پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

سد لتیان کجاست؟ چطور بریم؟ سد لتیان روی رودخانه جاجرود درجنوب شهر لواسان واقع شده است. این سد بتنی که در گذشته فرحناز نام داشت، یکی از منابع تامین آب شرب شهر تهران محسوب می‌شود. منطقه جاجرود با مناظر و روستاهای اطراف آن یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران در شرق این شهر است. شنیدن صدای گوش‌نواز آب و تنفس هوای پاک و خنک این منطقه کوهستانی، در محلی نزدیک به شهر شلوغ تهران بسیار غنیمت است.

شماره تماس اجاره ویلا در شمال 09114481870

سد لتیان کجاست؟

سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود و در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران واقع شده است. این سد به دلیل سهل الوصول بودن و فاصله ی نزدیک آن با تهران حتی برای برنامه ی ،نیم روزه گزینه ی مناسبی است. نکته ی حائز اهمیت این است که ورود به منطقه ی سد برای همگان امکان پذیر نیست فقط اهالی لواسان بزرگ و روستاهای اطراف و آشنایان آنها هستند که اجازه ی ورود به این محدوده را دارند. اگر در لواسان و روستاهای اطراف، آشنایی نداشته باشید، عبور از ساختمان نگهبانی که سه کیلومتر بعد از دوراهی سد از داخل جاجرود قرار دارد کار آسانی نیست.

آدرس سد لتیان: جنوب شهر لواسان، فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۵ کیلومتری بخش جاجرود

البته افرادی که از این مسیر عبور میکنند حق توقف در طول مسیر و یا نزدیک شدن به اردوگاه اداری سد را ندارند و فقط میتوانند برای رسیدن به آن طرف سد، از این جاده عبور نمایند در این صورت فقط میتوانید از داخل خودرو، نمای سد را مشاهده کنید برای دیدن محیط سد از داخل خودرو راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که از تاکسیهایی که سر دوراهی سد به انتظار ایستاده اند استفاده نمایید و تا لواسان بروید و چند ساعتی از مناظر آنجا لذت ببرید و با همان تاکسی ها به جاجرود برگردید. در این صورت میتوانید با پرداخت کرایه جاجرود تا لواسان، حداقل با محیط اطراف سد آشنا شوید.

البته از لواسان بزرگ یا روستای نیکنامده نیز میتوانید به سمت لواسان بروید و از آنجا خود را به تهران برسانید اما ممکن است در این مسیر برای یافتن وسیله ی نقلیه دچار مشکل شوید. البته راه بهتر آن است که هماهنگی های لازم را با شرکت آب منطقه ای تهران واقع در خیابان حجاب انجام دهید و همراه با ،مجوز با خیال راحت از سد بازدید نمایید در این صورت میتوانید روی تاج سد هم بروید و سد و مناظر اطراف آن را از روی بلندی ببینید.

سد لتیان کجاست؟

مسیر دسترسی به سد لتیان

در انتهای اتوبان بابایی دو راه برای رسیدن به جاجرود وجود دارد. یکی همان جاده ی قدیمی جاجرود و دیگری که بزرگراه تهران- پردیس است.اگر از جاده قدیم بروید بعد از حدود نه کیلومتر به جاجرود میرسید. البته اگر از مسیر اتوبان بروید از طریق خروجیهای فرعی میتوانید به سمت جاجرود تغیییر مسیر دهید اواسط جاجرود قبل از مسجد امام رضا (ع)، در سمت چپ تابلویی وجود دارد که جهت سد لتیان را نشان میدهد.

اگر از خودروی شخصی استفاده میکنید پانصد متر جلوتر از طریق دوربرگردان خود را به ابتدای این مسیر برسانید. اگر در این مسیر حدود هفت کیلومتر به جهت شمال برانید، به سد میرسید. برای رسیدن به جاجرود از سه راه تهران پارس و ترمینال شرق میتوانید از تاکسیها و مینی بوس های تهران - رودهن و همچنین ماشینهای گذری در سه راه تهران پارس استفاده نمایید و اگر با مسیر آشنایی ندارید از راننده بخواهید شما را پل جاجرود پیاده کند.

راه دیگر برای رفتن به سد لتیان شهر لواسان است اتوبان بابایی را که پیش بروید بعد از خروجی ،استخر از طریق دوربرگردانی که سمت راست جاده وجود دارد و تابلوی نصب شده در ابتدای آن که لشگرک را نشان میدهد وارد جاده ی لشگرک شوید و به سمت گردنه قوچک و لواسان حرکت کنید. اگر بخواهید از سمت سه راه تهران پارس به جاده لشگرک ،برسید وارد بلوار پروین که شدید را به سمت شمال ادامه دهید و بدون هیچ پیچ و خمی وارد این جاده شوید بعد از گردنه قوچک به سه راهی فشم میرسید که سمت چپ به طرف فشم و سمت راست به طرف لواسان میرود مسیر لواسان را پیش بگیرید.

اگر به دنبال اشنا شدن با جاهای دیدنی شمال هستید همراه این مقاله از سایت گلستانی ها باشید.

مسیر دسترسی به سد لتیان

و بلوار اصلی شهر را که امام خمینی (ره) نام دارد ادامه دهید تا به انتهای شهر برسید از خیابانهای انتهایی لواسان که به سمت راست حرکت کنید بعد از طی حدود سه کیلومتر به کناره های سد میرسید البته میتوانید بعد از ،لواسان با عبور از روستاهای افجه و برگ جهان به نیکنامده رسیده و در اطراف سد اطراق نمایید برای بازگشت نیز میتوانید راه آسفالت شده سد را از این سمت طی کنید. گفتنی است عبور از را به جاجرود برسانید. این قسمت از جاده در صورت عدم توقف در مسیر منعی ندارد و میتوانید خود را به جاجرود برسانید.

اگر در یک هوای خوب قصد پیاده روی دارید میتوانید از جاجرود، مسیر کنار رودخانه را از مجاورت پل جاجرود که بنای اولیهی ،آن به همت حاج میرزا بیک ،نوری فراش خلوت ناصرالدین شاه ساخته شده است به سمت شمال یعنی خلاف جریان حرکت آب در پیش بگیرید و از سایه سار درختان و مسیر رودخانه ای که از سد منشعب میشود استفاده کنید البته به نظر نگارنده بسیار بعید است که پل کنونی همان پل زمان ناصرالدین شاه ،باشد.

زیرا بسیار عریض و مستحکم است و ممکن است پل کنونی بر روی پل قدیمی ساخته شده باشد. به احتمال زیاد پل منسوب به زمان ناصرالدین شاه در ششصد متری جنوب پل کنونی قرار دارد که کاملاً پا برجاست انتهای این مسیر به دیوارهی سد میرسد که طبق توضیحاتی که ارائه شد این مسیر هم مسدود است و امکان عبور از آن وجود ندارد از مسیر ماشین روی که بروید قبل از نگهبانی ،سد میتوانید در شانه سمت چپ جاده که برای توقف چند اتومبیل فضا وجود دارد و معمولاً گردشگران عصرها به آنجا می آیند، پیاده وارد مسیر رودخانه شوید و حسابی آب بازی کنید.

بهترین زمان گردش در سد لتیان

از آنجایی که سد لتیان در منطقه لواسان قرار داشته و دارای آب و هوای خنک تری نسبت به تهران می باشد، بهترین زمان برای رفتن به این منطقه به منظور گردش و تفریح، ماه های نیمه اول سال یعنی فصول بهار و تابستان می باشد را انتخاب کنید که هوای تهران گرم تر است. اما اگر قصد دارید در فصول سرد سال نیز این منطقه را برای گردش انتخاب کنید باید کمی مجهز تر و لباس های گرم تری را با خود به همراه ببرید.

سد لتیان کجا بمانیم؟

اگر اهل اقامت در چادر ،باشید میتوانید در حاشیه سد و یا در محدوده ی روستای نیکنامده چادر بزنید. البته توصیه میشود به گونه ای برنامه ریزی نمایید که یا نیاز به ماندن نباشد و یا وقت کافی برای رسیدن به مکان مناسب جهت اقامت شبانه مانند امامزاده هاشم داشته باشید.

نکات کلیدی درباره سد لتیان

سد لتیان یکی از منابع تامین آب نوشیدنی شهر تهران است همین امر اهمیت پاکیزگی این سد را بیشتر نمایان می سازد. اگر شما هم از افرادی هستید که در انتهای ،گردش زبالههای خود را در طبیعت رها میکنید لطفاً این منطقه را برای گردش انتخاب ننمایید بهترین فعالیت اطراف سد کوه پیمایی در دامنههای اطراف دوچرخه سواری ماهیگیری و عکاسی است. شنا در سد هم تابع قوانین آنجاست که توصیه میشود قبل از اقدام شرایط و ضوابط آن را از شرکت آب و فاضلاب تهران جویا شوید مسیر دوچرخه سواری جاجرود به لواسان یا برعکس برای این منطقه پیشنهاد میشود.

جاهای دیدنی سد لتیان

اگر به صورت گروهی قصد سفر به هر نقطه از جاده هراز را دارید و با مینی بوس میدل باس و اتوبوس سفر میکنید حتماً باید از جاده ی قدیم بروید، زیرا اولین پلیس راه این جاده در جاجرود قرار دارد و باید در آنجا ساعت بزنید.

برای بازدید از تاج سد میتوانید از قبل با شرکت آب منطقه ای تهران واقع در بلوار ،کشاورز خیابان حجاب هماهنگ نمایید. هماهنگی و گرفتن مجوز، از طریق تارنمای این شرکت نیز با شماره 02188961722 امکان پذیر است.

پرسش‌های متداول درباره سد لتیان

سد لتیان کجاست؟

سد لتیان در پنج کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان قرار دارد. این سد تا تهران ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع است.

چه تفریحاتی در دریاچه سد لتیان وجود دارد؟

پیک‌نیک، ماهی‌گیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب از جمله تفریحاتی هستند که در دریاچه سد لتیان می‌توان آن‌ها را تجربه کرد.

آیا امکان بازدید از تاج سد وجود دارد؟

بله. برای بازدید از تاج سد می‌توانید از قبل با شرکت آب منطقه‌ای تهران واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب هماهنگ کنید.

چطور می‌توان به سد لتیان رفت؟

برای رسیدن به سد لتیان از تهران دو مسیر وجود دارد؛ در مسیر اول از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به‌سمت «جاجرود» بروید و با رسیدن به پل جاجرود، جاده سمت شمال را که موازی با رود جاجرود است ادامه دهید؛ بعد از طی حدود پنج کیلومتر در جاده‌ای آسفالت به ورودی سد لتیان می‌رسید.

در مسیر دوم از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی، به گردنه‌ «قوچک» و بعد به‌سمت لواسان بروید. از انتهای لواسان بزرگ، جایی که جاده به دو بخش تقسیم می‌شود، مسیر را به‌سمت جنوب شرقی، یعنی سمت راستتان ادامه دهید؛ این جاده برای دوچرخه‌سواران هم جذاب است و در روزهای تعطیل گروه‌های دوچرخه‌سواری در این جاده رکاب می‌زنند.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی