پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

کاخ چهلستون اصفهان نیز بخشی از مجموعه باغ‌هایی بوده است که كه در امتداد چهارباغ شکل‌ گرفته بودند و یكی از شالوده‌های اصفهان عصر صفوی را شكل می‌دادند. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، کاخ چهل ستون از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. باغ چهل ستون و عمارت داخل آن یکی از دیدنی ترین و تاریخی ترین مکان های استان اصفهان و نمونه ای از یک باغ سلطنتی بوده که در دوران صفویه احداث شده است. این بنا علاوه بر باغ چهل ستون با نام های باغ چهل ستون یا باغ موزه چهل ستون نیز یاد می شود. کاخ چهل ستون یکی از معروف ترین و تماشایی ترین جاذبه های اصفهان است. این کاخ در باغی سرسبز با درختان کهنسال قرار دارد و به غیر از عمارت تاریخی و باشکوهش، خود باغ هم از جاذبه های بینظیر آن است.

تاریخچه کاخ و باغ چهلستون

دوره شاه عباس کبیر

پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران در دوران صفویه، این شهر به سرعت رشد و توسعه پیدا کرد و ساختمان‌های بسیاری در آن ساخته شد. یکی از مهم‌ترین این ساختمان‌ها مجموعه باغ و کاخ چهلستون بود که سنگ بنای ساخت آن، در زمان شاه عباس اول (شاه عباس کبیر) گذاشته شد. بر اساس روایت‌های مختلف، شاه عباس اول در زمان سلطنت خود نیاز داشت تا در کنار کاخ رسمی خود یعنی کاخ عالی قاپو، که کارهای دربار را در آن انجام می داد، کوشکی کوچک نیز داشته باشد تا بتواند به دور از هیاهوی سلطنت و کشورداری در آن استراحت کند.

به همین جهت در میان باغ جهان نما (که بعدها به نام باغ چهلستون مشهور شد)، دستور ساخت عمارتی کوچک به شکل کلاه‌فرنگی با اتاق‌هایی به بلندی 12 متر را داد. البته به مرور زمان این عمارت برای پذیرایی از سفرا، رجال، سیاسیون ایرانی و خارجی و برپایی جشن‌های کوچک مورد استفاده قرار گرفت. حتی برخی از مورخان در آثار خود نوشته‌اند که شاه عباس اول، جشن نوروز در بیست و سومین سال سلطنت خود را در این عمارت برگزار کرد.

تاریخچه کاخ و باغ چهلستون

در مورد باغ چهلستون خوب است بدانید این باغ به تمامی باغ‌های اطراف خود در آن زمان از جمله باغ های محدوده خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان دسترسی داشت و عمارت میانی آن،کاخ چهلستون، از طریق تونلی به همه کاخ های آن دوره اصفهان یعنی کاخ هشت بهشت اصفهان و عالی قاپو متصل بود.

بهترین زمان دیدن چهل ستون

چهل ستون خورشید اصفهان است، خورشیدی که با سحر بیدار می‌شود و در اوج زیبایی سرمست کننده‌ی خود بازدید‌کنندگان سحر‌خیز خود را شگفت‌زده می‌کند. اوایل صبح و سحر بهترین زمان دیدن این عمارت پرشکوه است. غروب چهل ستون نیز از صحنه‌های مورد علاقه‌ی گردشگران دوربین‌به‌دست است. زیبایی‌های توصیف‌نشدنی چهل ستون در فصل بهار به اوج خود می‌رسند. بهار در باغ چهل ستون به زیبایی صفوی خود برمی‌گردد و زمان را به صدها سال پیش می‌برد.

هر ساله در ایام نوروز و از سوم تا نهم اردیبهشت ماه، شهرداری اصفهان تورهای رایگان اصفهان گردی دایر می‌کند. اوایل پاییز و اواخر تابستان نیز چهل ستون سرشار از گردشگرانی با ملیت‌های مختلف است که با مونوپادهای بلند خود در حال گرفتن سلفی‌ها و استوری‌هایی داغ هستند. با این‌حال اگر تحمل گرمای تابستان خشک اصفهان و سرمای سوزناک زمستان‌ها را دارید، این دو فصل خلوت نیز برای یک سفر آرامش‌بخش و به دور ازدحام و صف‌های طولانی بلیت، مناسب هستند.

بهترین زمان دیدن چهل ستون

آدرس و راه‌های دسترسی به چهل ستون

رسیدن به چهل ستون از آسان‌ترین کارها در اصفهان است. در تمام سطح شهر می‌توانید تابلوهای راهنمای اماکن گردشگری را مشاهده کنید. کافی‌ست میدان نقش جهان را پیدا کنید و از آن‌جا به سمت غرب یعنی خیابان بهشتی نژاد بروید و بعد در خیابان باغ گلدسته وارد خیابان استانداری و ورودی کاخ موزه‌ی چهل ستون شوید. برای پارک ماشین می‌توانید از خیابان‌های اطراف باغ استفاده کنید زیرا چهل ستون پارکینگ عمومی برای گردشگران ندارد.

آدرس و راه‌های دسترسی به چهل ستون

آدرس چهل ستون

میدان امام حسین٬ خیابان استانداری

هزینه‌ی بلیت و ساعات دسترسی به چهل ستون

هزینه‌ی بلیت اتباع ایرانی: 3000 تومان

هزینه‌ی بلیت اتباع خارجی: 20000 تومان

ساعت بازدید: همه روزه از 9 تا 21:30

روزهای تعطیل: تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر و امام خمینی، شهادت امام جعفر صادق و حضرت علی

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی