پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

کلیسای وانک کجاست؟ اصفهان نه تنها به نصف جهان که به شهر تاریخ و فرهنگ نیز شهرت دارد. جای‌جای اصفهان پر شده از بناهای تاریخی فاخری در تمام جهان تک هستند و  شکی نیست که همتایی برای آن‌ها پیدا نخواهد شد. کلیسای وانک، از جذاب‌ترین دیدنی های اصفهان به شمار می‌رود و یکی از زیباترین کلیساهای ایران است که توسط ارامنه منطقه جلفای اصفهان و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. در زمان شاه عباس صفوی، به دستور وی گروهی از ارمنیان به منطقه جلفای اصفهان نقل مکان کردند تا از تعقیب عثمانیان در امان بمانند؛ پس از سکونت در اصفهان، ارمنی‌ها تصمیم به ایجاد مراکز مذهبی و اجتماعی متعددی گرفتند که کلیسای وانک نیز در نتیجه‌ی این اقدامات احداث شد.

کلیسای وانک کجاست؟

کلیسای وانک در مرکز شهر اصفهان، محله جلفا قرار گرفته و برای رفتن به آنجا نیازی به خروج از شهر ندارید. برای رفتن به این بنای تاریخی در هر کجای اصفهان که هستید به سمت پس فلزی رفته و وارد خیابان حکیم نظامی شوید. بعد عبور از چهارراه اول درست کمی قبل از خیابان مهرداد وارد کوچه کلیسا شوید، سمت چپ شما قرار دارد. با طی مسیر حدود 200 متر به کلیسای وانک خواهید رسید. کلیسا درست سمت چپ شما قرار دارد. سمت راست‌تان نیز یک پارکینگ واقع شده تا اگر با اتومبیل شخصی خود به این بنای شگفت‌انگیز می‌روید، با خیال راحت اتومبیل را داخل پارکینگ گذاشته و از گشت‌وگذار در محله جلفا و کلیسای وانک لذت ببرید.

کلیسای وانک کجاست؟

تاریخچه کلیسای وانک

کلیسای وانک از بزرگ‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در محله جلفا اصفهان است. کلیسای وانک را ارامنه مهاجر در دوره شاه عباس صفوی ساخته‌اند؛ البته شکل اولیه آن با بنای امروزی متفاوت بوده است. در ابتدا این کلیسا تنها کاربردی مذهبی برای مسیحیان داشت؛ اما امروزه بیشترین توجه به بعد تاریخی و جاذبه فرهنگی کلیسا جذب می‌شود.

کلیسای وانک بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسای ایران به شمار می‌رود و هم‌چنان کلیسای جامع ارامنه اصفهان است. این کلیسا با نام «آمناپرکیچ» نیز درجهان شناخته می‌شود و یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌مانده در محله جلفای اصفهان از قرن ۱۷ میلادی است.

وانک در زبان ارمنی به‌معنای صومعه است. کلیسای وانک به مرور زمان علاوه بر این‌که جایگاه مذهبی‌اش را در میان مردم اصفهان، به‌خصوص ارامنه ساکن محله جلفا، حفظ می‌کرد، تبدیل به مکانی اداری و مرکز رویدادهای اجتماعی نیز شد. در طول سال‌‌های بعد نخستین چاپخانه با ماشین چاپ در ایران و خاورمیانه، در حیاط این کلیسا تاسیس شد.

کلیسای وانک در محوطه‌ای با مساحت حدودی ۸۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است که نزدیک به ۴۰۰۰ متر مربع از این مساحت را ساختمان‌ها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می‌دهند. نمای بیرونی کلیسا با آجر پوشیده شده است. در معماری بیشتر کلیساها از سنگ برای ساخت بنا استفاده می‌کردند اما در کلیسای وانک آجر به‌جای سنگ استفاده شده است. در میان بافت آجری دیوارها کاشی‌هایی با تصویر فرشته‌های بالدار دیده می‌شوند. خیابان ورودی کلیسای وانک و محوطه داخلی آن سنگ‌فرش است.

نوشته روی تار مو در کلیسای وانک

بگذارید اول کمی از تار موی معروف در کلیسای وانک بگوییم و سپس در مورد نوشته روی آن صحبت کنیم. تارموی معروف کلیسای وانک که آوازه زیادی دارد، از معروف‌ترین آثار موزه این کلیساست. این تار مو متلعق به دختری 18 ساله است و شهرتش به خاطر جمله‌ای است که در دل خود دارد.خالق  این اثر بی‌نظیر هنرمندی ارمنی به نام واهرام هاکوپیان بوده که با قلمی از الماس در سال 1974 میلادی چنین اثر فوق‌العاده‌ای را خلق کرده است. واهرام هاکوپیان اثر بی‌نظیر خود را یک سال بعد یعنی سال 1975 به کلیسا هدیه داده است.

نقاشی های کلیسای وانک

از جمله چیزهایی که بینندگان کلیسای وانک را مجذوب و حیرت‌زده می‌کند، نقاشی های کلیسای وانک است؛ به‌طوری‌که تماشاچیان این اثر شگفت‌انگیز به محض ورود به آن در انبوهی از رنگ و نقش محصور می‌شوند. بله تمامی بخش‌های کلیسا دیوارها، طاق‌نماها، طوق گنبد، داخل گنبد و زوایای مختلف کلیسا و حتی بیرون از کلیسا پر شده است از انبوهی از نقاشی‌ها؛ نقاشی‌هایی که بعضی روی دیوارها، بعضی روی بوم و پارچه و تخته و برخی نیز روی سنگ‌ها نقش بسته‌اند.

دسته اول از نقاشی‌های موجود در کلیسا یعنی نقاشی‌های پارچه‎ای در محراب کلیسا و برخی دیگر از بخش‌های آن نصب شده و دسته دوم، یعنی نقاشی‌هایی که روی دیوارها جا خوش کرده‌اند در جای‌جای کلیسا به‌چشم می‌خورند.

نقاشی های کلیسای وانک

بیشتر نقاشی‌هایی که بر در و دیوار کلیسا نقش بسته‌اند، مضامینی از انجیل مقدس را به تصویر می‌کشند. در قسمتی از کلیسا تصاویری از بدو تولد تا عروج حضرت عیسی مسیح و روی بخشی از دیوارها روز رستاخیر، داوری این روز و بهشت و دوزخ نقش بسته است.

گنبدهای کلیسای وانک

کلیسای وانک دو گنبد کوچک و بزرگ دارد. گنبد بزرگ بر فراز محراب و گنبد کوچک آن بالای سالن کلیسا محل تجمع مردم بنا شده است. سبک معماری گنبد بزرگ کلیسا به سبک معماری گنبدهای مساجد است و این درحالی است که گنبد کلیساهای سنتی مخروطی شکل است.

باتوجه به همزمانی سال ساخت کلیسا با دوره صفویان، ساخت گنبد به سبک معماری مساجد دور از ذهن نبوده است. بخش بیرونی گنبد بزرگ کلیسای وانک آجری ساخته شده و داخل آن به رنگ لاجوردی نقاشی شده است. دورتادور گنبد نیز هشت پنجره نصب شده که بین هر کدام نقاشی‌هایی قرار گرفته و از  آفرینش حضرت آدم و حوا تا کشته شدن هابیل را روایتگری می‌کند.

گنبدهای کلیسای وانک

چرا کلیسای وانک؟

  • وانک بزرگ‌ترین و مشهورترین کلیسای ایران است.  
  • زیباترین نقوش و تزئینات از بزرگ‌ترین هنرمندان بر سطوح داخلی این بنا نگاشته شده است.
  • این بنا آمیزه‌ای از معماری ایرانی و ارمنی است.
  • این کلیسا تنها کلیسا نیست، بلکه در ضمن آن موزه‌ای جذاب و دیدنی دارد.
  • این کلیسا از موقعیت مکانی عالی در محلۀ جلفای اصفهان برخوردار است.

قیمت ورودی کلیسای وانک چقدر است؟

در حال حاضر به ازای هر بازدیدکنندگان ایرانی 10 هزار تومن و هر بازدیدکنندگان خارجی 50 هزار تومان به‌عنوان هزینه ورودی کلیسا درنظر گرفته شده است.

آیا امکان بازدید از کلیسای وانک برای عموم فراهم است؟

بله

در چه روزهایی می‌توان از کلیسا بازدید کرد؟

در همه ایام به جز ایام تعطیل، روز اول عید نوروز و مناسب‌های خاص ارمنی‌ها بازدید از کلیسا برای عموم مردم فراهم است.

شماره تلفن کلیسای وانک چند است؟

03136243471

آیا برای بازدید از کلیسای وانک محدودیت زمانی درنظر گرفته شده است؟

خیر برای بازدید از کلیسا هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی