پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

رصد خانه آلاشت : مجموعه رصدخانه و آسمان نمای آلاشت با نام رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی به عنوان نخستین رصدخانه آماتوری استان مازندران است که در سال ۱۳۸۶ بوسیله شهرداری آلاشت روی یکی از تپه های این شهر بنا شده است.

ارتفاع این رصدخانه از سطح دریا ۱۸۱۵ متر می‌باشد. کل مجموعه رصدخانه حاضر بر بالای تپه‌ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته که از ۳ طرف به پرتگاه و از طرف دیگر به دامنه کوه محصور شده‌است. به همین خاطر تمام رفت‌وآمدها به رصدخانه و مرکز اداری مجموعه از طریق پلکان و با پای پیاده مقدور است. زمین مجموعه ۳۰۰۰ مترمربع و زیربنای آن ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد.

بیشتر بدانید

آلاشت بهشت گمشده

رصدخانه آلاشت کجاست؟

رصدخانه آلاشت در شهر  آلاشت، یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه، در استان مازندران واقع شده است.

رصد خانه آلاشت

مسیر دسترسی به رصدخانه آلاشت

در مسیر جاده بابل – قائمشهر / جاده سیاهکلرود – مازندران ، از دانشگاه طبرسی عبور می کنید. پس از پیچیدن به کنارگذر غربی قائمشهر و نیز عبور از کباب سرا و دیزی سنگی حبیب، به طرف جاده آلاشت رفته تا پس از طی مسافتی حدود 36 کیلومتر به رصدخانه آلاشت برسید.

بهترین فصل سفر به رصد خانه آلاشت

تابستان و پاییز

رصد خانه آلاشت

امکانات رصد خانه آلاشت

در این مجموعه امکاناتی چون ۲ دستگاه تلسکوپ ۱۴ و ۶ اینچی زیر گنبدی به قطر ۴ متر نصب شده که تلسکوپ ۱۴ اینچی از نظر اندازه جز تلسکوپ‌های بزرگ حال حاضر ایران به حساب می‌آید و ۲ تلسکوپ نیم متری دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد.

از دیگر امکانات مجموعه رصد خانه آلاشت می‌توان به آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه کامل نرم افزارها، کتاب، عکس، پوسترهای اخترشناسی، اتاق رایانه و سالن همایش اشاره کرد.

کار رصد بیشتر در شب انجام می‌شود چون نور خورشید در روز مانع دیدن ستاره‌ها می‌شود.در روز بیشتر رصد خورشید انجام می‌گیرد که تلسکوپ و ابزار خاص خود را دارد اما هنوز فضایی برای نصب و استقرار آن ساخته نشده و قابل استفاده نیست.
 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی