پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

پارک ملی گلستان : سفر کردن امروزه برای آرامش و استراحت هر فردی مفید است مخصوصا اگر مقصد شما جنگل باشد. جنگلی با درختان سر به فلک کشیده و منطقه‌ای حفاظت شده که به پارک ملی گلستان درشهرگرگان شهرت دارد، که به مانند گنجینه‌ای ارزشمند از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. حیف است این همه راه تا استان گلستان بیایید و از دیدن پارک ملی گلستان غافل شوید.

جهت اجاره اقامتگاه بوم گردی در روستای لوه با شماره 09114481870 تماس بگیرید

سفر به پارک ملی گلستان

این پارک، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به‌شمار می‌رود. این پارک با وسعتی بیش از ۹۰ هزار هکتار، در مرزی مشترک میان استان‌های خراسان، سمنان و گلستان قرار گرفته و از گنجینه‌های ارزشمند کشورمان است.

زیست‌بوم این پارک، ۱۳۵۰ گونه‌ی گیاهی و ۳۰۲ گونه‌ی جانوری را در خود جای داده است که در نوع خود فوق‌العاده است. یک‌هشتم گونه‌های گیاهی، یک‌سوم گونه‌های پرندگان و بیش از پنچاه درصد از گونه‌های پستانداران کشور در پارک زندگی می‌کنند. پارک ملی گلستان، منطقه‌ی حفاظت شده‌ای است که از سوی یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت جهانی شده است.

بازدید از پارک ملی گلستان

گلستان، بزرگ‌ترین پارک طبیعی ایران است. مساحت آن در برخی منابع بیش از ۹۱ هزار هکتار و در برخی منابع ۸۷،۴۰۲ هکتار ذکر شده‌ است. محیط پارک حدود ۱۹۸ کیلومتر است. حد غربی پارک ملی گلستان از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل واقع در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد. بیشتر پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان کجاست؟

این پارک در شمال شرقی کشور واقع شده و وسعت آن به گونه‌ای است که در سه استان قرار می‌گیرد. حد غربی پارک از روستای تنگراه در استان گلستان شروع شده و تا حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل واقع در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد.

بخش عمده‌ی پارک در استان گلستان، حدود یک‌ سوم آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد. شهر‌های گنبد، بجنورد و گرگان از نزدیک‌ترین شهر‌های نزدیک به پارک ملی گلستان هستند و از همسایگان مسکونی این منطقه به شمار می‌روند.

فاصله گرگان تا پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

جذابیت‌‏های پارک ملی گلستان

تسهیلات بر پایی اردو، محل‌های اقامت، شانس دیدن حیات وحش ویژه با کسب مجوز، زیبایی‌های طبیعی، آبشارها و دریاچه‌ها از جمله جذابیت‌ها و تسهیلات پارک است.

پارک ملی گلستان دارای جذابیت‏‌های طبیعی متعددی در چهار فصل است. از جذاب‌‏ترین فعالیت‏‌های پارک تماشای گل‌ها و پرندگان در فصل بهار، پروانه‌ها در تابستان، گاو‌بانگی (مرال) و تماشای قارچ‌ها در فصل پاییز و تماشای گرازها در زمینه برف زمستان است.

مطالبی که شاید خواندن آن جالب باشد

قلعه ماران مینودشت

جاهای دیدنی گرگان

دیدنی‌های پارک ملی گلستان

فرصت استثنایی دیدن بلندترین آبشار فصلی (اوچر) با ارتفاع ۱۱۰ متر در فصل بهار، بیلی کوه یکی از قله‌های زیبای پارک با چشم‌‏اندازی از دیوارهای صخره‌ای قورغون، سلوکلی بزرگ‌ترین تالاب طبیعی در ارتفاع ۱۳۵۸ متری پارک، سلطان هبی، دره‌های آلمه، آق سو، سوار باغی، آلی دالی، آدام چاغران، آدنسد، جمشید آباد، قرنگی جنگل، قزقلعه و آلو باغ، کرکولی، دگرمانلی و خشک، میرزا بایلو، شارلق دراین پارک برای شما فراهم شده است.آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر و آب‌دهی ۳۰ لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارک هستند.

پارک ملی گلستان

با رفتن به میانِ این آبشارها که گزینه‌ای مناسب برای عاشقان طبیعت است، می‌توانید به گرفتن عکس‌های زیبا از طبیعت اطرافتان مشغول شوید و لحظاتی به‌یادماندنی را در کنار همراهانتان برای خود رقم بزنید.

دیدنی‌های پارک ملی گلستان تمامی ندارد، وجود دره‌ها و کوه‌های متنوع در این پارک زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند که عبارتند از: شاخا، آدنس، یکه قدم، آلو باغ، جمشید آباد، آق سو، المه، قره قاشلی، آلی دالی، قره قون.

حیات وحش پارک گلستان

اما یکی از منحصر به فرد‌ترین ویژگی‌های این پارک ملی، تنوع جانوری و حیات وحش بی‌نظیر آن است. در این پارک گونه‌های مختلفی از پستانداران و پرندگان وجود دارند که بخشی از آن‌ها تاکنون شناسایی نشده‌اند. پستانداران شناخته شده بالغ بر ۶۹ گونه‌اند که مهم‌ترین آن‌ها شامل پلنگ، خرس قهوه‌ای، مرال، شوکا، گراز، گربه جنگلی، آهوی ایرانی، گوسفند وحشی، بز کوهی و روباه سرخ است.

سمور جنگلی از گوشتخوارانی است که احتمالاً فقط در پارک ملی گلستان زندگی می‌کند و بر ارزش ژنتیکی پارک افزوده‌است. حتی بالغ بر ۱۸ گونه خفاش هم در این پارک ملی شناسایی شده است.

همچنین این منطقه از بهترین زیست‌گاه‌های گوسفند وحشی اوریال است که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین زیرگونه گوسفند وحشی در ایران به شمار می‌رود. در ارتفاعات جنوبی پارک می‌توانید این گوسفند‌های وحشی را که حالا دیگر به نماد پارک تبدیل شده‌اند، مشاهده کنید.

پارک ملی گلستان

امکانات رفاهی پارک ملی گلستان

این پارک یک جنگل طبیعی بکر و بزرگ است. شاید بزرگ‌ترین پارکی است که تا به‌حال دیده باشید! اما بر خلاف دیگر پارک‌ها چندان اثری از دخالت انسان و سازماندهی کردن آن وجود ندارد. اگر قصد سفر و اتراق در این پارک را دارید، بهتر است مجهز سفر کنید تا هم امنیت بیشتری داشته و هم بیشتر خوش بگذرانید.

البته پارکینگ‌ها و کمپینگ‌هایی جهت استراحت و اقامت شبانه در پارک ملی گلستان وجود دارد که امکان دسترسی به آن ها آسان است. این پارکینگ‌ها حداقل وسایل و تجهیزات تفرجگاهی از قبیل میز و نیمکت، اجاق، سطل زباله و سرویس‌های بهداشتی را دارند.

ساختمانی هم به منظور ارایه‌ی اطلاعات، نمایش فیلم‌ها و اسلایدهای مربوط به منطقه و نیز بیان مسایل زیست‌محیطی در نظر گرفته شده است. مأمورین سازمان حفاظت محیط زیست هم در محل پارک، جهت ارایه‌ی اطلاعات و راهنمایی‌های لازم در خدمت گردشگران ایرانی و خارجی هستند.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی