پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

موزه هنرهای تزئینی اصفهان یکی از آثار ارزشمند و از جاهای دیدنی اصفهان که پیشینه تاریخی آن به عصر صفوی باز می‌گـردد و از جذابیت‌های معماری و هنری دل پذیری برخوردار است، عمارت رکیب خانه یا موزه هنرهای تزیینی کنونی است. ایـن ساختمان دل انگیز در خیابان استانداری شهر تاریخی اصفهان واقع است. برگردان وجه تسـمیهٔ رکیب بــه معنـای رکاب و یراق آلات اسب است و چون در دوره صفوی این مکان جایگاه نگاهداری وسایل و اشیاء اصطبل سلطنتی بوده است، به رکیب خانه مشهور شده است.این موزه هفت بخش دایمی، نگارخانه جانبی و صدها اثر نفیس هنری جهت بازدید داره، که بخش های هفت گانه موزه شامل بخش خط و کتابت، بخش آثارلاکی و روغنی، دستبافته ها و رودوزیهای سنتی، نگارگری، آثار فلزی، آثار چوبی، آبگینه، سفال و چینی میشه.

جغرافیای موزه هنرهای تزیینی

عمارت تاریخی رکیب‌خانه که در مرکز شهر اصفهان و نزدیک بناهای مشهوری همچون «تالار اشرف»، «کاخ چهلستون»، «عالی قاپو» و «توحیدخانه» قرار دارد از جمله بناهای بافت قدیم اصفهان به شمار می رود که در اوایل قرن یازدهم هجری مقارن با سلطنت شاه عباس اول به‌عنوان یکی از بناهای مجموعه دولتخانه صفوی احداث شد. با توجه به کلمه «رکیب‌خانه» مشخص می‌شود این عمارت محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی بوده است.

تاریخچه موزه هنرهای تزیینی اصفهان

بعد از پایان حکومت صفویه عمارت «رکیب‌خانه» متروک و بعدها در عصر قاجار به دستور حاج محمد‌حسین‌خان‌ صدر اصفهانی، صدراعظم نیک‌اندیش فتحعلیشاه، احیا شد. در دوره حکومت «مسعودمیرزا ظل‌السلطان» بعد از انجام تعمیرات و الحاقاتی که با آن دوره سازگار بود به‌عنوان محل زندگی این حاکم تعیین شد. در دوران پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان در این محل مستقر شد و تغییراتی در ساختمان و مخصوصا در جبهه غربی آن صورت گرفت.

تاریخچه موزه هنرهای تزیینی اصفهان

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی «رکیب‌خانه» مورد مرمت اساسی قرار گرفت و بعد از بازسازی مقرر شد اشیاء موجود در موزه‌های هنرهای تزیینی تهران و بقیه اشیاء قدیمی به اصفهان منتقل و در این ساختمان به معرض تماشای عموم گذاشته شود. در اجرای این هدف در تابستان ۱۳۷۵ گنجینه‌های تزئینی رسما افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بخش‌های هفت‌گانه موزه

خط و کتابت

اولین بخش موزه هنرهای تزئینی، متبرک و مزین به مجموعه ای از قطعات، اوراق و مجلدات قرآن کریم، محمد مومن ابهری، احادیث، کتب ادعیه  و اشعار و … است که در طراز یزدی، شفیع تبریزی، میرعماد و دخترش گوهرشاد و … به نمایش گذاشته شده است.

خط و کتابت

آثار لاکی و روغنی

مجموعه زیبایی از انواع اشیاء لاکی و مذهب، قلمدان، جای طومار، جعبه، قاب آیینه، ترازو، سرچسبدان، جلد آلبوم و … آثار این بخش را تشکیل می دهند. این آثار از یادگارهای ارزشمند استادانی چون: آقا صادق، میرزا بابای شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی، آقا نجفعلی اصفهانی و … به شمار می روند که با نقشهای مختلف گل و مرغ تک چهره، صورت سازی، ترنج سر ترنج ، شکارگاه و فرهنگ عامه زینت یافته اند.

آثار لاکی و روغنی

نگار گری

مجموعه متنوعی از آثار نگارگری ایرانی در سبک و شیوه های مختلف زینت بخش این سالن است. آثار شیوایی از مینیاتورهای مکتب هرات، اصفهان، تبریز و نگاره های تک چهره قاجار در کنار تصاویر آبرنگ و رنگ روغن و موضوع های مختلف تصویرگری کتاب، مجالس حماسی و ادبی، بزمی، فرهنگ عامه در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است. تابلوی ارزشمند و نفیس «چوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوه سوخت و معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده است نیز از جمله آثار این بخش به شمار می رود.

نگار گری

آثار چوبی

در این بخش از موزه هنرهای تزئینی ایران، بیننده شاهد آثار نفیسی از صنایع هنری بر چوب مانند خاتم سازی، منبت کاری، مشبک و معرق است که نمونه های از آن عبارتند از: انواع قاب آیینه، گلچه کفش عروس، رحل و جعبه قرآن، زیر عمامه، قلمدان، جعبه آرایش، قاشق و ملاقه های دوغ خوری، شربت خوری و … از آثار ارزشمند این بخش جعبه تمام منبت و قاب آیینه ایی است که با نقوش بسیار زیبای اسلیمی و گرفت و گیر توسط زین العابدین خوانساری در ۱۳هجری قمری ساخته شده است.

آثار چوبی

آثار فلزی

مجموعه آثار فلزی این بخش مشتمل بر زیورهای طلا و نقره، کمربند و قلاب کمر، قاب دعا، انواع قوطی، قفل و قلمدان، سرقلیان، قاب آیینه، باروت دان، انفیه دان، آفتابه و لگن، عود سوز، جام های چهل کلید، خنجر، قیچی و چاقو … است که به شیوه مختلف مشبک کاری، ریخته گری، چکش کاری، ملیله و قلمزنی و ترصیع ساخته شده و با سنگهای گران قیمتی تزئین یافته اند.

آثار فلزی

دستبافته ها و آبگینه

سفال و چینی

تلفن موزه هنرهای تزئینی

۲۲۱۸۶۰۶

آدرس: خیابان استانداری روبروی دانشگاه پردیس

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه ۸ الی ۱۳بعدازظهر –  پنج شنبه ۸ الی ۱۲ ظهر
ساعت بازدید: 9 الی 19 بهای بلیط (ریال): 15000

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی