پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

سفر به روستای کندلوس نوشهر: این بار در سفر خود میهمان روستای کندلوس در نوشهر شوید، جایی که ریشه در تاریخ دارد. کندلوس، روستایی بسیار زیبا در دامنه‌های رشته‌کوه البرز است که با آب‌وهوای ییلاقی باران نگاه گردشگران را به خود متمایل ساخته است. پیاده‌ روی در فضای خانه‌های قدیمی با کوچه‌های سنگفرش شده و درختانی که طاق آسمان را لمس کرده‌اند چه حس خوبی دارد. روستای کندلوس در نوشهر با توجه به آن‌ که امکانات شهر را ندارد اما بسیار پاکیزه است و از بودن در آن هرگز پشیمان نخواهید شد. اینکه بتوانیم در روستایی راه برویم که یکی از اولین سکونتگاه‌های آدم‌ها بوده تجربه خوشایندی‌ست و مثل سفری در زمان می‌ماند و روستای کندلوس یکی از این جاهاست. این روستای ییلاقی بین جنگل و دره قرار گرفته و هم خودش دیدنی‌ست و هم اطرافش.

روستای کندلوس کجاست؟

کندلوس روستایی‌ست باستانی که در ۷۵ کیلومتری نوشهر و در بخش کجور قرار گرفته. از تهران تا این ییلاق ۲۲۰ کیلومتر است، یعنی حدود ۴ ساعت و نیم در راه هستید. از چالوس هم باید ۶۳ کیلومتر رانندگی کنید و کمتر از یک ساعت و نیم در راه باشید. ارتفاع این منطقه ۱۶۵۰ متر از سطح دریاست.

روستای کندلوس کجاست؟

اقامت درکندلوس

کندلوس مهمانسرا دارد، اما اگر می‌خواهید شب را در روستا نمانید، بروید به نوشهر و برای اجاره ویلا در نوشهر اقدام کنید.

چرا باید از کندلوس بازدید کنیم؟

محیط بسیار تمیز و خانه‌های قدیمی با طراحی سنتی، نخستین چیزی است که توجه شما را در ورود به این روستا جلب می‌کند. در گوشه‌وکنار روستا سطل‌های زباله متعددی قرار داده شده است تا فکر ریختن زباله روی زمین به فکر هیچ کسی خطور نکند. مردم می‌گویند این روستا هیچ‌وقت دزد نداشته و حتی گذرگاه رستم نیز بوده است.

بسیاری از افراد، کندلوس را با مردم خون‌گرم و مهم‌نوازش می‌شناسند؛ مردمی که حتی در سختی‌ها هم سفره محبت آنها برچیده نمی‌شود. شغل اصلی مردم این منطقه، کشاوزی و دامداری است. هرچند، برخی افراد نیز به صورت تخصصی در زمینه تولید و پرورش گیاهان دارویی فعالیت دارند.

قدم زدن در کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده روستا و تماشای خانه‌های قدیمی و کاه‌گلی روستا، از تفریحات اصلی گردشگران محسوب می‌شود. به علاوه، ترکیب بافت قدیمی و محیط سرسبز، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را خلق می‌کنند که حقیقتا در کمتر جایی می‌توان آن را مشاهده کرد.

چرا باید از کندلوس بازدید کنیم؟

البته زیبایی‌های روستای کندلوس به آب‌وهوای بسیار خوب و خانه‌های قدیمی محدود نیست؛ در این روستای ییلاقی، دیدنی‌های متعددی در انتظار گردشگران است که در ادامه نگاهی دقیق به آنها خواهیم داشت.

کار و پیشه اهالی این دهکده از زمان‌های قدیم تهیه و تولید چوب و ذغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به دلیل قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده‌اند. از صنایع دستی این دهکده می‌توان به بافتن جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف)، بافتن جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی اشاره کرد.

بیشتر بدانید : جاهای دیدنی مازندران

رسم مج در کندلوس

مراسم نوروز و تحویل سال نو در کندلوس با  آداب و رسوم ویژه‌ای همراه است. از جمله مراسم بسیار زیبای هنگام حلول سال نو، مراسم سال مج (خوش قدم) است: ابتدا نام چند کودک یا نوجوان خانواده را انتخاب و با استخاره از قرآن مجید نام هر یک که خوب آمد به‌عنوان سال مج انتخاب می‌شود. این کودک یا نوجوان به محض تحویل سال نو با سینی محتوی کلامالله مجید، سبزه، شیرینی و یک ظرف آب قبل از دیگران وارد خانه می‌شود و آب را در گوشه اتاق‌ها می‌ریزد و به این ترتیب سالی پربار و برکت برای خانواده به ارمغان می‌آورد.

رسم مج در کندلوس

از جمله فعالیت‌هایی که به کندلوس در کنار زیبایی‌های طبیعی جلوه‌ای خاص بخشیده و موجب شده است که این دهکده از شهرت بسزایی برخوردار شود، برپایی دو موزه مردم‌شناسی و موزه گیاهان دارویی در این آبادی است.

فاصله کندلوس تا تهران

این روستا در نزدیکی تهران قرار د ارد و شما مسافت 221 کیلومتر را در حدود 4 ساهت و 24 دقیقه باید طی کنید تا به این روستای دیدنی برسید.

فاصله کندلوس تا تهران

فاصله نوشهر تا روستای کندلوس

این روستا یکی از توابه شهرستان نوشهر است و شما کمتر از 2 ساعت در حدود 71 کیلومتر را بپیمایید به این روستای دیدنی خواهید رسید.

فاصله نوشهر تا روستای کندلوس

جاهای دیدنی کندلوس

موزه گیاهان دارویی کندولس

موزه گیاهان دارویی مجتمع کشاورزی کندلوس در سال ۱۳۶۵ با هدف‌های کشت، پرورش، تولید و بسته‌بندی گیاهان اصلی دارویی و معطر و همچنین تولید اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی تأسیس و برای اولین بار در ایران باغ بوتانیک (موزه گیاهان دارویی) در زمینی به مساحت ده هکتار بر پا شد که با کاشتی بالغ بر ۲۵۰ گونه گیاه ژنتیک ارزشمند در ایران به تولید و عرضه محصولات گوناگون در زمینه‌های مختلف اقدام و محصولات خود را به اکثر کشورهای جهان صادر می‌کند.

موزه گیاهان دارویی کندولس

حمام کندلوس

رفتن به حمامی قدیمی که از دوره‌ قاجار به‌جا مانده، حس و حال عجیبی دارد. انگار که یک‌باره چند سال در تاریخ به عقب می‌روید. این حمام ثبت ملی شده.

حمام کندلوس

آبشار کندلوس

این آبشار در میان کوه‌های منطقه قرار دارد و فاصله آن تا روستای کندلوس 5 کیلومتر است. تنها راه دسترسی به آن از طریق پیاده روی است. پیاده‌ روی در شرایط خوب آب‌ وهوای روستای کندلوس برای شما هم‌ غذای روح و هم‌ غذای جسمتان به شمار می رود.

آبشار کندلوس

امامزاده فضل و فاضل

بعد معنوی سفر شما به روستای کندلوس در زیارت از بقعه امامزاده فضل و فاضل کامل می‌شود. نوع معماری و کتیبه موجود در این بنا که قدمت یک قرن دارد نظر گردشگران را به خود جلب کرده است.

امامزاده فضل و فاضل

دیو چشمه

دیو چشمه که به‌ نوعی یکی از زیباترین چشمه‌های خطه سرسبز شمال محسوب می‌شود هرساله گردشگران زیادی به بازدید از این چشمه با آب گوارا بازدید می‌کنند و از ویژگی‌های آن عمق 50 سانتی‌متری با آب فراوان در یک مساحت 15 مترمربعی با سنگفرش‌های رنگارنگ است.

دیو چشمه

بهترین زمان سفرد به روستای کندلوس

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به این روستای سرسبز است. اگرچه حیف است پاییز سری به این‌جا نزنید و طبیعت رنگارنگش را نبینید. مهر و آبان هنوز هوا خیلی سرد نشده، ولی لباس گرم همراه داشته باشید.

سوغات روستای کندلوس

اما نوبت به بخش هیجانی سفر که می‌رسد، لذت سفر برای طرفدارانش بیشتر می‌شود. سوغاتی هر شهر بخشی از آداب‌ورسوم آن شهر و استان را نشان می‌دهد و به‌ نوعی وسیله انتقال فرهنگ از یک شهر به شهر دیگر به شمار می‌رود. اگر به بازار (روز) یا مراکز خرید تجاری الماس شهر نوشهر سر بزنید از صنایع‌دستی: جاجیم، پارچه پشمی، جوراب، نمدمالی و...مشاهده خواهید کرد که به نوبه خودشان گزینه مناسبی برای سوغات بودن هستند. سایر محصولاتی که می‌توانید به‌ عنوان سوغات روستای کندلوس برای دوستان و آشنایان خریداری کنید: جو، گندم، سیب، چهارمغز، هلو و گیاهان دارویی است.

سوغات روستای کندلوس

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی