پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای تیرتاش گلوگاه: روستای تیرتاش روستایی ۹۰۰ ساله واقع در دهستان کلباد شرقی و از توابع بخش کلباد در شهرستان گلوگاه می‌باشد. این روستا در شمال ایران ،استان مازندران و مسیر جاده اصلی تهران–مشهد در ناحیه کوهستانی قرار گرفته‌است که از نظر موقعیت جغرافیایی دقیقاً در ۱۸ کیلومتری از شهرستان بهشهر و در ۶۵ کیلومتری شهرستان گرگان قرار دارد.

اجاره کلبه جنگلی در گلوگاه  09114481870

روستای تیرتاش کجاست؟

تیرتاش در ضلع شرقی شهرستان گلوگاه و ضلع غربی آن شهرستان بهشهر و از جنوب به جنگل‌های سرسبز رشته کوههای البرز و از ناحیه شمال به دریای خزر متصل می‌باشد . ودر مجاورت روستاهای لمراسک در غرب و سراج محله در شرق در بالای تپه و در دامنه کوه قرار گرفته‌است. زبان مردم روستا مازندرانی با لهجه(گویش) هزارجریبی نزدیک به لهجه ساروی می‌باشد .

روستای تیرتاش بر روی تپهٔ بلندی قرار گرفته که از شمال مشرف به جلگه و خلیج میانکاله و از سمت جنوب متصل به جنگل‌های انبوه ناحیه شمال می‌باشد . در 16 کیلو متری شرق بهشهر و 6 کیلو متری غرب گلوگاه و در مجاورت راه آسفالت بهشهر گلوگاه واقع شده‌است.

اجاره کلبه جنگلی در گلوگاه

وجه تسمیه روستای تیرتاش

روایت شده مردم این منطقه بدلیل زندگی در بالای تپه در مقابل هجوم دیگران به وسیله تراش و پرتاب تیر از خود محافظت می کردند.

"تاش"در لهجه مازندران به معنی شبیه و همسان می باشد لذا تیرتاش به معنی شبیه تیر نیز معرفی شده است.

"تیر" به معنی تیره و طایفه + "تاش" به معنی شبیه و همسان که می‌توان به مردمی شبیه و همانند از یک قبیله، تیره و طایفه ترجمه نمود

جاهای دیدنی روستای تیرتاش

از اماکن متبرکه موجود در روستا امامزاده هاشم تیرتاش می‌باشد که در بالای تپه ای در جنوب روستا قرار دارد.بنای امامزاده هاشم تیرتاش مربوط به دورهتیموریان است و این بنا در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این روستا دارای قنات و چشمه‌های آب معدنی زیادی می‌باشد که آب شرب و کشاورزی مردم این روستا و روستاهای اطراف را تأمین می‌کند. که قنات پتوک، بهشهر و قنات کربلائی سلیمان، بهشهر واقع در این روستا را می‌توان نام برد.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی