پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

مسجد سید اصفهان شهر اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، جلوه‌ای از زیبایی هنر و معماری در ایران است که می‌توان مجموعه‌ای از بهترین هنرها را در آن دید. اصفهان علاوه‌بر بناهای تاریخی مانند خانه‌ها و پل‌ها و … بناهای تاریخی مذهبی زیادی در دلش جای داده که از موفق‌ترین و زیباترین نمونه‌های آن می‌توان به مساجد اشاره کرد. در شهر اصفهان مسجدهای زیادی وجود دارند‌ که از نظر تاریخی و زیبایی هنر و معماری مثال‌زدنی‌اند. یکی از بزرگترین و مشهورترین این مساجد، مسجد سید اصفهان است که مورد توجه خاص گردشگران و توریست‌های این شهر قرار گرفته و از نظر قدمت تاریخی و معماری هنرمندانه قابل ارزشمند است. این مسجد که در دوران قاجار و زمان حکومت محمدشاه بنا شده‌است، همچنان پابرجاست و در شهر زیبای اصفهان خودنمایی می‌کند.

مطلب مرتبط

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد سید از جاهای دیدنی اصفهان و مشهورترین مساجد این شهر به ‌شمار می‌رود و از آثار به‌جای مانده از دوران قاجاریه است. بنای مسجد در سده ۱۳ هجری و زمان محمد شاه قاجار، توسط محمدباقر شفتی با مساحت ۸۰۷۵ متر مربع ساخته شد. این مسجد که بنایی نیمه‌کاره است، شامل چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره می‌شود، اما فاقد مناره است و درون شبستان‌های آن را نیز کاشی کاری نکرده‌اند.

مسجد سید اصفهان

معماری مسجد سید

مسجد سید از مهم‌ترین مساجد اصفهان است. در جنوب شرقی و جنوب غربی و شمال مسجد دو در هست که  محله‌های اطراف را از طریق مسجد به هم متصل می‌کند. و از چهار جهت به بیرون راه پیدا می‌کند. نقشه بنای مسجد به صورت مستطیل و  ۸۵×۹۸ متر است.

تزئینات مسجد سید

مسجد سید اصفهان به دلیل وجود تزئینات بسیار جالب گل و بوته و اسلیمی و وجود خط بنایی و دیگر خطوط از استادان نامدار عصر قاجار در شمار یکی از شاهکارهای معماری عصر قاجار است که در گوشه گوشه‌ی آن شگردهای جالب معماری و تزئینات بسیار عالی خودنمایی می‌کند. در کاشیکاری‌های این مسجد مخصوصاً در تزئینات گلدان‌ها و منظره‌هایی که نمایش داده شده رنگ قرمز نقش عمده‌ای دارد. در جریان جنگ ایران و عراق قسمتی از کاشیکاری‌های مسجد در اثر موج انفجار فرو ریخت که در حال حاضر بازسازی شده است.

تزئینات مسجد سید

خط بنایی و کاشی ۷ رنگ در شمار بهترین آثار قرن ۱۳ است که در این مسجد وجود دارد.

در نوار بالای ایوان‌های (اسپرها) دو طرف ایوان جنوبی در شعری از هلال شاعر قرن سیزدهم و چهاردهم می‌خوانیم:

چو شد معمور این معبد هلال از بهر تاریخش بگفتا «شد بنای کعبه‌ی ثانی باصفاهان»

بازدید از مسجد سید

بازدید از این مسجد که هنوز کاربری خود را حفظ کرده رایگان است.

شما می‌توانید همه روزه از صبح تا اذان مغرب به بازدید از این مسجد بروید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی