پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

سوغات گرگان چیست؟ از کجا بخریم؟ اگر شما هم برنامه ریزی کردید که راهی شهر گرگان شوید باید بدانید که جاهای دیدنی گرگان بسیار زیاد است و باید چند روزی را در این شهر بمانید. اما اگر گرگان را فقط برای طبیعت گردی انتخاب نکردید صنایع دستی و سوغات گرگان زبانزد است و برای اینکه بسته سفرتان تکمیل شوید حتما لذت نوشیدن چای تازه با شیرینی‌های خوشمزه گرگان را از دست ندهید. در ادامه همراه سایت گلستانی ها باشید تا شما را با بهترین سوغات گرگان آشنا کنیم.

شماره تماس اجاره ویلا در گرگان 09114481870

خوراکی های گرگان

سوغات گرگان هم مثل تمام شهرهای شمالی دیگر متنوع و خوشمزه است. معروف ترین سوغات گرگان شیرینی های خوشمزه و قالیچه ترکمن است. برای خرید سوغات گرگان می توانید سری به کارگاه‌های شیرینی‌پزی و قنادی در شهر بزنید.

حالا که صحبت از خوشمزه های شمال است بهتر است سری به مقاله بهترین سوغات شمال بزنید.

نان زنجبیلی

یکی از مهم ترین و معروف ترین سوغات گرگان می باشد که اغلب به صورت لوزی تهیه میشود و برای پخت آن از زنجبیل استفاده می کنند. از نان زنجبیلی در مراسم عید نوروز و اعیاد دیگر به عنوان شیرینی پذیرایی استفاده می کنند. این نان خوشمزه به خاطر وجود زنجبیل خواص درمانی نیز دارد.

 پس اگر گذرتان به گرگان خورد؛ حتما نان زنجبیلی را امتحان کنید. مطمئن باشید که بعد از خوردن آن برای دوستان و خانوده‌تان سوغاتی نان زنجبیلی خواهید برد.

گلستانی ها - نان زنجبیلی سوغات گرگان

نان خرمایی یک معجزه در سرما

این نان بسیار خوشمزه و نرم می باشد که معمولا توسط خانم های هنرمند در منزل و یا قنادی ها طبخ می شوند. برای تهیه آن از خرما استفاده می کنند و به واسطه گرم بودن بیشتر در زمستان در کنار چای و عصرانه مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات مقوی این نان که از روغن جامد، خرما، شکر، آرد سفید، آب، گردو، پودر هل و دارچین تشکیل شده‌اند؛ نان خرمایی با عطر و طعمی خواستنی را بوجود می‌آورند. اگر گذرتان به گرگان خورد؛ در طبیعت سرسبز و سرد بنشینید و خودتان را به یک چای داغ و شیرینی جادویی نان خرمایی دعوت کنید.

حالا که شهر گرگان را برای شکم گردی و سفر انتخاب کردید بهتر است برای اقامت به دنبال جایی دنج و زیبا بگردید پیشنهاد ما اجاره ویلای دوبلکس زیارت می باشد.

گلستانی ها - نان خرمایی سوغات گرگان

حلوا اوماج حلوایی که هیچ جا نمی توانید بخورید

این حلوا یکی از بهترین سوغاتی های گرگان می باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد. درست کردن این حلوا بسیار سخت است اما زنان هنرمند گرگانی با عشق و علاقه این حلوا را از قدیم در عید نوروز می پختند که امروزه در قنادی ها می توان آن را تهیه نمود.

این حلوا مختص استان گلستان است. به طوری که با دستور پخت بسیار سختش  در هیچ جای ایران تهیه و یافت نمی شود. در زمان های قدیم حلوای اوماج فقط در ایام نوروز تهیه   می گردید ولی امروزه  در کلیه قنادی های گلستان می توان در دسته بندی های مختلف این حلوا را تهیه کرد.فرم های لوزی حلوای اوماج  با تزئین پودر پسته  و بادام دارای طرفدارهای زیادی نسبت به سایر شکل هایش است.  حیف است اگر به گرگان بروید و این حلوا را امتحان نکنید.

گلستانی ها - حلوا اوماج سوغات گرگان

سرغربیلی محبوب ترین سوغات گرگان

یکی از شیرینی های محبوب مردم گرگان است که اغلب در هنگام خوردن چای ازآن استفاده می کنند.شیرینی بسیار نرم و خوشمزه ای است که از ترکیب آرد و شیر و شکر و پودر قند تهیه می شود.

گلستانی ها -سرغربیلی سوغات خوشمزه گرگان

پادرازی کم‌شیرین‌ترین سوغات گرگان

نان پادرازی، یک نان نرم و خوشمزه در این شهر است که با استفاده از روغن، گلاب، آرد و سیاه دانه تهیه می‌شود. این نان شیرین نیست و در آن از شکر استفاده نمی‌شود به همین دلیل برای افراد مسن بسیار مناسب است.

نان پادرازی  در انواع خشک و روغنی پخته می شود که اغلب نوع روغنی آن به عنوان سوغات پیشنهاد می گردد. نوع خشک پادرازی  در عزاداری ها در کنار حلوا و خرما برای پذیرایی کاربرد دارد. ولی  نوع روغنی در کنار چای عصرانه جذاب و خوشمزه ای است.

گلستانی ها - سوغات گرگان از کجا بخریم؟

جز حلوا معروف ترین سوغات گرگان

این حلوا در میان مردم دیگر حلوا گردویی معروف است. در پخت این حلوا مانند دیگر حلوا از آرد استفاده نمی شود و مواد اصلی آن نیم دانه برنج و مغز گردو می باشد. تهیه این حلوا بسیار سخت است و بیشتر درمیان مردم کردکوی و روستاهی قدیمی گرگان رواج دارد و معمولا در ایام نوروز و عزاداری از آن استفاده می شود.

گلستانی ها - جز حلوا معروف ترین سوغات گرگان

 نان شیرمال اصیل ترین سوغات گرگان

یکی از اصلی ترین سوغات گرگان نان شیرمال است که بافت نرم و خوشمزه ای دارد و شاید باورتان نشود این نان طعم عجیب و خوشمزه ای دارد که کاملا متفاوت است.

گلستانی ها -  نان شیرمال چطور درست کنیم؟

صنایع دستی گرگان

شما می توانید در این شهر صنایع دستی گوناگونی را مشاهده کنید که بیشتر این صنایع دستی مرتبط با قوم بسیار مهربان ترکمن می باشد. برای تهیه صنایع دستی می توانید به خانه امیر لطیفی سری بزنید که تمامی آثار هنرمند این مردمان خونگرم و تلاشگر در این اینجا به فروش می رسد.

ابریشم بافی

این هنر یکی از قدیمی ترین هنرهای مردم گرگان می باشد که مربوط به پیش از دوران صفویه است. اغلب خانم ها در زمان گذشته برای تهیه شال , روسری , حوله , دستمال و لباس از ابریشم استفاده می کردند.

اما امروزه این لباس ها دیگر رواج ندارد و در برخی از مراسم ها ازآن استفاده می کنند. با وجود قدیمی بودن این هنر، شما همچنان می‌توانید این سوغات را در بازارهای سنتی شهر گرگان و روستای زیارت تهیه کنید.

گلستانی ها - سوغات گرگان چیست؟

قالیچه ترکمن

صنایع دستی هر استانی سرشار  از ذوق و هنر و آمیخته ای از فرهنگ آن منطقه است. به گونه ای که با کمی دقت در طرح و رنگ ها می توان به عشقی وصف ناشدنی در این آثار پی برد. از جمله مشهور ترین صنایع دستی استان گلستان نیز قالی ترکمنی است.

قالیچه ترکمن یکی از شاخص‌ترین صنایع‌دستی گلستان است که به دلیل سبک و ظاهر منحصربه‌فرد جایگاه ویژه‌ای دارد. بافت قالیچه ترکمن توسط، دار و به‌صورت افقی و فارسی باف انجام می‌شود؛ و طرح‌های آن به‌صورت اشکال هندسی الهام گرفته از زندگی ساده عشایر، باورها و سنتشان در دوران گذشته بوده است و طرح بکار رفته در هر طایفه و ایل با دیگری متفاوت است. همچنین در کنار قالیچه‌های زیبا، قالی و پشتی دست‌بافت اقوام ترکمن استان گلستان بی‌نظیر است.

راهی گلستان شده اید حتما شهرستان رامیان را در برنامه سفر قرار بدید و در کنار طبیعت با اجاره ویلا استخردار در پاقلعه رامیان لذت سفر را چندین برابر کنین.

گلستانی ها - خرید قالیچه ترکمن

زیور آلات ترکمن

ساخت زیورآلات مختلف یکی دیگر از هنرهای مردمان ترکمن است که از گذشته بسیار دور در بین آن‌ها رواج داشته است. طرح‌هایی که بر روی این زیورآلات زیبا دیده می‌شود بیشتر گل و گیاه و نقش‌های مختلفی است و به دلایل برخی اعتقادات خاص از طراحی موجود زنده خودداری می‌کنند. معمولا از نقره و سنگ عقیق  قرمز ساخته می شوند.

امروزه بجای نقره از برنج و ورشو هم استفاده می‌کنند که ارزش کمتری نسبت به نقره دارند و بعضی‌اوقات برای بالا بردن ارزش آن از ورق طلا یا آب‌طلا استفاده می‌کنند. زیورآلات تولیدشده ترکمن بیله زیک، گل‌آقا، سام سوله و گردنی هستند.

گلستانی ها - فروش زیورآلات ترکمن

جاجیم بافی؛ یکی از محبوب‌ترین سوغات گرگان

جاجیم هنری ارزشمند که از گذشته تا  امروز در بین مردم گرگان رواج دارد. با دیدن رنگ‌ها و طرح‌ها دیدنی این جاجیم‌ها هنر و سلیقه خانم‌های این سرزمین را خواهید دید.

گلستانی ها - قیمت جاجیم

از کجا سوغات گرگان را تهیه کنیم؟

یکی از مهم ترین بازارهایی که در گرگان می توانید به آسانی سوغات گرگان را خرید کنید بازار نعلبندان گرگان است که شما در این بازار بهترین وسایل دست باف قدیمی و بخصوص محصولاتی که توسط ترکمن‌ها تولید می‌شود را می‌توانید تهیه کنید.

اما معروف ترین جایی که می توانید شیرینی های خوشمزه گرگان را بخرید قنادی عطایی ها می باشد.

اجاره ویلا و کلبه در گرگان با گلستانی ها

راستی یادتون نره که هر جایی از شمال برنامه سفر دارید و به دنبال کلبه جنگلی خاص هستید می توانید روی سایت گلستانی ها حساب کنید و از بین اقامتگاه هایی که معرفی کردیم انتخاب کنین و راحت رزرو کنین.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی