پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

خانه باقری ها به همراه عکس و آدرس : خانه باقری یکی از بناهای شاخص در بافت تاریخی گرگان است که نمونه‌ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی در شهر به‌شمار می‌رود. این بنا در حدفاصل محلات نعلبندان و سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پرگذر بافت قدیم گرگان واقع است، معبری که بازار نعلبندان را به بنای امامزاده نور و سپس تکیه سرچشمه متصل می‌سازد.مجموعه باقری مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و درشهرگرگان، محله سرچشمه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای اجاره ویلا در بافت تاریخی گرگان با شماره 09114481870 تماس بگیرید

خانه باقری ها خانه‌ای که کنار چای خوش‌رنگ درون استکان‌های کمر باریکش، شما را به نوش جان کردن سوغات گرگان دعوت می‌کند. این خانه با دالان‌ها و غرفه‌های فروشی که شامل انواع و اقسام دست‌سازه‌هاست مکانی کامل و در عین حال پر آرامش را برای استراحت تدارک دیده است.

خانه باقری ها

در میان خانه های تاریخی باقی‌مانده در شهرگرگان ، خانه باقری ها  یکی از وسیع‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌ها است. عرصه این بنا ۱۹۵۰ مترمربع و زیربنای مجموع فضاهای سرپوشیده آن ۱۵۵۵ مترمربع است.

با کمی بررسی در فضاهای باز و بسته و نقش هندسی بنا دو حیاط اندرونی، دو حیاط بیرونی، حیاط‌های هشتی، مطبخ و سرطویله به نظر می‌رسد این مجموعه تاریخی در یک مرحله ساخته نشده و در گذر زمان و در مراح مختلف تاریخی شکل گرفته است.

ویژگی معماری خانه باقری ها

مصالح مختلف به کار رفته در این بنای دوره پهلوی از جمله گچ، شیشه، سنگ، کاه‌گل، خشت، آجر، سفال و چوب به ویژه شاهکار هنرمندان در نماهای چوبی، مجموعه‌ای ارزشمند از معماری بومی را عرضه کرده که چشم بیشتر بینندگان را مبهوت می‌کند.

پس از ثبت بنا در فهرست آثار ملی ایران به سال ۱۳۷۹ و خرید ملک توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در اسفند ماه سال ۱۳۸۰ طی همان سال و سال بعد در بخش‌هایی از خانه عملیات مرمتی مختصری صورت گرفت که این عملیات با انجام عملیات مرمت اضطراری در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ ادامه یافت.

 

مطالعه بیشتر enlightened بافت تاریخی گرگان

 

عملیات مرمت و احیای این خانه باقری ها  از اردیبهشت سال ۱۳۸۴ آغاز شده‌است و در سال ۱۳۹۰ به دلیل نبود اعتبار مالی و بی توجهی مسئولین شهری و میراث فرهنگی پروژه مرمت این خانه متوقف شد تا اینکه در شهریور ماه 1395 صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که وظیفه شناخت بناهای تاریخی در سراسر ایران و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی جهت مرمت و بهره‌برداری را بر عهده دارد، این بنای شاخص را به مزایده گذاشت.

تا کنون و در فاز نخست بهره‌برداری نخستین شربت خانه، نخستین عکاسخانه و نخستین فروشگاه صنایع دستی بافت تاریخی گرگان در آن شکل گرفته‌است و تا پایان سال 1397 نخستین هتل بوتیک این بافت نیز در آن شکل خواهد گرفت.

هفت حیاط این خانه به ترتیب " حیاط بزرگ، حیاط شوچره، حیاط حاج محمد رضا، حیاط مطبخ، حیاط مهتاب، حیاط هشتی و حیاط سرطویله نامیده شده اند. هندسه بنا این امکان را ایجاد کرده است که فاز اقامتی بطور کامل از سایر بخش های پذیرایی و خدماتی جدا باشد.

خانه باقری ها در شهر گرگان

سفر در خانه باقری ها

اگر در شهر زیبای گرگان ساکن هستید و می خواهید به یک جای دنج بروید و یک عصر زیبا و دلنشین داشته باشید بهترین مکان برای گپ و گفت و فرار از مکان های شلوغ و تکراری خانه باقری ها می باشد.

این خانه به طوری زیبا و آرام می باشد که وقتی پا به درون آن می گذاری انگار در گذر زمان سفر می کنی و در قرن های گذشته پیش می روی. استکان های کمر باریک و منوی دوست داشتنی و ساده اش تو را بیشتر شیفته این مکان زیبا می کند.

خانه باقری ها خانه ای که شما را به اصالت گرگان و غذاهای محلی گرگان دعوت می کند و هر چای خوش طعمی که در استکان های کمر باریک ریخته می شود با سوغات گرگان نوش جان می کنید.

این خانه با دالان‌ها و غرفه‌های فروشی که شامل انواع و اقسام دست‌سازه‌هاست مکانی کامل و در عین حال پر آرامش را برای استراحت تدارک دیده است.

یکی از غرفه‌های سرای باقری ها را کافه‌ای متناسب با حال و هوای آن تشکیل می‌دهد که بخش بزرگی از منویش را نوشیدنی‌ها و وعده‌های غذایی اصیل ایرانی تشکیل می‌دهد اعم از چای، گل‌گاوزبان، کشک ‌بادمجان، میرزا قاسمی، املت و….

در کنار غذاهای این کافه نان قلاچ، نان اصیل گرگانی سرو می‌شود و در کنار هر نوشیدنی نان خرمایی و پادرازی و سرقربیلی، که شیرینی‌های سوغات گرگان هستند به چشم می‌خورد.

یک غرفه زیبای عکاسی در این مکان در نظر گرفته شده است که تمامی عکس های ساکنان خانه و تصاویری از گرگان قدیم می باشد و شما می توانید در ساعاتی از روز که عکاسان خوش ذوق در آنجا حضور دارند به خانه باقری ها سری بزیند و با لباس های سنتی عکس بگیرید و در زمان سفری کوتاه داشته باشید و این لحظات زیبا را ثبت کنید.

خانه باقری ها در شهر گرگان  گلستانی ها

تاریخچه خانه باقری ها

از حاج محمدرضا با سه ازدواج دو پسر و نه دختر، از حاج محمدرحیم با سه ازدواج چهار دختر و شش پسر، از حاج محمدحسین با یک ازدواج دو پسر و یک دختر، از سال ۱۲۴۶ در بزرگ‌ترین خانه تاریخی شمال کشور به‌دنیا آمدند. عرصه این بنا ۱۹۵۰ مترمربع و زیربنای مجموع فضاهای سرپوشیده آن ۱۵۵۵ مترمربع بوده و شامل ۷ حیاط است که عبارتند از: دو حیاط اندرونی، دو حیاط بیرونی، حیاط هشتی، حیاط مطبخ و حیاط سرطویله که در مجموع به ۴  طریق این خانه را به بیرون مرتبط می‌کند.

در آن زمان رسم بر ازدواج های فامیلی بود و همین امر باعث گسترش خانه باقری ها شد و فقط چند ازدواج با خانواده های تقوی , فلسفی و ... صورت گرفت و دختران و پسران آنها از خانه خارج شدند.

بدین ترتیب نخستین بافت تاریخی ثبت شده کشور به جا مانده از خانواده‌ای اصیل، ثروتمند و گسترده است که رسم مهمان‌نوازی و گشاده‌رویی را از مهم‌ترین خصلت‌های آنان ذکر کرده‌اند. همچنین این خاندان همیشه به درهای گشوده و سفره‌های رنگارنگش مشهور بوده است.

محمدرضا باقری صاحب بازار بزرگ نعلبدان بوده و به دلیل نفوذ اقتصادی بالا، مشارکت جدی در مسایل اجتماعی، سیاسی زمان خود داشته است.

سازنده اصلی این خانه حاج محمدرضا باقری و صاحب سه دنگ از این خانه است که به همراه دو برادر کوچک‌ترش حاج محمدحسین و حاج محمدرحیم باقری و همسران و فرزندانشان در این خانه زندگی می‌کردند.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی