پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

حمام اروج رامیان متعلق به اواخر دوره قاجاریه است. این حمام در محله قدیمی کهنه بازار شهر رامیان قرار دارد. پلان حمام به شکل مربع و مصالح به کار رفته در آن ، شامل آجر ، سنگ لاشه و ملاط ساروج است. این حمام در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده و دارای دو خزینه آب سرد و گرم، حوض، پاشوره و گرمخانه است. این بنا دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است.

اجاره ویلا در پاقلعه با شماره 09114481870 تماس بگیرید

آب حمام از چشمه ای که در بالای شهر رامیان قرار داشت تامین می‌شده است. فضای داخلی حمام توسط عبور هوای گرم از کانالهایی که در زیر کف حمام قرار دارد گرم می‌شد.

بنای این حمام شامل ورودی، رختکن، خزینه آبگرم، خزینه آبسرد، گرمخانه، تون یا آتشخانه و سرویسهاست. این بنا دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است . ورودی اصلی بنادر ضلع جنوبی قرار دارد و ورودی شمالی بنا نیز الحاقی است . ورودی پس ازچند پله به پایین فضای رختکن منتهی می‌شود.

ارتباط رختکن با گرمخانه به وسیله دالانی کم عرض صورت می‌گیرد که دارای قوس هلالی است آب حمام ازچشمه ای که در بالای شهر رامیان قرار داشت تامین می‌شده است و بوسیله تنپوشه‌های سفالی به داخل حوض وخزانه آبگرم وارد می‌شد. فضای داخلی حمام توسط عبور هوای گرم از کانالهایی که در زیر کف حمام قرار دارد گرم می‌شد این کانالها به اندازه ۴۰×۴۰ و به عمق ۶۰ سانتیمتر است. پوشش گنبدی بنا از آجر و به صورت پالانه اجرا شده است و در بالای آن نورگیرهای حمام تعبیه شده است.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی