پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

غذاهای محلی گلستان : خیلی اشتباه است اگر تصور کنیم تمام جذابیت سفر به بازدید از جاذبه‌ های مختلف مقصد محدود می‌ شود. در طول سفر باید از جاده لذت برد، از معاشرت با مردم محلی و تماشای فرهنگ و آداب و رسوم آن ها لذت برد،‌ سوغاتی و یادگاری خرید و البته اینکه غذاهای محلی آن ها را امتحان کرد! تجربه‌ی غذاهای مختلف بومی و محلی به قدری جذاب و لذتبخش است که برای برخی از افراد تبدیل به انگیزه‌ی اصلی سفر شده است. به هر حال توصیه می کنیم تا در طول سفر حتماً‌ غذاهای محلی را هم امتحان کنید و خود را از این لذت محروم نسازید.

اگر برای اقامت در یکی از اقامتگاه های بومگردی در گلستان را  انتخاب کرده ایدد قطعا خوردن غذاهای محلی در برنامه روزانه شما وجود دارد چرا که اقامتگاه های بوم گردی یکی از بزرگترین مراکز آشنایی با فرهنگ مردم آن استان می باشد.

استان گلستان دارای یک تاریخ غنی بوده و اقوام و فرهنگ های گوناگون را در خود جای داده است. وجود این قومیت های مختلف باعث ایجاد ذائقه های متنوع و فرهنگ غذایی گسترده ای در این بخش از ایران شده است که در ادامه باهم می بینیم. سفر به طبیعت زیبای این استان در کنار چشیدن غذاهای خوشمزه ی محلی آن  می تواند روزهایی به یاد ماندنی برای شما بسازد.

خوشمزه ترین غذاهای استان گلستان

هلی آش یا آش آلو

از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از خوشمزه ترین آش های این منطقه هلی آش نام دارد. هلی در زبان محلی استان گلستان به معنای گوجه سبز می باشد. با توجه به این که گوجه سبز  یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی این آش است، به آن هلی آش می گویند.

نخود و لوبیا، برنج و سبزی آش نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند.برای تهیه ابتدا نخود و لوبیا را پخته و برنج و سبزی را به همراه مقداری آب به آن اضافه می کنند. برخی افراد نیز مقداری کدو در آن می ریزند.

پس از پخته شدن این مواد، در مراحل آخر کار، گوجه سبز به غذا اضافه شده و  پس از جا افتادن آش نیز مقداری شکر و پیاز داغ به آن افزوه می گردد.از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان این غذا به دلیل داشتن برنج و حبوبات بسیار مقوی بوده و مقداری نیز سنگین است.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

خورش ساک

خورش ساك از خورش های سنتی گرگان است و معمولاً همراه با پلو یا زرشک پلو به خصوص در تابستان مصرف می شود. گرگانی ها هم در مراسم عروسی و هم در مراسم سوگواری و هم چنین برای ادای نذرشان در ماه محرم این خورش را طبخ می کنند خورش ساک به دلیل داشتن اسفناج، منبع خوبی از آهن می باشد.

غذاهای محلی گلستان

غذای سنتی ماش و پلو

یکی از غذاهای ضد سرطان در استان گلستان و در عین حال یکی از مشهورترین غذاهای محلی استان گلستان ماش و پلو می باشد، برای تهیه این غذا نیاز به این مواد دارید : روغن زیتون، نمک، گوشت چرخی، پیاز، زعفران تربت حیدریه، ماش و برنج.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

گوجه آش

گوجه آش یک غذای ساده، سبک و مقوی است. در این غذا از موادی مثل گوشت، گوجه فرنگی، برنج و پیاز استفاده می‌شود و برای اینکه طعم بهتری داشته باشد با نمک و ادویه طعم‌دارش می‌کنند. برای اینکه این غذا به خوبی جا بیفتد و خوشمزه‌تر شود به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد و باید روی شعله ملایم اجاق باشد تا به آرامی بپزد.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

بولامه

بولامه غذایی شبیه به حلیم است که معمولا گلستانی‌ها در هفتمین روز تولد نوزاد‌شان می‌پزند و بین فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند. درست است که بولامه به حلیم شباهت دارد اما با برنج پخته می‌شود و برای درست کردن آن از گندم استفاده نمی‌کنند. برنج را برای ساعت‌های طولانی روی گاز قرار می‌دهند تا داخل آب بجوشد و نرم شود و بعد از اینکه کامل جا افتاد با شکر می‌خورند.

غذاهای محلی گلستان

ترچین

اگر به غذای لذیذی مثل ته‌چین علاقه دارید چشیدن طعم لذیذ ترچین گلستانی را هم برایتان خوشایند خواهد بود. چون این غذا فقط نامشان با هم تفاوت دارد و از لحاظ مواد مصرفی شبیه به یکدیگرند. ترچین انواع مختلفی مثل ترچین گوشت، بادمجان و لوبیا دارد.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

بوروک

بوروک در واقع نوعی نان است که پخت آن به پیراشکی شباهت دارد. این نان معمولا در ماه رمضان بر سر سفره‌ها حاضر می‌شود. این خوراکی لذیذ که شاید نامش با کلاه مخصوص دختران ترکمن ارتباطی داشته باشد، معمولا در این خطه از کشور به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل استفاده می‌شود. بوروک انواع مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به گول بوروک (بوروک با گوشت)، بوروک اسفناج و قاتقلی بوروک اشاره کرد.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

ماش پتی خارش (خورشت ماش)

گاهی غذاهایی وجود دارد که ممکن است ما از وجود آن‌ها حتی خبردار هم نشویم، اما این موضوع چیزی از ارزش آن‌ها کم نمی‌کند. ماش پتی خارش از خورش‌های خوشمزه، مقوی و کمتر شناخته شده‌ای است که می‌توان برای یک بار هم که شده با طبخ آن به هنر آشپزی خود مباهات کنید.

به دلیل وجود اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج  و ماش در ترکیب اصلی، این خورشت سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است.  مردم گرگان معمولا ماش پتی خارش را به همراه پلو و کوکوی سیب زمینی سرو می‌کنند.

غذاهای محلی گلستان

غذاهای محلی گلستان

آش ماست

معمولا آش ماست یکی از آن غذاهایی است که نمی‌توان آن را به تنها یک نقطه از ایران  نسبت داد، چرا که هرکدام از شهرهای کشور، با توجه به فرهنگ، سنت، ذائقه و البته نوع پوشش گیاهی و سبزی‌های محلی همان منطقه، دستورهای پخت متفاوتی را استفاده می‌کنند. استان گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این استان اغلب از اسفناج و برگ‌های سیر در طبخ آش ماست استفاده می‌کنند.

مردم این استان به این غذا علاقه‌ی بسیاری دارند و به طور مرتب آن را تهیه و به دو صورت سرد یا گرم میل می‌کنند. همچنین برخی از مردم محلی، به همراه این آش سیب زمینی سرخ شده هم سرو می‌کنند.

غذاهای محلی گلستان

برای تهیه آش ماست گرگانی از سبزی‌هایی شامل اسفناج، برگ سیر، گشنیز، جعفری، برنج، ماست محلی و نمک استفاده می‌کنند. اگر مایل بودید می‌توانید کدو سبز و عدس هم به ترکیبات آن اضافه کنید. پس از پخت آش برای خوشمزه‌تر کردن و همچنین نزئین آن از نعناع داغ و در صورت تمایل سیر کوبیده شده استفاده کنید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی