پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

جاذبه های گردشگری شهر کلاله : کلاله شهری با جاذبه های فراوان و با قدمتی بیش از 7500 ال می باشد. این شهر در استان گلستان واقع شده است که می توان از جاهای دیدنی گلستان به شمار آورد. کلاله شهری چهار فصل است و شما در هر زمان از سال می توانید به این شهر سفر کنید اما زیبایی های این شهر د رفصل بهار خودنمایی شگفت انگیزی دارد. اگر برای سال جدید در فکر یک گشت و گذار رویایی در دل طبیعت بکر هستید حتما کلاله را در برنامه سفر قرار دهید. برای اقامت و اجاره سوئیت در استان گلستان نیز میتوانید از سایت گلستانی ها اقدام نمایید.

شماره تماس اقامتگاه بوم گردی در خالد نبی 09114481870

جاهای دیدنی کلاله گلستان

روستای گچی سو بالا

روستای گچی سو یکی از روستاهای بسیار زیبا شهرستان کلاله می باشد که درنزدیکی مجموعه مذهبی خالد نبی قرار دارد. این روستا یکی از بهترین مناطق گردشگری روستایی و طبیعت گردی می باشد که شما می توانید بعد از زیارت به سمت این روستا حرکت کنید. از دیدنی های مسیر حرکت روستای گچی سو بالا تپه ماهور زیبای هزار دره، درختان مقدس چشمه خضر زنده می باشد.

علاوه بر گردشگری شما می توانید انواع غذاهای محلی قوم ترکمن نیز را در آنجا بخورید مانند (چکدرمه برای نهار، صبحانه محلی (کره و ماست چکیده گوسفندی، شیر تازه دوشیده شده، تخم مرغ محلی و..) با نان گرم تنور مادر روستایی، و دیگر غذاها و شیرینی جات محلی فوق العاده خوشمزه).

سفر به کلاله همیشه با اجاره بوم گردی در خالد نبی جوری دیگر می باشد!

روستای گچی سو کجاست؟ گلستانی ها

زیارتگاه خالد نبی کلاله

در کوه های شمالی قریه گوگجه در بخش مراوه تپه و در محدوده دهستان تمران (تمر قره قوزی) بر فراز ارتفاعات گوگجه داغ، آرامگاه خالد بن سنان (ع) قرار دارد. این زیارتگاه در شمال شرقی شهرستان کلاله در استان گلستان واقع می باشد. این زیارتگاه منسوب به حضرت خالد بن سنان علیه السلام معروف به خالدنبی (ع) است که یکی از اولیا بزرگ و انبیاء دوره فترت بوده و آخرین مبلغ دین مسیح می باشد که مردم را به دین و آیین مسیحیت دعوت می کرده است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیارتگاه خالد نبی - گلستانی ها

مقبره عالم بابا و چوپان عطا

این مقبره ها در نزدیکی مقبره خالد نبی هستند و دارای دو بقعه کوچکتر از بقعه اصلی می باشند. مردم محلی معتقدند اولی متعلق به «عالمِ بابا» و دیگری متعلق به «چوپان عطا» است. مشهور است که اولی پدر همسر خالد نبی و دومی چوپان گوسفندان او بوده و هر دو از مقربین بوده‌اند و اکنون هم مورد احترام اهالی منطقه هستند. دره پایین دست گوگجه‌داغ «پن جشیر» نام دارد که چشمه معروف به «خضر دندان» در بهار در آن می‌جوشد و بازدید آن هم خالی از لطف نیست.

مقبره عالم بابا و چوپان عطا

مسجد و مدرسه کریم ایشان

ساختمان مسجد و مدرسه کریم ایشان متعلق به دوره قاجاریه است و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده، در سال ۱۳۲۸ هجری قمری ساخته شده است. مسجد و مدرسه کریم ایشان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ساختمان آجری مسجد با نقشه مربع مستطیل بنا شده و شامل یک شبستان با سردر ورودی است که سقف آن با ۴ گنبد پوشیده شده است. مدرسه کریم ایشان که در نزدیکی مسجد و در ضلع جنوب غربی آن است به شکل زیبایی با پلان چهار ضلعی یا مربع شکل ساخته شده است.

مسجد کریم ایشان - گلستانی ها

چشمه زاو کلاله

این چشمه یکی از جاذبه های گردشگری کلاله می باشد که در روستای با همیننان یعنی زاو قرا ردارد. این مجموعه به دیلیلاینکه هنوز دخالت های انسانی درآنجا پا گذاشته نشده اشت و خبری از ساخت و سازها نیست بکر و دست نخورده باقی مانده است. این چشمه در روزهای نخستین فصل بهار پر‌آب و خروشان است و بیشتر گردشگران همین زمان را برای بازدید از آن انتخاب می‌کنند اما متاسفانه امکانات رفاهی و گردشگری مانند محل استراحت، پارکینگ یا سرویس بهداشتی در این منطقه فراهم نشده و راه دسترسی به این چشمه هم خاکی و ناهموار است.مسیر دسترسی ۴/۳ کیلومتر فاصله روستای زاو بالا تا چشمه زاو بسیار نامناسب و جاده خاکی بین مزارع و جنگلی است . یک کیلو متر راه۹ داخل روستا ، شوسه و ۲ کیلو متر نیز زیر سازی شده است .

این چشمه یکی از نزدیک ترین جاهای دیدنی به ترکمن صحرا می باشد و اگر می خواهید راهی قبرستان راز الود شوید اول باید بدانید خالد نبی کجاست؟

جنگل پلکانی کلاله

جنگل پلکانی کلاله در نزدیکی شهر کلاله و در جایی بکر و امن قرار دارد که می تواند محلی برای تفریح، گردشگری و کوهپیمایی مردم شهرستان باشد. این جنگل مابین دو کوه بلند قرار دارد که چشمه های متعدد با ایجاد جریان های آبی به آن جلوه زیبایی داده و از جمله شگفتی های دیگر این مکان پلکانی بودن ان بصورت تخته سنگی می باشد و بهترین مکان برای کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت است.

آبشار آق سو

آبشار آق سو در مرز استان های گلستان و خراسان شمالی واقع شده است و یکی از آبشارهای خزه ای ایران محسوب می شود. آبشار آق سو در مسیر رودخانه چشمه گلستان و درست قبل از تونل گلستان واقع شده است.این آبشار به فرم پله ای در مسیر رودخانه به صورت طبیعی ایجاد شده است. ترکیب صخره های خوش فرم خزه ای با آب زلال این آبشار، جلوه ای دیدنی به آن داده است. آب از بالادست آبشار بر روی سنگ ها و جلبک های رنگین می غلتد و به پایین می آید. آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم آبی هم، تماشایی است.

در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب درون آن جاریست. مسیر آب به تنگه ای باریک با صخره های بلند می رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و دل و جان را به آب زد. دیواره های بلند و شگفت آور این تنگه، شما را به پیش می کشاند. اگر داخل رودخانه گام بر می دارید مراقب میزبانان خود باشید! ممکن است خرچنگهای خوش رنگ در کنار رودخانه به شما خوش آمد بگویند.

آبشار آق سو- گلستانی ها

منطقه حفاظت شده زاو بالا

منطقه حفاظت شده زاو بالا در مرز استان سمنان و استان گلستان و در جنوب شهر زاو بالا قرار دارد. این منطقه اي كوهستاني با دو دامنه كلي شمالي و جنوبي و شيبهاي تند ،كه در حد بالايي جنگلهاي خزري واقع شده است و بخشهايي از آن را نيز مراتع ييلاقي تشكيل مي دهد.

پوشش گیاهی

از گونه هاي مهم درختي منطقه مي توان راش،ممرز،بلند مازو،توسكاي ييلاقي ،گلاب وحشي،گيلاس وحشي و آلوچه را نام برد.

حیات وحش

گونه هاي اصلي جانوري منطقه عبارتند از:مرال ،شوكا،بز و پازن،خرس قهوه اي،گراز،روباه معمولي،تشي،سمور جنگلي،كبك و كبك دري.به دليل كوهستاني بودن و نبود راههاي دسترسي مناسب اين منطقه به نسبت دست نخورده باقي مانده است.

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد در ۲۴ كيلومتری شرق شهرستان كلاله واقع گرديده است. مساحت آن در حدود ۱۷۰۰۰ هكتار است و بلندترين قسمت منطقه از سطح دريا ۹۰۰ متر ارتفاع دارد. پستانداران ساکن در این منطقه بيش از ۳۰ گونه هستند که شامل خرس قهوه‌ای، شغال، روباه، پلنگ، گرگ و سمور می‌باشند. پرندگان شامل قرقاول، پرندگان شكاری، شاهين‌سانان، كوركور سياه، كركس، سنقر و انواع گنجشک‌سانان هستند. منطقه شكار ممنوع عزيزآباد يكی از عمده‌ترين زيستگاه‌های قرقاول می‌باشد. از دوزيستان منطقه می‌توان به قورباغه، وزغ و سمندر اشاره كرد. خزندگان نيز شامل لاک‌پشت و انواع مارهای سمی و غيرسمی می‌باشند. از ماهيان نیز سياه ماهی ساکن در رودخانه زاو می‌باشد.

در پایان جادبه های گردشگری و تاریخی شهرستان کلاله را زیارتگاه خالد نبی، زیارتگاه امام عبدالله، زیارتگاه امام زاده عوض،  بردی ایشان،  بقعه شیخ بغدادی، بقعه اولیاء، بقعه ابو القاسم جرجانی،  بقعه آل خان بابا،  بقعه امام زاده جعفر، بقعه مبارکه پنج تن، مدرسه دینی و تاریخی کریم ایشان، بقعه سید قلیچ ایشان، مدرسه حاجی ملا قلیچ، پارک ملی گلستان، منطقه شکار ممنوع، سرچشمه و آبشار زاو، چشمه ساری سو، رود ساری سو  بیان کرد.

کجا بمانیم؟

پیشنهاد می کنیم زمانیکه به کلاله رسیدید به در روستاهای اطراف آن اقامتگاه های بوم گردی خالد نبی را برای اقامت و استراحت انتخاب نمایید که یکی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی گلستان مخصوصا در فصل بهار می باشد.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی