پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

دشت لار کجاست؟ دشت لار که نزدیک به جاهای دیدنی شمال کشور ایران است در مرز دو استان مازندران و تهران قرار گرفته است. ادشت لار یکی از بهترین مقاصد گردشگری در دل طبیعت است که هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران می باشد. دشت لار به دشت شقایق های وحشی هم نامیده شده است و در فصل بهار این دست زیبا پوشیده از شقایق های قرمز و گل های رنگارنگ می باشد. سد لار و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات و مناظر دلکش و رویایی، از جمله دیدنی‌های این دشت سرسبز هستند.

شماره تماس اجاره ویلا در شمال 09114481870

دشت لار کجاست؟

راه رسیدن به دشت لار به وسیله ی خودرو از رودهن آغاز میشود و به روستاهای و سکاره ،آردینه جورد و ایرا میرود. از روستای ایرا به ،بعد مسیر دشت لار جدا می.شود به روستای ایرا که رسیدید، باید به سمت شمال روستا بروید و جاده ی خاکی دشت لار را از اهالی جویا شوید در ابتدای مسیر کانکس سازمان حفاظت از محیط زیست وجود دارد توجه داشته باشید که این جاده اوقات خاصی از سال باز است زیرا منطقه سرد و برفگیر است به همین دلیل معمولا این جاده از نیمه خرداد تا نیمه ی شهریور قابل تردد است.

دشت لار دماوند کجاست؟

مسیر دسترسی دشت لار

این جاده مسیر خاکی قابل اطمینانی دارد و اگر عجله نکنید و با حوصله برانید با خودروهایی مانند پیکان و پراید هم میتوانید خود را به دشت لار برسانید از دوراهی ایرا بعد از ۱۴ کیلومتر به پاسگاه محیط بانی قوشخانه میرسید. از این ۱۴ کیلومتر، نه کیلومتر آن سربالایی است و شما را تقریباً تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری بالا میبرد. برخی این گردنه را به جهت وجود دشت سیاه پلاس در شرق ،آن گردنه ی سیاه پلاس نیز مینامند، ولی بیشتر به گردنه قوشخانه معروف .است مابقی راه تا دشت لار سرازیری است.

به پاسگاه محیط بانی قوشخانه که برسید عملا خودتان را در دشت لار ببینید. کمتر از 3 کیلومتر بعد از محیط بانی قوشخانه ، در سمت راست خود یک دوراهی را می بینید که با راهنمایی تابلویی که در سر دوراهی قرار دارد حدودا 50 متر به یکی از زلال ترین چشمه های لار به نام قرقره چشمه میرسید .

توجه کنید که اطراف شما راههای خاکی دیگری نیز وجود دارد که نسبت به این راه اصلی کمرنگتر .هستند با رعایت نکات ارائه شده در انتها میتوانید هر کدام از راههای خاکی دیگر را انتخاب کنید و در مکان مورد نظر خود پیاده شوید و به آب بازی و گشت و گذار بپردازید یکی از این راهها همین دوراهی قرقره چشمه است که اگر آن را ادامه دهید به انتهای مسیر ماشین رو از این جهت میرسید که تا دماغه ی ورود به منطقهی ،دلیچای یعنی ابتدای دره ی الرم ادامه دارد.

مسیر دسترسی به دشت لار

از اینجا به بعد فقط پیاده و یا با دوچرخه میتوانید از رودخانه عبور کنید و با برنامهی قبلی به سمت سد و در نهایت پاسگاه محیطبانی دلیچای بروید از سر این ،دماغه تا محیطبانی ،دلیچای ۱۹ کیلومتر از مسیر جاده راه دارید که اگر پیاده و از میانبرها بروید راه شما کوتاه تر خواهد شد.

در پنج کیلومتر اول به یک محوطه ی سبز با گیاهان بلند در سمت راست جاده برمیخورید که به چراگاه اسب معروف .است گفته میشود این مکان چراگاه اسبان شاهان قاجاری بوده که برای خوشگذرانی و شکار به این منطقه میآمدند این مسیر یکی از مسیرهای معمول در دوچرخه سواری نیز به حساب می آید.

فاصله تهران تا دشت لار: ۷۰ کیلومتر
آدرس دشت لار: استان مازندران، بخش لاریجان، شهرستان آمل

مسیر پیشنهادی دیگر از این قرار است از پاسگاه محیط بانی قوشخانه ۵/۵ کیلومتر دیگر در مسیر ،اصلی که پر رنگ تر از سایر راه هاست برانید پس از طی این مسافت به جایی میرسید که اگر به سمت راست خود یا جهت شمال نگاه کنید یک پل آهنی را میبینید که شما را به سمت پاسگاه محیطبانی کمردشت و چند اصله درخت هدایت می.کند این مجموعه وسط دشت لار خودنمایی میکند و از ابتدای ورود از بیشتر نقاط دشت قابل رویت است از کنار محیطبانی هم هر راهی را که انتخاب کنید.

هوای دشت لار

توجه داشته باشید شب دشت لار بسیار سرد و آفتاب آن در روز آزاردهنده است به همین خاطر زمان را طوری تنظیم کنید که دو سه ساعت قبل از غروب افتاب به آنجا برسید که هم افتاب اذیتتان نکند و هم اینکه فرصت کافی داشته باشید تا چادرهای خود را در روشنایی روز علم کنید .

فردای آن روز هم گشتی در دشت بزنید و قبل از شدت گرفتن ،افتاب راه رفته را بازگردید. اگر هم قصد سفر یک روزه دارید سعی کنید در اولین روزهای بازگشایی مسیر به این دشت سفر کنید تا هم آفتاب کمتر شما را آزار دهد هم از طراوت دشت بیشتر لذت ببرید. معمولاً رگبارهای پراکنده ی باران در شبانه روز طبیعت دشت را بوسه باران میکنند برای اینکه از این بوسه ها در امان باشید و سرما نخورید حتما لباس ضد آب یا پانچو به حتماً همراه داشته باشید.

دشت لاریکی از جاهای دیدنی آمل است و برای همین ما شما را به تماشای روستای دیدنی فیلبند دعوت می کنیم و برای اجاره ویلا در فیلبند می توانید روی سایت گلستانی ها حساب کنید!

دشت لار کجاست

جاهای دیدنی اطراف دشت لار

چشمه ی قزل خانی لار

اگر اهل برنامه های آفرود و هیجان رانندگی در مسیرهای ناهموار هستید، در این دشت بزرگ مسیر کافی برای این کار وجود دارد بهترین مسیر ،آفرود علاوه بر راههای فرعی ،دشت مسیر محیط بانی قوشخانه به محیطبانی دلیچای یا بالعکس است با این توضیح که طبق مطالب بالا از روستای ایرا وارد دشت لار میشوید .

و در مسیر محیطبانی کمردشت دویست و پنجاه متر بعد از پل آهنی، مسیری به سمت چپ شما و جهت غرب جدا میشود ۱/۵ کیلومتر بعد از این دوراهی به دوراهی دیگری می رسید که سمت چپ آن به طرف آب ســــوربند و دامنه ی قله های کلون بستک ،مهرچال آتشکوه و ریزان میرود و راه سمت راست که پررنگتر است و جهت شمالی میگیرد .

راه شماست البته راهی هم از سمت چپ به طرف مرتع مرغه سر و خشکه رود جدا میشود مسیر اصلی را ۲/۵ کیلومتر دیگر برانید تا به جایی برسید که عبور از رودخانه اجتناب ناپذیر است. از اینجا انتهای مسیر خودروها میباشد از اینجا به بعد گذرگاهی وجود دارد که عبور از آن کار خودروهای شاسی بلند و پرقدرت است البته اگر پلی که بر روی رودخانه است تخریب نشده باشد خودروهای معمولی هم میتوانند از آن عبور کنند.

ولی احتمال گیرکردن آنها در حاشیه ی رودخانه و گل و لای اطراف وجود دارد تا اینجا شما خلاف جریان حرکت رودخانه میرفتید از اینجا به بعد، پس از عبور از رودخانه، تغییر جهت داده و همسو با جریان آب و موازی آن - که در برخی نواحی به رودخانه نزدیک و بعضی جاها از آن فاصله میگیرید جاده ی اصلی را ادامه میدهید تا بعد از ۹/۵ کیلومتر، به ابتدای اولین دره ی سمت چپ خود یعنی دره ی الرم برسید.

 بعد از عبور از رودخانه اگر برخلاف جهت آب مسیر خود را ادامه دهید، به سمت امامزاده پنج تن و در ادامه به ابتدای درهی سفید آب میرسید از اینجا به بعد نیز طبق آنچه در بالا توضیح آن داده شد ادامهی مسیر میدهید تا به محیط بانی دلیچای و از آنجا به پلور برسید همین مسیر را به صورت برعکس هم میتوانید طی کنید.

بدین ترتیب از ابتدای جاده خاکی در روستای ایرا تا انتهای خاکی در محل تاسیسات سد لار جمعا ۵۵ کیلومتر رانده اید این مسیر نیز یکی دیگر از مسیرهای معمول دوچرخه سواری در دشت لار است گزینه ی دیگر این منطقه که هم برای پیاده روی و هم برای دوچرخه سواری مناسب است دشت سیاه پلاس میباشد بعد از اینکه وارد جاده خاکی دشت لار شدید و به پاسگاه محیط بانی قوشخانه رسیدید حدود ۱۵۰ متر بعد از محیط بانی سمت راست شما یک دوراهی وجود دارد که به سمت شرق و سپس جنوب شرقی جهت میگیرد.

علاوه بر مسیر دشت لار که مناسب برای دوچرخه سواری است زیباترین جاده های شمال هم که بهترین انتخاب برای رانندگی است وجود دارد و برای آشنا شدن با این جاده ها همراه سایت گلستانی ها باشید.

 دوچرخه سواری در دشت لار

از اینجا به بعد مسیر کمی مشکل میشود و چون ناچار به عبور از رودخانه هستید با هر خودرویی نمیتوان راه را ادامه داد. قطعاً این منطقه به اندازه ای جذابیت دارد که با پای پیاده خود را در آغوش دشت رها کنید با اینکه چشم انداز وسیع این دشت پر از زیبایی است اما مهمترین نقاط دیدنی منطقه گلهای زرد، برکه های بزرگ و کوچک آب و سرچشمه های متعدد سیاه پلاس است.

ارتفاعات امام پهنک و گل زرد در شرق این دشت قرار دارند و اگر به ارتفاعات اطراف بروید چشم انداز خوبی از سد لار خواهید داشت این دشت که قسمتی از پارک ملی لار است سراسر پر از گلهای شقایق و زنبق وحشی و لاله ی سرخ است و در فصل بهار و تابستان، چراگاه دامهای عشایر مختلف استان تهران .است وجود عشایر در این منطقه نیز فرصتی است تا از زندگی ساکنان صدسالهی دشت لار دیدن کنید.

عشایر دشت لار

این امر علاوه بر در تخریب محیط ،دشت نوعی تعرض به حریم خصوصی عشایر محسوب میشود و موجب غیر حاصل خیز شدن آن فضا میگردد. از این رو به هیچ عنوان با خودروی خود از راههایی که مسیر اصلی جاده نیست عبور نکنید جایی که رد چرخ باریکی وجود دارد نتیجهی رعایت نکردن این نکته است شما این بیراهه را پررنگتر نکنید و موجبات اذیت و آزار عشایر محترم منطقه را فراهم نسازید.

عشایر دشت لار

در دشت لار آب برای شستشو فراوان است ولی توصیه میشود به اندازه ی مصرف خود آب سالم به همراه داشته باشید و یا آب آشامیدنی خود را از قرقره چشمه و چشمه ی مردگان تهیه نمایید. از قبل ظروفی مانند دَبّه همراهتان باشد تا اگر در راه به ماست و دوغ و کره ی محلی رسیدید و چشمتان آن را گرفت ظرفتان آماده باشد.

مسیر دوچرخه سواری دشت لار

اگر اهل دوچرخه سواری هستید میتوانید باربند مخصوص دوچرخه به خودروی خود ببندید و آن را با خود ببرید دشت لار مسیرهای مناسبی برای دوچرخه سواری .دارد تقریباً میتوانید تمامی دشت لار و اطراف خشکه رود، مرغه ســــر، گزل دره و دلیچای را رکاب بزنید. از رودخانه بسیار دقت کنید و از جایی عبور کنید که زیر پایتان در هنگام عبور محکم بوده و عمق و فشار جریان آب کم باشد.

چطور به سد لار بریم؟

اگر قصد دیدن سد لار را دارید و میخواهید از اینجا به سد بروید، چند ساعتی باید به سمت شرق پیاده روی کنید که بتوانید با خودرو امکانات و وسایل بیشتری با خودتان ببرید. ضمناً این ضمناً این مسیر برای کسانی که از سمت آمل به دشت لار می آیند، نزدیک تر است ولی اگر خودروی مناسبی نداشته باشند نمیتوانند تا میانه ی دشت لار بیایند و ناچار باید مسیر ایرا را انتخاب نمایند.

دریاچه و سد لار

در دشت لار کجا اقامت کنیم؟

پس از اینکه وارد دشت لار شدید با رعایت نکاتی که ارائه شد میتوانید چادر خود را برپا کنید ولی بهترین مکان برای برپایی چادر نزدیک پاسگاه محیط بانی ،کمردشت نزدیک قرقره چشمه یا امامزاده پنج تن ،است زیرا در این مکانها هم آب آشامیدنی در دسترس دارید و هم از امنیت بیشتری برخوردار خواهید بود.

در دشت لار گله های گوسفند فراوانی چرا میکنند سعی کنید به آنها نزدیک نشوید چون سگهای گله وظایف خود را خوب بلدند. نکات کلیدی شب به هنگام ،خواب همهی وسایل خود را داخل چادر ببرید. علاوه بر امکان خیس شدن زیر باران یا از طریق شبنم ممکن است مورد دستبرد حیواناتی مانند شغال و موش قرار بگیرد.

با خودروی خود تا جایی برانید که مطمئن هستید گیر نمیکنید و میتوانید بازگردید بگذارید پاهای شما زمین نرم این دشت را بیشتر لمس کند و از آن لذت ببرد گاهی مشاهده میشود که برخی افراد با خودرو و مخصوصاً به صورت آفرود مسیرهایی حرکت میکنند که قبلا تردد نشده است.

پرسش‌های متداول درباره دشت لار

دشت لار کجاست؟

دشت لار یکی از دیدنی‌ترین دشت‌های ایران، در مرز دو استان تهران و مازندران است.

آیا امکان اقامت در دشت لار وجود دارد؟

برای اقامت در دشت لار می‌توانید پس از هماهنگی با محیط‌بانی منطقه، کمپ و چادر برپا کنید یا در اقامتگاه‌های عشایری شب را سپری کنید.

بهترین زمان سفر به دشت لار کدام فصل است؟

زیباترین زمان تماشای دشت لار فصل بهار است.

دریاچه سد لار دارای کدام امکانات تفریحی است؟

ماهی‌گیری، قایق‌رانی، طبیعت‏‌گردی، دوچرخه‏‌سواری

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی