پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

پرده گلدوزی شده گلستان : گلدوزی هنری است برای دوختن طرح‌های مختلف با سوزن و انواع نخ به روی پارچه. هنر گلدوزی  یکی از شاخه های هنرهای نساجی است که ریشه ی  باستانی خود را تا حد زیادی بدون تغییر حفظ کرده است .

گلدوزی هنر زنان قدیم بوده است برای این کار ابتدا پارچه سفید رنگ مورد نظر  که به محلی “ قمیس“گفته می شود  به سایز  دلخواه را انتخاب می کردند و بعد  طراح یا کسی که هنر نقاشی او روی پارچه خوب بود  نقشه و طرح را کشیده و زنان محل هم با حوصله ، دقت بسیار  و با تخیل ذهنی خود طرحی رنگی زیبا در می آوردند تا زینت بخش پرده یا دیوار خانه باشد .  

پرده گلدوزی شده گلستان

موارد استفاده از پارچه های گلدوزی شده

موارد استفاده از این پرده ها هم روی دیوار میخ و لباس آویز می زدند که لباس خود را از دید مخفی کنند  و یا طاقچه هایی که برخی مواد را روی آن می گذاشتند و همین طور  پنجره اتاقها را پوشش می دادند ازین نوع پرده های یکسره گلدوزی شده استفاده می کردند  .

از طرف دیگر دختران جوان دم بخت و نوعروسان در جهیزیه و کادو خود  چندین پارچه گلدوزی شده بخصوص روظرفی و پیشبند مراسم سرتراشی و حنابندان عقد و عروسی ازین گونه پارچه های گلدوزی شده زیبا استفاده می کردند.

پرده گلدوزی شده گلستان

شما می توانید در اقامتگاه های بوم گردی گلستان این پرده های گلدوزی شده با دستان هنرمند زنان و دختران منطقه را ببینید که از پارچه های گلدوزی برای پرده , طاقچه و رو رختخوابی و ... استفاده کرده اند. یکی از اقامتگاه های بوم گردی در گلستان که برای تزئینان داخلی از پرده های گلدوزی استفاده کرده اقامتگاه بوم گردی عمو قدرت می باشد.

پرده گلدوزی شده گلستان

 

برچسب ها

بوم گردی در گلستان اقامتگاه بوم گردی در گلستان هنر گلدوزی پرده گلدوزی شده گلستان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی