9 تا از مکان های دیدنی گنبد کاووس ، گلستانی ها | اجاره ویلا و اجاره سوئیت در شمال ، کلبه جنگلی در شمال و سراسر کشور و اجاره ویلا در رامسر با گلستانی ها
پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

19 تا از مکان های دیدنی گنبد کاووس : گاهی اوقات برای اینکه یه برنامه ریزی خوب برای سفر داشته باشی کافی نیست که بهتون خوش بگذره. انتخاب اینکه کجا بری خیلی سخته و در نهایت مورد پسند تمامی همسفرهایت هم باشد. امروز می خواهیم شما را دعوت به یک برنامه سفر به گنبد کاووس کنیم. شهری که دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیبا و فراوان می باشد. گنبد کاووس واقع در شمال کشور در استان همیشه سرسبز گلستان می باشد. "گنبدكاووس" از بزرگترین شهر ها و مركز شهرستان "گنبدكاووس" در استان "گلستان" می باشد. این شهر زیبا و پر جاذبه كه در گذشته های دور با نام "گنبد قابوس" نیز شناخته می شده به دلیل وجود برج آجری زیبا و بلند آن كه بلند ترین برج آجری جهان نیز به حساب می آید، زبانزد می باشد.

برای اجاره ویلا در اطراف گنبد و تنگراه با شماره 0911481870 تماس بگیرید

مکان های دیدنی گنبد کاووس دارای چشم اندازهایی منحصر به فرد و دیدنی است این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مجاورت کشور ترکمنستان دارای آداب و روسوم ویژه ای نیز می باشد که همین آداب و رسوم و فرهنگ خاص مردم این مناطق خود موجب جذب گردشگران زیادی در این مناطق شده است.

گنبد کاووس دارای تمدن 6 هزار ساله می باشد و یکی از شهرهای استان گلستانه، که دومین شهر بزرگ استان، بعد از گرگانه با تاریخی پرفراز و نشیب و دانشمندانی نامدار و اقوامی مقتدر و بقایای آثار باستانی فراوان که جایگاهی مهم و ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران داره.

جاذبه های گردشگری در گنبد کاووس

 خوراکی و سوغاتی گنبد کاووس

در گنبدکاووس اقوام مختلف فارس، ترک، ترکمن، کرد، شاهرودی، سیستانی، مازندرانی و گیلانی و غیره زندگی می کنن که غذاهای ترکمنی مشهورترن و از غذاهای محلی معروف ترکمن ها همچون چکدیرمه، قاتلاما، اکمک، باسترمه و بولامه از آداب و فرهنگ سنتی مردم ترکمن صحرا سرچشمه گرفته میتوان نام برد.

1-میل گنبد، بلندترین برج تمام آجری جهان

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی گنبد میل گنبد یا برج قابوس می باشد که بر بلندای یک تپه قرا رگرفته است. این برج به عنوان بلندترین برج تمام آجری در دنیا شهرت دارد. این بنای تاریخی بسیار با شکوه و دیدنی است. این برج از سطح تپه ۵۰ متر ارتفاع دارد که ۳۲ متر آن از پای برج تا قاعده بالای هرم ناقص است و از آغاز مخروط تا نوک آن ۱۸ متر است. این برج در گذشته هادی و راهبر مسافرانی بوده که از این سرزمین عبور می‌کرده‌اند.

دیدنی های گنبد کاووس

2- سد گلستان از جاهای دیدنی گنبد

سد گلستان در شهرستان گنبد کاووس در حدود ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس بر رودخانه گرگان رود احداث شده است. سد گلستان از .نوع سدهای خاکی همگن است و شاخه اصلی آن از ارتفاعات کوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد.

دیدنی های گنبد کاووس

3-تالاب آلماگل کجاست؟

تالاب آلماگل بزرگ‌ترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است. این تالاب به معنی دریاچه سیب می باشد.این تالاب منابع مغذی بسیاری داره و گونه های آبزی مختلفی توش زندگی می کنن. حاشیه تالاب رو پوشش نی در بر گرفته و ضلع جنوبیش هم پوشیده از جنگل های گزه. اگه اهل ماهی گیری باشین ماهی های زیادی واسه صید تو این تالاب هست مثل کپور معمولی، کپورچه، آمور،گامبوزیا و ...

4-تالاب آجی گل شهر اینچه برون

تالاب آجی گل در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود ۳۶۰ هکتار است. عمق این تالاب از ۱ تا ۵ متر در نقاط مختلف متغیر است.

مسیر دسترسی به این تالاب‌ها از شهر گرگان به سمت آق قلا و اینچه برون است. برای رسیدن به این تالاب‌ها باید مسیر ۸۰ کیلومتری را از شهر گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی برون طی کرد.

دیدنی های گنبد کاووس

5-تالاب آلاگل دیدنی ترین چهره طبیعت

تالاب آلاگل بزرگ‌ترین دریاچه استان گلستان و یک تالاب آب شور است که در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون و در کنار شهر اینچه برون واقع است.هر ساله در فصل مهاجرت، هزاران پرنده به تالاب آلاگل و دیگر تالاب‌های استان آمده و انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و غیره را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد.

6- تالاب تنگلی از جاهای دیدنی گنبد

تالاب تنگلی در شمال گنبدکاووس در بخش داشلی برون قرار گرفته است. فاصله آن تا شهر گنبد 75 کیلومتر است.برای تالاب تنگلی کانالی آبرسان به طول تقریبی 5 کیلومتر و ظرفیت اسمی 12٫6 متر مکعب در ثانیه نیز ساخته شده است. تنگلی یکی از نام های ترکمنی برای مردان است.

دیدنی های گنبد کاووس

7-زیارتگاه خالد نبی آرامش بخش و رمزآلود

زیارتگاه خالد نبی در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس روی کوهی ۷۰۰ متری (مشهور به کوه خدا) بین کلاله و مراوه تپه قرار دارد. مجموعه‌ی گورستان و زیارتگاه خالد نبی از چند مکان زیارتی و همچنین یک قبرستان تاریخی تشکیل شده است. این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان قرار دارد، محل تدفین خالد نبی و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است. از آنجایی‌که خالد نبی از شخصیت‌های محبوب و مورد احترام ترکمن‌ها محسوب می‌شود، این زیارتگاه در کنار تعدادی اتاق و زائرسرا برای اقامت و استراحت زائران و همچنین، یک مسجد ساخته شده که پذیرای علاقه‌مندان است.

8-روستای هیوه چی بالا از جاهای دیدنی گنبدکاووس

این روستا درفاصله 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. این روستا بسیار زیبا می باشد که توجه بسیاری از مسافرین را به خود جذب می کند.

9-امامزاده یحیی بن زید کجاست؟

یحیی بن زید، نوه امام سجاد(ع) که پس از شهادت پدرش (زید) از کوفه به خراسان گریخت و با فراخواندن مردم خراسان، دست به قیام علیه بنی امیه زد. قیام وی همانند قیام پدرش با شکست مواجه شد و در جوزجان افغانستان به شهادت رسید و همان جا دفن شد. با این حال در بعضی از شهرهای ایران مثل گرگان، سبزوار و ورامین مزارهایی به وی منسوب است. جوزجان هم‌اکنون در فاصله ۱.۵ کیلومتری شرق شهر سرپل (شهری در شمال افغانستان بین بلخ و میمنه) واقع است و مرقد یحیی نیز در آنجا است.

 دیدنی های گنبد کاووس

 10-شهر تاریخی دشت حلقه در 15 کیلومتری گنبد

دشت حلقه یا دشت قلعه در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گنبد کاووس ، سه کیلومتری شمال جاده گرگان ـ مشهد و حد فاصل شهرستان های مینودشت و آزادشهر در دهستان القجر واقع شده. شهر به صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده.

 11-یاریم تپه تاریخی برآمده از دل خاک

این تپه باستانی در 9 کیلومتری جنوب گنبد کاووس قرار دارد.رودخانه قره سو از شمال تپه میگذرد و تمامی قسمت شمالی آنرا شسته است. بقایای به دست آمده از این تپه حداکثر به دوره نوسنگی حدود هزاره پنجم پ م میرسد.

سفالهای قرمز، سفالهای خاکستری، نارنجی و قرمز پارتی. در دوره نو سنگی ساکنان این تپه اجساد را در زیر خانه های خود دفن میکردند و پس از دوره آهن اجساد خود را در بیرون از خانه ها در گورستانی کنار تپه دفن میکردند .

12-مجتمع سواركاری گنبد کاووس کجاست؟

مجتمع سواركاری گنبد کاووس در شمال شرقی شهر و در بلوار معلم واقع است. این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، استبل (اسطبل) زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا است. مسابقه‌های اسب‌دوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستداران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند.

دیدنی های گنبد کاووس

13-روستای آق بند ازجاهای دیدنی گنبد

روستای آق‌ بند از توابع شهر گنبد کاووس است و منظ‌ره‌های بکر و چشم‌نواز بسیاری دارد. تپه‌های اطراف روستا سرسبزند و مکان مناسبی برای گله‌داران و تغذیه دام‌هایشان است. مهم‌ترین جاذبه دیدنی این روستا منطقه صدف کوهی یا لوماشل است که از رسوب فسیل‌های صدف‌ها و مرجان‌ها تشکیل شده. این منطقه به دلیل اینکه از دوره سوم زمین‌شناسی به جا مانده بسیار مهم است. فروردین ماه بهترین زمان سفر به روستای آق‌ بند است.

14-بازارچه مرزی اینچه برون

بازارچه اینچه برون در ۲۰ کیلومتری شهر مرزی اینچه برون در استان گلستان قرار دارد و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌‌ های گردشگری گنبد کاووس به‌ شمار می‌رود. بسیاری از اجناس دست دوم روسی و صنایع دستی ترکمنستان را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. همچنین امکاناتی مانند پارکینگ، غذاخوری و سرویس بهداشتی در این مکان فراهم است. یک بازار آلاچیقی نیز به تازگی بیرون از بازار اصلی ساخته شده است که در آن صنایع دستی ترکمن‌ها مانند لباس، زیورآلات ترکمنی و حتی فرش به فروش می‌رسد.

15-دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس در ابتدای ورودی شهر واقع شده است و از مکان های دیدنی گنبد کاووس به‌شمار می‌‌رود. این دریاچه که به مساحت پنج هکتار و گنجایش ۱۲۰ هزار متر مکعب آب در سال ۸۴ احداث شد، با قرارگیری در جهت غالب باد به سمت شهر، کمک شایانی در بهبود هوای گنبد کاووس، به خصوص در بخش‌های جنوبی می‌کند. از تفریحات محبوب در این مکان می‌توان به پیاده‌روی، قاق‌رانی و ورزش پیرامون دریاچه اشاره کرد.

دریاچه مصنوعی گنبد - گلستانی ها

16-آق تپه گنبد کاووس

آق تپه گنبد کاووس در حدود ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس و در ۵۰۰ متری شرق محل پیوستن دو رودخانه گرگان و اوغان قرار دارد. این تپه که از جاذبه های گردشگری گنبد کاووس محسوب می‌شود، کهن‌ترین روستای پیش از تاریخ در دشت گرگان است که قدمت آن را بیش از ۷۵۰۰ سال تخمین زده‌اند. طبق کاوش‌های صورت گرفته در آق تپه، آثاری از دوران پیش از تاریخ، عصر برنز (مفرغ)، عصر آهن، دوران اشکانيان، دوران ساسانيان و دوران اسلامی یافت شده است.

17-گلفشان نفتلیجه (گمیشان) از جاهای دیدنی استان گلستان

استان شمالی و خوش آب‌وهوای گلستان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. آبشارهای زبیا و تماشایی مانند کبودوال، لُوه، پارک ملی گلستان و پارک جنگلی النگدره، تالاب‌های گمیشان و آلماگل، گنبد قابوس و دیوار گرگان از جمله آن‌ها است. اما یکی از حیرت‌انگیزترین دیدنی‌های گلستان پدیده‌های شگفت‌انگیز و نادر به نام گِلفشان یا گل فشان است. گلفشان یارن قارق، اینچه گوبکلجه و نتفلیجه؛ گلفشان‌های این استان هستند.

18-دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان به‌همراه تاسیسات وابسته به‌عنوان شاخص‌ترین استحکامات دفاعی گرگان، از کرانه‌های شرقی دریای کاسپین در ناحیه گمیشان آغاز می‌شود و تا کوه‌‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه دارد. این دیوار که از جاذبه های گردشگری استان گلستان به حساب می‌آید، با نام‌های دیگری همچون سد سکندر، سد فیروز، سد انوشیروان، قزل آلان (مارسرخ) و... نیز شناخته می‌شود. در طول مسیر دیوار بزرگ گرگان ۳۶ قلعه و سه برج نگهبانی با پلان مربع و مستطیل وجود دارد. زمان ساخت دیوار بزرگ گرگان به دوره ساسانیان می‌رسد.

19-بازار روس‌ها از جاهای دیدنی گنبد

 

بازار روس‌ها یا بازار روس، از بازارهای قدیمی استان گلستان به‌شمار می‌‌رود که در ورودی گنبد کاووس قرار دارد و از مراکز عمده اقتصادی این شهر است. این بازار سرپوشیده که از جاهای دیدنی گنبد کاووس محسوب می‌شود، یک راسته تقریبا طولانی دارد که در دو طرف آن مغازه‌های زیادی جای گرفته‌اند. در این بازار می‌توانید اقلام ضروری زندگی، انواع پوشاک، لوازم آشپزخانه و... را تهیه کنید. یکی از نکته‌های مثبت این بازار، قیمت‌های منصفانه اجناس آن است.

پرسش‌های متداول در مورد جاهای دیدنی گنبد

بلندترین برج تمام آجری جهان چه نام دارد؟

گنبد قابوس یا میل گنبد بلندترین برج تمام آجری جهان است.

سد گلستان کجاست؟

سد گلستان در شهرستان گنبد کاووس در حدود ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس روی رودخانه گرگان رود قرار دارد.

 گنبد کاووس کجاست؟

گنبد کاووس یکی از مهم‌ترین شهرهای استان گلستان است.

جاهای دیدنی گنبد کاووس کدامند؟

مجموعه سوارکاری گنبد، رودخانه آق بند، دریاچه نمک، تالاب‌های سه‌گانه، دریاچه مصنوعی و گنبد کاووس بن وشمگیر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر هستند.




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی