پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

قلعه ماران رامیان با شکوه و زیبا شاید بخشی از صفت هایی باشد که بتوان به آن نسبت داد. باید رفت و رفت تا به بالای آن رسید و آنگاه است که چشمه ای دیگر از زیبایی های آن نمایان می شود. این خلاصه در توصیف قله ای جنگلی و خاص با نام قلعه ماران است. قلعه ماران(موران یا میران) نام قله ای در جنوب شهر رامیان در استان گلستان است. کوهی جنگلی و کاسه در قله آن که فضای مسطح بزرگی دارد و می تواند مقصدی یک یا دوروزه برای علاقه مندان به جنگل و کوهپیمایی باشد.

اجاره ویلا در پاقلعه با شماره 09114481870

در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت ۳ کیلومتر مربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت‌ها بوده‌است که از مهمترین ان‌ها می‌توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد .

قلعه ماران رامیان

قلعه ماران کجاست؟

قلعه ماران در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر رامیان و رامیان در ۷۶ کیلومتری شهرگرگان واقع شده است. این قلعه که به نام های قلعه میران، قلعه موران و دژتاکی نیز مشهور است، قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر است که در بالای این قله، زمینی مسطح به مساحت ۳ کیلومتر مربع قرار دارد. قلعه ماران دارای چشم اندازهای جالب و زیبا است، چشمه آبی در بالای آن وجود دارد و اطراف قلعه از غنای طبیعی جالبی برخوردار است.

بهترین فصل سفر به قلعه ماران

فصل بهار فصل مناسبی برای صعود به این قله به حساب می آید چرا که در تابستان به دلیل رطوبت بالای جنگل و در زمستان و پاییز سرمای هوا کار را برای کوهنوردان سخت می کند. اما در فصل بهار تنها موضوع با اهمیت احتمال ریزش باران و سُر بودن مسیر است که گاه شیب زیادی دارد. شب ماندن در قله به دلیل ارتفاع زیاد و برودت هوا مقداری سخت است و باید از چادر و کیسه خواب استفاده نمود.

قلعه ماران رامیان

مسیر قلعه ماران رامیان

برای رسیدن به بالای ماران چندین راه وجود دارد. یکی از راه های مناسب از جاده جنوب رامیان به سمت روستای پاقلعه (ارتفاع ۱۱۵۰ متر)است. با عبور از مرکز روستا جاده خاکی ادامه دارد و پس از کمتر از ۲ کیلومتر جایی است که می بایست پیمایش را آغاز کرد. امکان اقامت در روستای پا قلعه وجود دارد، ولی با سرد شدن هوا رفته رفته پا قلعه خالی از سکنه خواهد شد.

قلعه ماران رامیان

مسیر صعود به قلعه ماران

برای رسیدن به قلعه ماران باید از روستای پاقلعه عبور کرد. جاده این روستا از میان جنگلهای سرسبز و زیبایی می گذرد. این روستا یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله ماران محسوب می شود. قلعه ماران پنج مسیر صعود دارد:

1. سیدکلاته، جامه شوران، قله
2. شش آب، پاقلعه، قله
3. شش آب، پاقلعه، سر گل، قله
4. خان ببین، شیرآباد، پشمکی، قله
5. علی آباد، زرین گل، سیاه رودبار، خاک پیرزن، قله

قلعه ماران رامیان

ماران کوه رامیان

کوهی که قلعه ماران در آن قرار دارد، بلندترین کوه در بخش رامیان گرگان است. سر کوه مسطح و مرتع گاو و گوسفندان است و چشمه آبی بر سر کوه قرار دارد که مورد استفاده دامداران قرار می گیرد. گندم های ذخیره شده در زمان امیرخان سردار برادر محمدزمان خان در چاه های این قلعه به مانند زغال تا به امروز باقی مانده است.

قلعه ماران رامیان

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی