پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

بافت تاریخی گرگان به عنوان اولین بافت در کشور ثبت شده است که این محله ها خانه های قدیمی , مدارس تاریخی و امام زاده های تاریخی و همچنین بازار قدیمی را در دل خود جای داده است. معماری بناهای تاریخی در این منطقه به سبک قاجار می باشد. محله های قدیمی هچون دباغان و بازار نعلبندان نیز در این نزدیکی ها می باشد.بافت تاریخی گرگان بسیار با شکوه و زیباست و در یک مقاله نمی توان این همه زیبایی را گرد هم آورد. البته ناگفته نماند که در همین محلات قدیمی هم شما میتوانید برای اجاره ویلا در گرگان از خانه های سنتی استفاده کنید مانند اقامتگاه عمارت صدر رزرو کنین.

شماره تماس اجاره ویلا در گلستان 09114481870

بافت تاریخی گرگان

بافت تاریخی گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم در شمال ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این بافت تاریخی، می‌توانید معماری سنتی و قدیمی شهر را در کنار فرهنگ و زندگی مردم محلی بشناسید. گلستانی ها به عنوان یکی از شرکت‌های گردشگری معتبر در ایران، با هدف ارائه خدمات گردشگری با کیفیت و حرفه‌ای، شما را به بافت تاریخی گرگان دعوت می‌کند تا این شهر تاریخی را بهتر بشناسید و تجربه‌ی خاصی را در کنار طبیعت و فرهنگ این منطقه داشته باشید.

معماری سنتی یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی هر کشوری است. این نوع معماری در اکثر کشورها به عنوان نمادی از تاریخ و فرهنگ آنها شناخته می‌شود. در ایران نیز معماری سنتی بسیار مهم و مورد توجه قرار دارد. این نوع معماری شامل ساختمان‌هایی با طراحی‌های سنتی و محلی می‌شود که از موادی مانند گل و گلابی، آجر و سفال ساخته شده‌اند.

این بافت تاریخی، شامل خانه‌های سنتی، باغ‌ها، بناهای تاریخی، مساجد و بازارچه‌های قدیمی است که هر کدام از آنها داستانی جالب و زیبا را در خود نهفته دارد.

بافت تاریخی گرگان - گلستانی ها

خانه باقری‌ها

مجموعه خانه باقری مربوط به اوایل دوره پهلوی است. خانه باقری با بیش از 150 سال قدمت، یکی از بناهای شاخص بافت تاریخی گرگان است که به عنوان نمونه‌‌ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی در شهر می‌توان از آن یاد کرد.

امروزه خانه باقری ها مرمت شده و تبدیل به بوتیک هتل شده و شما می توانید تجربه اقامت در تاریخ گرگان را داشته باشین و همچنین می تونین بهترین غذاهای سنتی گرگان را در رستوران این مجموعه سفارش بدین و از خوردن آن لذت ببرین.

حالا با بافت تاریخی گرگان آشنا شده اید باید بدانید که جاهای دیدنی گرگان به اینجا ختم نمی شود!

گلستانی ها - خانه باقری ها کجاست؟

خانه مفیدیان

خانه مفیدیان متعلق به دوره قاجار به عنوان یکی دیگر از بناهای ارزشمند بافت تاریخی گرگان بوده که توسط سید ضیاءالدین مفیدیان درسال 1327ساخته شده است.

خانه میرشهیدی

خانه میرشهیدی نیز یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی گرگان است که بخشی از آن به دوره قاجار و قسمتی از آن نیز متعلق به دوره صفویه است.

در قسمت تحتانی این بنا طاق‌های بسیار قدیمی وجود دارد که 2 چشمه از آن جاری است که چشمه اول در ضلع غربی ساختمان و چشمه دوم در بخش تحتانی بنای ساختمان 2 طبقه قرار دارد.بنای تاریخی میرشهیدی کهن‌ترین بنای 3 طبقه در گذشته به شمار می‌رود که در محله سرچشمه گرگان قرار دارد.

خانه خراسانی

تاریخ ساخت این بنا بر اساس سنگ نبشته سطوح زیرین سرشیرهای آن به 1295 می رسد که با سلطنت ناصر الدین شاه همزمان است. این بنا در 2 بخش شمالی و جنوبی ساخته شده و عمده ارزش های معماری برجای مانده بنا بخش جنوبی آن بوده و بخش شمالی فاقد ارزش تاریخی است.

تزئینات خانه شفیعی یادگار دوره قاجار

در بنای خانه شفیعی همچون دیگر بناهای به جای مانده از دوره قاجار توجه خاصی به تزئینات شده است که از آن جمله می‌توان به طاق و طاق نماهای جناغی، تزیینات آجری خفته راسته در بالای ورودی ستون های آجری اشاره کرد.

خانه رضا قلی نژاد دوران قاجار

بنای خانه رضا قلی نژاد مربوط به دوران قاجار است و در محله سرچشمه گرگان واقع شده است كه از شرق به امامزاده نور و از جنوب شرق از طريق معبري به مجموعه تقوي و باقري مرتبط مي شود.این اثر در محله سرچشمه و در ضلع جنوب غربی امام زاده نور واقع شده است. وسعت بناي تاريخي رضاقلي نژاد حدود ۵۰۰ متر مربع است و داراي دو درب ورودي از معبر شرقي و جنوبي است.

این بنای تاریخی هم مانند سرای باقری ها بازسازی شده و تبدیل به سرای خان یه رستوران سنتی و محشره است که شما می توانید درون فضای بیرون و یا تلفیق مدرن و سنتی داخل بهترین نوشیدنی و غذاهای گرگان را بچشید.

خانه رضا قلی نژاد گرگان - گلستانی ها

خانه تقوی ها

این مجموعه از بناهای دوره قاجار است که در مساحتی بیش از 2 هزار متر مربع ساخته شده و ساخت آن منسوب به حاج میرزا محمدتقی تقوی (تقی‌اف) است. این مجموعه تاریخی شامل بیش از 10 حیاط اصلی و فرعی بوده که 10 حیاط اصلی آن توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و بازسازی شده است.

خانه شیرنگی

در محله سرچشمه شهر گرگان خانه ای بسیار با صفا قرار دارد که خانه شیرنگی ها نامیده می شود. مجموعه شیرنگی بنایی متعلق به دوره پهلوی اول بوده که مساحت آن 735 مترمربع و زیربنای آن 520 مترمربع است. این خانه از ابتدا در بلندی ساخته شده و دارای دو طبقه است.

انتهای این خیابان به چهار میدان ختم می شود که معروف به میدان عباسعلی می باشد که این محله درمحرم مرکز عزاداری می باشد و دارای جایگاه معنوی خاصی در بین مردم گرگان است .

در روزهای پنجشنبه مردم برای خوردن نان و ماست به این میدان می آیند و خوردن آن چه لذت بخش است. در بدو ورود به این خیابان شما میدان شهرداری را مشاهده می کنید که درانتها به میدان کریمی متصل می شود.

خانه شیرنگی گرگان - گلستانی ها

کاخ موزه گرگان

در قسمتی دیگر از این شهر کاخ موزه گرگان قرار دارد که به دلیل وجودی همین کاخ نام این میدان را کاخ نهادند اما امروزه میدان ولیعصر نامیده شده است. این کاخ در پارک شهر گرگان قرار گرفته است که جایی بسیار زیبا و دلنشین می باشد که اکثرا پیرمردها و جوانان برای گذراندن وقت خود به آنجا می آیند.

میدان ولیعصر در انتها به پارک جنگلی ناهارخوران متصل می شود که دراین راسته بازار بوتیک , مراکز خرید و فروشگاه ها می باشد که د رعین حال پاتوقی برای گشت های شبانه جوانان نیز محسوب می شود.

کمی جلوتر که بریم شما با بلوار ناهارخوران مواجه می شوید که در دو طرف آن جنگل وجود دارد و منظره ای بسیار زیبا دارد و این راسته مملو است از رستوران ها , فست فود ها و غذاهای ایرانی و فرنگی.

ناهارخوران بهترین پاتوق برای مردم شهر گرگان است که شب ها بیشتر به آنجا می روند و یا درماه مبارک رمضان برای هوای خوب و مطبوع آن بیشتر در این منطقه افطار می کنند و در برخی مواقع تا سحر در آن پارک می مانند.

اگر می خواهید که به ناهارخوران گرگان نزدیک باشید بهتر است برای اقامت اجاره ویلا در ناهارخوران را انتخاب کنید.

از دیگر خیابان مورد توجه مردم شهر خیابان دی می باشد که به دلیل دنج بودن و چتری از درختان بر فراز ان برای چندین سال پاتوق ماشین بازهای شهر بود و همواره ترافیک شدیدی دران در جریان بود که به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم حمل و نقل شهری به مرور به تاریخ پیوست و فراموش شد. خیابان بعدی گرگان سرخواجه می باشد که راسته صنف موبایل فروشان و همچنین لوازم خانگی و کیف و کفش می باشد و به دلیل تردد زیاد خیابان شلوغی می باشد.

با این همه تفاسیر از خیابان سروش نباید گذشت به طوریکه در گرگان به سروش جنگل معروف است. خیابانی که درانتها به پارک جنگلی النگدره منتهی می شود که آپارتمان ها و خانه های ویلایی رو به جنگل ساخته شده اند اما در روزهای تعطیلی شاهد ترافیک زیادی هستیم.

از خیابان های با سابقه تاریخی گرگان می توان به خیابان لشگر اشاره کرد که پادگان تاریخی و لشگر 30 در ان استقرار دارند . دور میدان تالار فخرالدین اسعد گرگانی که ورودی لشگر 30 قرار دارد 2 توپ تاریخی به صورت نمادین جای گرفته اند و تالار فخرالدین اسعد گرگانی نیز پاتوق نمایشگاه ها و گالری ها  تیاتر های شهر گرگان می باشد .

خیابان میرکریم گرگان نیز قدمت بسیار بالایی دارد و محله های قدیمی با دیوارهای گلی و سقف های سفالی هنوز هم در ان دیده می شوند.در این خیابان یکی از کبابی های معروف گرگان قرار دارد که طعم نوستالژیکی برای همه مردم شهر دارد و فراموش نشدنیست.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی