پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی | اگر نگاهی کوتاه به استان های مختلف بیندازید می بینید که علاوه بر جنگل و کوه مکان های مقدسی مانند امامزاده وجود دارد که مردم آن منطقه با آن انس گرفته اند. این امامزاده ها دارای چندین سال قدمت تاریخی هستند و علاوه بر مقدس بودن دارای ارزش تاریخی و مذهبی دارد. این بار صحبت از شهر زیبای گرگان است. بهانه ای برای سفر و زیارت. گرگان شهری با بیشینه چندین هزار ساله و پر از تاریخ کهن می باشد.

برای اجاره اقامتگاه در بافت تاریخی گرگان با شماره 09114481870 تماس بگیرید

برای سفر در گرگان خودمان را به کوچه های کوچک و باریک قدیمی شهر می رسانیم و به زیارتگاهی با نام امامزاده نور می رسانیم. امامزاده نور در بین اهالی منطقه بسیار معروف و یک مکان تاریخی و مقدسی می باشد که در بین اهالی تاریخ و معماری هم آن قدر شهره است که بسیاری از تاریخ نگاران در بازدید از گرگان از آن سخن گفته اند. پاشنه کفشتان را ور بکشید و دستتان را به ما بدهید، تا در یک سفر دل انگیز خودمان را به امام زاده نور برسانیم.

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

در محله سرچشمه که قدمتش به سده ها می رسد و در مجاورت راسته بازار نعلبندان و خیابان امام خمینی گرگان، تابلویی قرار گرفته که ورودی امام زاده نور را به نمایش می گذارد. از درب ورودی ساده امامزاده که بگذریم حیاط آجرکاری شده و یک بنای برج مانند به چشمتان می خورد. بنایی دوازده ضلعی که به معماری مقبره های این ناحیه شباهتی زیادی دارد و گرگانی بودنش را به رخ می کشد.

بنایی آجری که سقف شیروانی و شیب دار مدرنش در مقایسه با بدنه بنا آنقدر ناملموس است که شما را کنجکاو می کند که قبلا چه شکل و شمایلی داشته است. اما دور تا دور بنای چند ضلعی را که بگردید آجرکاری های حیرت انگیز و بی نهایت زیبا چشمانتان را خیره خواهد کرد.

ویژگی های معماری امامزاده نور

امامزاده نور که به شکل كثیرالاضلاع ساخته شده است دارای تزئینات آجری، محراب گچ بری و دو لنگه در قدیمی و صندوق چوبی نفیس است كه تاریخ ۸۶۷ ه.ق در روی آن حك شده است.کار این گچ بری و کتیبه آن از ظرافت بسیاری برخوردار است و صندوق نفیس منبت کاری شده نیز متعلق به قرن ششم هجری قمری می باشد.

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

نمای داخلی امامزاده اسحاق به صورت چهارضلعی است که در هر یک از کنج های بنا دو نیم ستون آجری ساخته شده که به نظر می رسد جنبه تزیینی داشته باشد، همچنین مقرنس کاری آجری سر در ضلع شمالی بنا ازجمله مقرنس کاری های کم نظیر در بناهای تاریخی ایران به شمار می آید.

مسجد جامع شهر گرگان در نزدیکی امامزاده نور واقع است و اطراف امامزاده در قرون گذشته محلی برای به خاک سپردن اموات بود که حدود ۶۰ سال پیش در حالی که قسمتی از زمین محوطه بیرونی امامزاده را جهت قبری می کندند، پلکانی دیده شده و در نتیجه کاوش به راهرویی برخوردند که تمام زیر صحن را در برگرفته بود.

از مقبره که فاصله بگیرید و نگاهی به اتاقک چهار گوش بیاندازید ستون های آجری کوتاه در چهار گوش بنا جاخوش کرده است اما مهم ترین بخش این بنا محرابی است که زیبایی اش نفس گیر است. یک محراب گچ کاری شده بدون رنگ که کتیبه ای دور تا دور آن را فرا گرفته و مزین به آیات قرآن است. آیاتی به خط کوفی که با ظرافت تمام حک شده است.

بخش های مختلف امامزاده نور

مرقد: از دیگر عناصر داخل آرامگاه مرقد است که از گچ ساخته شده و در داخل صندوق چوبی مشبک قرار دارد، روی چهار بدنه آن آیاتی از قرآن به خط کوفی ممتاز در دو ردیف بالا و پایین حک شده است. کار این گچبری و کتیبه آن از ظرافت بسیار برخوردار بوده و صندوق نفیس منبت کاری شده نیز متعلق به قرن ششم هجری قمری ( ۵۲۵ ه ق ) است. اين‌ كتيبه‌ از بخش‌ بالاي‌ ضلع‌ غربى‌ صندوق‌ آغاز شده‌، و در ضلع‌ شمالى‌ تا ضلع‌ شرقى‌ امتداد يافته‌ است‌ و در ضلع‌ جنوبى‌ با تاريخ‌ ۵۲۵ ق خاتمه‌ مى‌ يابد.

محراب‌: در ضلع‌ جنوب‌ غربى‌ بنا که در حال حاضر در بخش زنانه آن قرار گرفته است، محرابى‌ با گچ‌ بري‌ بسيار زيبا و پركار وجود دارد كه‌ به‌ صورت‌ گود و برجسته‌ و بدون‌ استفاده‌ از رنگ‌ در تزئينات‌، كار شده‌ است‌. احتمالاً بخشهاي‌ ديگر محراب‌ نيز داراي‌ تزيينات‌ گچبري‌ بوده‌، و اكنون‌ تنها لچكيهاي‌ طرفين‌ قوس‌ محراب‌ و تا اندازه‌ اي‌ حاشية آن‌ باقى‌ مانده‌ است‌.

در زاوية درونى‌ طاق‌ محراب‌ دو ستون‌ باريك‌ گچى‌ ديده‌ مى ‌شود كه‌ تزيينات‌ گچكاري‌ درون‌ طاقچه‌، ميان‌ آن‌ قرار دارد. تزيينات‌ اين‌ بخش‌ شامل‌ چند قطعة مشبك‌ و چند پيچك‌ زنجيره‌اي‌ است‌. به‌ گفتة هيلن‌ براند اين‌ نوع‌ قاب‌ بنديها برگرفته‌ از گچبريهاي‌ سامره‌ است‌ و نمونة تزئينات‌ آن‌ نيز در مسجد جامع‌ نايين‌ وجود دارد. در هر يك‌ از لچكيهاي‌ محراب‌، شمسه‌اي‌ با حاشية گلدار وجود دارد كه‌ در مركز شمسه‌ كلمة «الله‌» به‌ خط نسخ‌ كنده‌ شده‌ است‌. فضاي‌ باقى‌ ماندة درون‌ هر لچكى‌ و طاق‌ محراب‌ با تزئيناتى‌ چون‌ بته‌ جقه‌ هاي‌ مشبك‌ و پيچك‌ پر شده‌ است‌.

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

روي‌ هر يك‌ از نقوش‌ ياد شده‌ با سوراخهايى‌ متعدد اشكال‌ هندسى‌ بديعى‌ پديد آمده‌ كه‌ قابل‌ مقايسه‌ با گچبريهاي‌ سامره‌ است‌. همچنين‌ معكوس‌ نوشتن‌ بخشى‌ از آن‌ نيز سبب‌ درهم‌ تنيدگى‌ خطوط و دشواري‌ در قرائت‌ آن‌ شده‌ است‌. این محراب نفیس و زیبا به آیات قرآن نیز مزین شده است و در بالا و پیشانی محراب به صورت قرینه، در دو دایره تو در تو کلمه الله و در کنار آن یک ترنج دیده می شود. نقوش به کار رفته در لچکی های محراب شامل نقش گوشواره و قبه هایی است که نام الله در میان آن گچبری شده اند. بر بالای طاق محراب نیز کتیبه ای از گچ دیده می شود. این محراب در عصر ایلخانان در این بنا ساخته و پرداخته شده است.

درِ قديمى‌: تزئينات‌ اين‌ در به‌ شيوة كنده‌ كاري‌ و نقوش‌ گل‌ و برگ‌ و طرح‌ ترنجى‌ در وسط است‌. کتیبه كنده ‌كاري‌ شده ای بر چهارچوب اين‌ در دیده می شود. به‌ نوشتة كتيبه موجود، اين‌ در به‌ فرمان‌ امير بهادر فرزند امير جلال ‌الدين‌ بايزيد و توسط فردي‌ به‌ نام‌ حاجى‌ محمد در تاريخ‌ ۸۵۷ ق‌ ساخته‌ شده‌ و به بناي‌ معروف‌ به‌ مشهد نور وقف‌ گرديده‌ است‌.

نمای بنا: تزئینات بدنه های خارجی بنا نیز به صورت تزئینات آجری گل انداز و گره چینی هستند. بنای امامزاده نور دارای پلان دوازده ضلعی از خارج و چهار ضلعی از داخل است. بر روی رأس اضلاع خارجی، بیرون زدگی های مثلثی شکل وجود دارد که تا بالای نما ادامه یافته است. طول هر ضلع بنا از خارج حدود دو متر و از داخل هفت متر است. ارتفاع بنا در حال حاضر تا جایی که پوشش بام شروع می شود هشت متر و ملات مورد استفاده در این بنا آهک و ماسه می باشد.

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

امامزاده نور زیارتگاهی تاریخی

ضریح: در دهه هاى اخیر براى امامزاده ضریح فلزى ساخته شد كه در روز عید غدیر سال۱۳۴۴ خورشیدى بر روى مرقد نصب شده است. این ضریح توسط استاد غلام حسین اقلیما و به بهاى تقریبى۸۰ هزار تومان از محل اهدایى مردم گرگان ساخته و در آن نیز با شیشه قاب گرفته شده است. ضريح‌ فلزي‌ داراي‌ كتيبه ‌هايى‌ از آياتى‌ از سوره‌ هاي‌ ۹۱ و ۹۳ قرآن‌ مجيد در ۴ جانب‌ خود و نيز اشعاري‌ در وصف‌ امامزاده‌ است‌. در ضلع‌ شرقى‌ نام‌ خطاط، احمد نجفى‌ زنجانى‌ و تاريخ‌ ۱۳۸۴قمری‌ حك‌ شده‌ است‌.

اقامت در گرگان

گرگان با قدمت تاریخی زیادی که دارد و همچنین طبیعت بکر و جادویی یکی از بهترین مناطق برای سفر کردن می باشد. گرگان شهر هزار رنگ می باشد که آب و هوای بی نظیر آن در هر استانی به چشم نمی خورد. اگر روزی قصد سفر کردن را داشتید می توانید به گرگان سفر کنید و برای اجاره سوئیت در گرگان و همچنین گرفتن یک اقامتگاه سری به سایت گلستانی ها بزنید که بهترین سوئیت های اجاره ای از هتل تا خانه بومگردی را می توانید به صورت آنلاین رزرو نمایید.




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی