یک خوراک خوشمزه که مناسب دورهمی و شب یلدا می باشد که همان سوهان کنجدی می باشد ولی اصالت آن به مازندران بر می گردد نام زیک به معنی یک پرنده می باشد که زیستگاه آن در شمال کشور است و مازندارانی ها به خاطر رنگ این خوراکی به آن پرنده پشت زیک می گویند.

اگر به مازندران سفر کردید و بعد از سوغاتی‌های معروف، به دنبال یک خوراکی جذاب بودید، حتما پشت زیک را در نظر داشته باشید.

علت سفت شدن پشت زیک

نان کماج

نان کماج یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است. اما سوغات شمال و مازندران به همینجا ختم نمی‌شود. نان کماج یکی دیگر از شیرینی‌های جذاب مازندرانی است که معمولا به عنوان شیرینی عید نوروز طبخ می‌شود. این شیرینی که ظاهری شبیه به کیک دارد، یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین سوغات شمال و مازندران است.

اگر درمازندران به دنبال جایی برای اقامت هستید پیشنهاد می کنیم اجاره کلبه در لفور  کنید تا چند روزی خود را غرق تماشای طبیعت بکرش کنید.

طرز تهیه نان کماج بدون فر

شیرینی رشته به رشته

رشته به رشته را می‌توان در لیست یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی محبوب و پرطرفدار استان مازندران به حساب آورد که بسیار خوشمزه و لذیذ است.

این شیرینی از ترکیب رشته مخصوص تهیه شده با آرد برنج، گردو، شکر و روغن به دست آمده و یک انتخاب عالی برای سوغات محسوب می‌شود.

شیرینی رشته به رشته

شیرینی آغوزنون مازندران

شیرینی آغوزنون از شیرینی های خوشمزه و سنتی استان مازندران میباشد. از جمله شیرینی های خشک و خوشمزه می باشد، این شیرینی محلی مازندرانی برای مناسب های مختلف از جمله شب یلدا تهیه و سرو می شود.

این شیرینی همچون شیرینی نارگیلی، شیرینی کاکا و شیرینی چنگالی می تواند برای پذیرایی از مهمان ها در ایام مختلف و یا میان وعده مقوی مورد استفاده قرار گیرد.

به این فکر کنید که راهی سفر به روستای فیلبند مازندران شدید و برروی تراس کلبه چوبی یک فنجان چای تازه دم با شیرینی خوشمزه نوشجان می کنید. برای تجربه این حس رویایی کافیه به سراغ اجاره کلبه چوبی ملج در فیلبند بروید.

شیرینی های شب یلدا در مازندران

حلوای اوماج

یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه مازندران است که با کمی تغییرات در شهر گرگان در استان گلستان نیز پخت می شود. شما می توانید در سفر به گلستان حلوی اوماج را به عنوان یکی از بهترین سوغات شمال برای عزیزانتان خریداری کنین.

خوردن این حلوای خوشمزه بر تراس کلبه چوبی با استخر آبگرم در روستای زیارت بسیار دلچسب است . در این صورت به سراغ اجاره ویلای دوبلکس زیارت بروید.

طرز تهیه حلوای اوماج با شیره انگور

سوغات خوراکی شمال

سفر به سرزمین های شمالی، جایی در استان گیلان ، گلستان یا مازندران می تواند خستگی ها و دل مشغولی ها و مشغله های ذهنی شما را برای چند روز از بین ببرد. گشت و گذار در مراکز خرید و بازارهای محلی در شهرهای شمالی احساس خوشایندی را برای شما خواهد داشت. پس از قدم زدن در ساحل و گردش در طبیعت و لذت بردن از مناظر طبیعی در جنگل های شمال، می توانید از فروشگاه های سوغات شمال نیز دیدن کنید.

چای شمال

یکی از معروف ترین و بهترین نوشیدنی های شمال چای است که ما ایرانی ها همیشه برای پذیرایی از آن استفاده می کنیم. چای یکی از بهترین سوغات شمال است که حتی خارجی ها نیز از آن لذت می برند. بهترین چای شمال برای استان گیلان و شهرستان لاهیجان می باشد که معموولا چای گیلان درجه یک بوده و طعم و مزه دلپذیری دارد.

خود را در کلبه چوبی در میان جنگل احساس کنید درحالیه که در حال گذاشتن چای تازه دم گیلانی هستید طعم اقامت در دل جنگل را بچشید! پس قطعا این بار باید به سراغ اجاره کلبه درختی دهکده ما  بریم.

چای بهاره شمال

برنج

یکی دیگر از سوغات خوراکی شمال که از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است را می‌توان برنج معرفی کرد.

شغل بسیاری از مردم خطه شمال کشور کشاورزی بوده و از طریق کشت و فروش برنج امرار معاش می‌کنند. برنج هم در استان گیلان و هم در استان مازندران کشت می‌شود، اما برنج گیلان به دلیل عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که دارد، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

خرید یک کیسه برنج به عنوان سوغات شمال، یک انتخاب عالی برای شما محسوب می‌شود.

اگر به فکر شمال گردی هستید پیشنهاد می کنم مقاله آشنایی با جاهای دیدنی شمال را بخوانید.

برنج شمال

زیتون شمال

نام زیتون شمال، جزء جدایی ناپذیر از نام سوغات شمال است. انواع زیتون پرورده و زیتون ممتاز جزء خوشمزه ترین و محبوب ترین سوغاتی های شمال محسوب می ‌شوند. زیتون را در تمام شهرهای ایران می توانید پیدا کنید اما زیتون مخصوص شمال، منحصر به فرد و بسیار خاص است. یکی از شهرهای معروف در شمال که زیتون آن شهرت جهانی دارد، رودبار می باشد.

زیتون خوب رودبار

ماهی

یکی دیگر از سوغات خوراکی شمال که تقریبا همه افراد به هنگام برگشت از سفر شمال، آن را خریداری می‌کنند، ماهی است.

خاویار هم که یکی از گران‌ترین خوراکی‌های جهان به شمار می‌رود، می‌تواند انتخاب خوبی برای سوغات شمال باشد. از آنجا که ۹۰ درصد خاویار ایران از دریای خزر به دست می‌آید، بنابراین شما می‌توانید بهترین ماهی‌ها و خاویار را از بازارهای هفتگی شهرهای مختلف استان گیلان، مازندران و گلستان تهیه کنید.

ماهی شمال

مرکبات

احتمالا بارها در سفر خود به شمال کشور، باغ‌های مرکبات شهرهای مختلف آن را دیده‌اید. مرکبات از جمله سوغاتی‌های معروف و پرطرفدار شهرهای شمالی به شمار می‌رود که از خاصیت فراوانی هم برخوردار است.

مرکبات شمال

مرکباتی همانند پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش و نارنگی در اکثر شهرهای شمال کشور علی‌الخصوص، لنگرود، رودسر، چابکسر و رامسر موجود است، بنابراین اگر تاکنون برایتان سوال بود که سوغات رامسر چیست ، باید گفت که یکی از مهم‌ترین سوغات این شهر را مرکبات تشکیل می‌دهد، به طوری که بسیاری از خانه‌های ویلایی این شهر و دیگر شهرهای شمالی، دارای درختان مرکبات هستند.

برای اجاره ویلا در رامسر به سایت گلستانی ها مراجعه کنید.

مرکبات شمال

 

بادام زمینی یکی از خوشمزه ترین تنقلاتی است که هم طرفداران بسیار زیادی دارد و هم برای بدن بسیار مفید و پرخاصیت است. بادام زمینی یا پسته شامی در سراسر دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. همچنین قطعا شما در ظرف آجیل و تنقلات خود از این بادام خوشمزه استفاده می کنید پس برای خرید سوغات شمال حتما به فکر بادام زمینی را در نظر داشته باشید.

پنیر سیاهمزگی

در خرید سوغات گیلان به هیچ عنوان نمی‌توان نام پنیر سیاهمزگی را از یاد برد. این پنیر طعم فوق‌العاده و بسیار خوشمزه‌ای دارد و از شیر تازه و گرم گوسفند تهیه می‌شود. پنیر سیاهمزگی زردرنگ بوده و پرچرب است، زیرا قبل از خامه‌گیری شیر تهیه می‌شود.

نام این پنیر خوش‌طعم از یک روستا به همین نام که از توابع شهرستان شفت به شمار می‌رود، نشات گرفته و در این شهر به وفور یافت می‌شود، اما می‌توان آن را از بازارهای محلی شهرهای مختلف استان گیلان و حتی برخی سوپرمارکت‌ها هم تهیه کرد.

اینبار برنامه سفر به شمال و خرید سوغات را به سمت شیرگاه ببریم جایی که کمتر آپارتمان دیده می شود و شما بیشتر حال و هوای شمال را تجربه می کنید. اینبار پیشنهاد ما به شما اجاره کلبه سوئیسی لفور شیرگاه!

نگهداری پنیر سیاهمزگی

ترشیجات و لواشک

تنوع محصول در شمال ایران سبب شده تا در این ناحیه از اغلب میوه‌ها، صیفی‌جات و سبزیجات، لذیذترین ترشی‌ها و لواشک‌ها تهیه شود. تنوع ترشی و لواشک در شمال ایران بسیار بالا است و ازجمله مهم‌ترین ترشی جات و لواشک‌های این ناحیه می‌توان به ترشی کُندِس، ترشی زیتون، ترشی میوه در کنار لواشک انواع میوه اشاره کرد. لقب پرطرفدارترین سوغات شمال در بخش ترشی جات و لواشک نزد گردشگران به ترشی انار و ترشی میوه تعلق می‌گیرد.

اگر در سفر به شمال به دنبال کلبه ای بکر و جنگلی هستید که شما را به رویا ببرید قطعا باید به سراغ اجاره کلبه چوبی خورشید سوادکوه بروید.

لواشک و ترشیجات شمال

رب انار

رب انار یکی از سوغات شمال هست که در کنار اکثر غذاها مخصوصا اکبر جوجه سرو می شود. فرقی نمی کند که شما رب انار ترش یا ملس بخواهید در هر صورت خوشمزه میباشد. بهترین رب انار را می توانید از گیلان تهیه کنید.

پس بعد از خرید سوغات شمال حتما باید به فکر گشت و گذار و آشنایی با جاذبه های گردشگری در گیلان باشید.

رب انار شمال

باقالی

باقالی شمال یکی از مرغوب‌ترین انواع باقالی در ایران است. اگر قصد دارید باقالی را به عنوان سوغات شمال با خود به همراه ببرید، می‌توانید به صورت تازه و یا خشک شده، باقالی جذاب شمال را تهیه کنید.

دَلار

اگر دوست و آشنای شمالی داشته باشید، حتما سبزی معطر جذابی که به همراه ماست سرو می‌شود را در سفره‌ی آن‌ها دیده اید. دلار که ترکیبی از سبزی‌های محلی مانند گشنیز، چوچاق، خالواش، بو انجیر و نعنا به همراه مقادیر زیادی نمک است، یک چاشنی جذاب برای انواع غذاها و ماست و میوه‌ها است.

دلار یا درار را می‌توانید به عنوان یکی از سوغات شمال که کمتر دیده شده اما جذابیت بسیار بالایی دارد، در سبد سوغاتی خود قرار دهید.

اگر فرصت گشت و گذار به مازندران را ندارید می توانید سری به جاذبه های گردشگری ماسال سری بزنید.

دلار ماست

نان کشتا یا نان خرفه

نان کشتا یا نان خرفه یا نان خلفه از اسم های دیگر این نان هستند که یک نان سنتی ایرانی است که برای شرق استان گیلان است که در آن از کویی یا همان کدو حلوایی استفاده شده و بسیار خوشمزه و مقوی است

اگر دنبال یک منطقه بکر در شمال می‌گردید، سری به زیباترین روستاهای شمال بزنید.

طرز تهیه نان خلفه نرم و خوشمزه

سوغات صنایع‌دستی شمال

سفر فقط بازدید از شهرها و تفریح نیست، بلکه سفر زمانی برای ایجاد خاطره و تجربه است. آنچه این خاطرات را تکمیل می‌کند خرید سوغات از شهر موردنظر است. صنایع‌دستی یکی از سوغات‌های شمال محسوب می‌شود که در آن عشق و ذوق مشاهده می‌شود. عموماً صنایع‌دستی شمال بر اساس وسایل موجود در آن شهر و فرهنگ یک قوم تهیه می‌شود. یکی از سوغات شمال که نزد گردشگران بسیار پرطرفدار محسوب می‌شود، صنایع‌دستی استان‌های ناحیه شمال کشور است.

لباس‌های محلی شمالی

به‌طورکلی در ناحیه شمالی کشور ایران سه قوم گیلک، مازندرانی و ترکمن زندگی می‌کنند. البته در بخش‌هایی از این سه استان اقوام ترک، سیستانی، بلوچ و غیره نیز قابل‌مشاهده است. جالب است بدانیم که در هر بخش از شمال لباس محلی مردم متفاوت و مطابق با شرایط محیطی ناحیه دوخته می‌شود. به‌عنوان مثال لباس زنان گیلک و مازنی معمولاً دارای جلیقه‌ای مخملی و گلدوزی شده است. دامن زنان این ناحیه چین‌دار و بلند، با تزئیناتی بسیار زیبا است. در کنار زیبایی و تنوع لباس زنان گیلک، لباس مردان ساده و متشکل از پیراهن سفید، جلیقه مشکی، شلوار و شال و کمر است.

لباس محلی شمال

محصولات چوبی و حصیری

صنایع‌دستی چوبی و حصیری یکی از محصولات ظریف و جذاب ایرانی است که همه با دیدن آن متوجه ظرافت و خلاقیت هنرمند در ساخت آن می‌شوند. گرچه در تمام نقاط ایران محصولات چوبی دیده می‌شود اما صنایع چوبی سوغات شمال کمی متفاوت‌تر از سایر نقاط ایران است. از جمله محصولات چوبی و حصیری شمال ایران می‌توان به کلاه حصیری، سبد، سفره حصیری، زیرانداز حصیری و غیره اشاره کرد.

محصولات چوبی و حصیری شمال

قالیچه و قالی ترکمن

فرش دستباف ترکمن را قطعاً می‌توان یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نمونه‌های فرش دستباف ایرانی دانست که ویژگی‌ها و طرح‌های آن بیانگر فرهنگ ترکمن و سبک زندگی قوم ترکمن است. اغلب قالی‌های ترکمنی به رنگ قرمز تیره یا مشکی بافته می‌شوند و معمولاً هر یک از آن‌ها روایت کننده داستانی خاص است.

اگر به استان گلستان سفر کردید، بدون شک قالی و قالیچه ترکمن به عنوان یکی از جذاب ترین سوغات شمال می‌تواند گزینه بسیار جذابی باشد.

اگر سمت استان گلستان رفتید، حتما چند شبی را در اقامتگاه بوم گردی ساسنگ مینودشت  بگذرانید و از دیدن هنرهای مردمان ترکمن لذت ببرید و اگر دوست داشتید چند تکه از آن‌ها را بخرید.

قیمت قالیچه دستباف ترکمن

جاجیم‌بافی

حتی اگر اهل مازندران نباشید، باکمی دقت در فیلم‌ها و سریال‌های مازنی می‌توان به اهمیت هنر جاجیم‌بافی در این خطه پی برد. جاجیم‌بافی و چادرشب بافی یکی از هنرهای کهن خطه مازندران است. معمولاً درگذشته دور اغلب زنان در شب‌های طولانی زمستان جاجیم را برای استفاده به‌عنوان سفره، دستمال، روفرشی می‌بافتند، تا جایی که امروز این هنر قدیمی به‌عنوان یکی از سوغات شمال شناخته می‌شود.
 

آموزش جاجیم بافی

سفال مازندران

گرچه هنر سفال در بخش‌های مرکزی ایران بارزتر است اما از جمله زیباترین و قدیمی‌ترین سوغات شمال می‌توان به سفال جویباری اشاره کرد. اصالت و پیدایش سفال در مازندران به 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. درگذشته دور اقوام زیادی در سواحل دریای خزر به سفالگری مشغول بودند و امروز این موضوع سبب شده تا سفال مازندران به‌عنوان معروف‌ترین سوغات شمال شناخته می‌شود.

اگر راهی سفر به تنکابن شدید حتما برای اقامت به دنبال اجاره کلبه سوئیسی استخردار تنکابن باشید.

سفال مازندران

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی