پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

خانه شفیعی های گرگان یکی از بناهای ارزشمند قدیمی متعلق به دوره قاجار است که به عنوان یکی از خانه های بافت تاریخی گرگان به شمار می رود و تحت تملک خانواده شفیعی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. بافت تاریخی گرگان بسیار دیدنی است و شما باید چند روزی را دراین شهر ساکن باشید. برای اینکه بک اجاره ویلا ارزان در گرگان داشته باشید نگران نباشید می توانید از اقامتگاه بومگردی عمارت صدر استفاده کنید که در دل محلات تاریخی گرگان است.

خانه شفیعی ها کجاست؟

خانه شفیعی ها متعلق به دوران قاجار است اکنون با نام خانه گرگان میزبان فعالیت اجتماعی است. این بنا که در محله سرچشمه و در بین محلات دربنو، دوشنبه ای، بازارنعلبندان و آثار با ارزشی چون امامزاده نور، حمام سرچشمه، خانه های شیرنگی، خانه تقوی ، خانه باقری، خانه میرشهیدی، خانه رضاقلی نژاد قرار دارد .

معماری خانه شفیعی های گرگان

خانه شفیعی با پلان مستطیل شکل و کشیدگی شرقی غربی متعلق به دوران قاجاریه است، و دارای دو حیاط مرتبط با هم که به شیوه حیاط مرکزی ساخته شده است. درب ورودی این بنا در سمت شرق قرار دارد و بوسیله دالانی به حیاط منتهی می گردد.

سازه اصلی بنا؛ آجر و تا حدی چوب با اندود کاهگل و گچ می باشد که در بعضی قسمتها بر روی کرسی چینی آجری قرار گرفته است. سقف بنا شیروانی با پوشش سفال همگون با خانه های سنتی گرگان می باشد. خانه تاریخی شفیعی، از معدود خانه های سه طبقه بافت تاریخی گرگان است که در محله سرچشمه قرار دارد.

خانه شفیعی های گرگان

تاریخچه خانه شفیعی های گرگان

این اثر تاریخی دارای دو حیاط است. بخش شمالی ساختمان از چوب و در سه طبقه ساخته شده و بخش جنوبی هم که بخش مهتابی است کاربری های مختلفی مانند محل نگهداری وسایل و ترشیجات و همچنین محلی برای تماشای برنامه های مذهبی توسط بانوان بوده است. این خانه در گذر زمان تغییراتی به خود دیده و با افزایش جمعیت اهالی ساختمان، تعدادی اتاق نیز در بخش میانی حیاط که جنبه تابستانه داشته ساخته شده است.

به دلیل ساخت و سازهای اطراف، بخشی از دیوار این خانه ریزش کرده است. از طرفی ساختمان های بلند اطراف مانع از ورودی بادهای غربی شده است تزئینات خانه شفیعی، یادگار دوره قاجار استاین کارشناس ارشد مرمت و احیای بناهای تاریخی خانه شفیعی را هم بنایی مربوط به دوره قاجار خواند و گفت: در بنای خانه شفیعی همچون دیگر بناهای به جای مانده از دوره قاجار توجه خاصی به تزیینات می شده است كه از آن جمله می توان به طاق و طاق نماهای جناغی، تزیینات آجری خفته راسته، در بالای ورودی ستون های آجری اشاره کرد.وی ادامه داد: از دیگر زیبایی های بصری این بنا، میزان ارتفاع آن است؛ وجود سطوح شیبدار شیروانی ها، سفال و رنگ قرمز آن، وجود تراس‌ها، پوشش گیاهی، دسترسی به چشم انداز بافت از طریق تراس ها، همگی از زیبایی های دیگر بنا به شمار می روند.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی