پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

زریبار افسانه ای عجیب ولی شگفت انگیز: دریاچه زریبار در سه کیلومتری غرب شهر مریوان در استان کردستان و از دیدنی‌ترین پدیده های طبیعی این استان است. آب این تالاب شیرین بوده و از تعدادی چشمه‌های کف‌جوش و بارش برف یا باران تأمین می‌شود.

فضای سرسبز اطراف دریاچه، قرارگیری آن در میان کوه ها و دشت ها، محصور بودنش در میان نیزارها و گستره آبی آن منظره ای تماشایی را خلق کرده است.نه تنها زیبایی دریاچه زریوار بلکه وجود پوشش گیاهی متنوع و گونه‌های پرندگان و آبزیانی که این دریاچه را خانه‌ی خود می‌دانند، آن را به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های منطقه‌ی مریوان کرده است.

به باور مردم محلی، این دریاچه افسانه‌ای و سرشار از راز است زیرا خودجوش بوده و با آن‌ که آب آن از هیچ رودخانه‌ای فراهم نمی‌شود اما سده‌های طولانی‌ست که همواره مانند آینه‌ای تصویر آسمان را در خود منعکس می‌کند!

زریبار افسانه ای عجیب ولی شگفت انگیز

زریبار افسانه ای عجیب ولی شگفت انگیز

در بین افسانه‌های موجود، دو قصه بیش از همه محبوبیت دارند. قصه‌ی درویش و حاکم ظالم و افسانه‌ی‌ گنج پنهان زیر دریاچه.

افسانه درویش و حاکم ظالم

روزی روزگاری در محل کنونی دریاچه، شهری بود که حاکم ستمگری داشت به نام فیله قوس. یک روز درویشی به همراه همسرش سوار بر الاغ از نزدیکی شهر عبور می‌کرد که ماموران حاکم او را دستگیر و به شهر می‌آورند. اهالی شهر و ماموران درویش و همراهانش را را آزار می‌دهند و مجبور به انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا می نمایند تا جایکه دُم الاغ، تنها سرمایه‌ی درویش از جا کنده می شود و زن باردارش فرزند خود را از دست می‌دهد. درویش، خسته از ظلم اهالی و ماموران نزد حاکم رفته و خواستار عدالت می‌شود اما حاکم او را مورد تمسخر قرار می دهد و بیرون می‌اندازد.

زریبار افسانه ای عجیب ولی شگفت انگیز

درویش آزرده‌خاطر و دلشکسته بالای کوهی در شرق شهر می رود و شروع به راز و نیاز می کند. او حاکم و ماموران و اهالی را نفرین می‌کند و می‌گوید:"سرم را از سجده بر نمی‌دارم تا شهر را با آب یکسان نکنی و این قوم ظالم را نابود نکنی!" چنین می‌شود که دریاچه پدید می‌آید و شهر، اهالی و حاکم ستمگرش ناپدید می‌گردند. اکنون هم قبر درویش هنوز در پای کوه در حال تماشای دریاچه‌ی زریوار است. به خاطر همین روایت است که زریوار را به عنوان دریاچه‌ای می‌شناسند که دادخواهی کرد!

زریبار افسانه ای عجیب ولی شگفت انگیز

گنج پنهان زیر دریاچه

به روایت مردم محلی، دریاچه‌ی زریوار در حقیقت از گنجی افسانه‌ای محافظت می‌کند. گفته می‌شود که در کف این دریاچه گنجینه‌ای هنگفت مدفون شده است که تا به امروز کسی موفق به یافتنش نگشته است. طبق این روایت، وجه تسمیه‌ی دریاچه نیز از زر می‌آید که به همین گنج پنهان شده اشاره دارد

 

برچسب ها

دریاچه زریوار فاصله تا تهران دریاچه زریوار کجا قرار دارد طبیعت دریاچه زریوار عکس دریاچه زریوار مریوان جاده دریاچه زریوار دریاچه زریوار به چه معناست دریاچه زریوار در تابستان دریاچه زریوار برای کجاست دریاچه زریوار ادرس دریاچه زریوار استان مریوان دریاچه زریوار استان کردستان مریوان دریاچه زریوار کجاست دریاچه زریوار روی نقشه دریاچه زریوار مریوان تصاویر دریاچه زریوار عکس درياچه زريوار در مريوان دریاچه زریوار استان کردستان دریاچه زریوار در زمستان دریاچه زریوار زریبار افسانه ای عجیب ولی شگفت انگیز دریاچه زریوار کدام شهر است



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی