پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

معروف ترین غذاهای محلی شمال که باید خورد و لذت سفر به شمال را دو چندان کرد. در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلان و انواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است. غذاهای شمالی ایران چند عضو اصلی دارند که معمولا در بیشتر دستور پخت های شمالی پیدا می شوند که از آن ها می توان به سیر، سبزی، رب انار و بادمجان اشاره کرد. غذاهای مازندارن و گلستان هم بسیار خوشمزه و متنوعند. همین موضوع سبب شد در این مطلب از سایت گلستانی ها به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران و گلستان) بپردازیم. تنوع و سالم بودن از ویژگی‌های غذاهای شمال است. شاید وقتی که حرف از تنوع غذایی به میان بیاید، شمال ایران یکی از مناطقی باشد که سر دم دار تنوع در غذاهای محلی است.

شماره تماس اجاره ویلا در شمال کشور 09114481870

خورش های شمالی

خورش های شمالی ازبهترین غذاهای شمال کشور محسوب می شوند که دارای مزه فوق العاده ای هستند و به طوری که هر زمان میل میکنید مزه اش برای مدت طولانی زیر زبانتان می ماند و نمونه این طعم را شاید هیچ جای دنیا نچشید.

شمالی های کشور یکی از بهترین و سالم ترین غذاها را دارند که اکثرا دارای مزه بی نظیری هستند مانند باقلاقاتق، باقلا وابیج، اناربیج، سیر واویج، سیر قلیه، واویشکا، آغوز مسما، آلو مسما، ترشه تره، میرزا قاسمی ، ساک ، اسفناج خورش و … از معروف‌ترین خورشت‌های شمالی هستند که در ادامه یک به یک معرفی میکنیم .

خورش باقلاقاتق

اسم شمال کشور که می آید اولین غذایی که جزء مشهورترین غذاهای شمالی هم می باشد باقلاقاتق به ذهنتان می اید چرا که این غذا به وفور در منطقه شمال پخته می شود. موادی که با آن تهیه می شود و از غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است.

در کنار این غذا می‌توانید از طعم بی‌نظیر ترشی هفتا بیجار و سیرترشی نیز لذت ببرید.

اگر راهی استان گیلان شدید و می خواهید طعم غذاهای شمالی را بچشید حتما سری به بهترین رستوران های گیلان بزنید و از غذاهای محبوب شمالی نوش جان کنین.

طرز تهیه باقلا قاتق شمالی

اناربیج

" اناربیج "  یکی از غذاهای معروف سنتی شهر گیلان می باشد که در آن گوشت چرخ کرده را به حالت گلوله مانند در می آورند و در روغن تفت می دهند و سپس با مخلوطی از رب انار و آبغوره و کمی سبزی و گردوی ساییده شده می پزند. جالب است بدانید که این غذا شباهت زیادی به فسنجان دارد. و از آن دسته غذاهای مجلسی به شمار می رود که با برنج سرو میشود.

سبزی اناربیج شامل چیست

شامی ترش، ترشه شامی یا ترشه آب

خورش شامی ترش سنتی گیلان یا به قول خود اهالی گیلانی «ترشه شامی» و «ترشه آب» یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خورش‌ های گیلانی و ایرانی است. یک خورش ساده، سریع و فوری که هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌ شود. اگر هم گیاهخوار هستید، می توانید شامی ترش را به صورت گیاهی با سویا درست کنید.

در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند. اما تمام دستورهای پخت شامی ترش جزییات یکسانی دارند. اجزای اصلی شامی ترش سیر ریز یا رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه، چوچاق است.

خورش آلو مسما

یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان، خورش آلو مسما است. در تهیه این خورش از گوشت مرغ یا گوسفند، شکر، آلو سیاه و قیصی استفاده می‌شود. این خورش به دلیل وجود شکر، آلو سیاه و آلو قیسی، طعم ترش و شیرین لذیذی دارد. به طور معمول این خورش با گوشت مرغ تهیه می‌شود اما می‌توانید از گوشت گوسفندی نیز استفاده کنید. فوت کوزه‌گری خوشمزگی خورش آلو مسما، کم آب بودن این خورش و استفاده از مرغ شمالی محلی است.

شمال فقط غذاهای خوشمزه ندارد، بلکه پر است از سوغات خوشمزه و جذاب. درباره سوغات شمال بیشتر بخوانید.

طرز تهیه خورش آلو مسما با رب انار

خورش ترشه تره

خورش ترشه تره، یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های گیاهی گیلانی است که با سبزیجات معطر درست می‌شود و در طرز تهیه آن از گوشت یا مرغ استفاده نمی‌شود. ترشه تره واقعا ترش است. اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست‌تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. در پایان نیز مقداری آب نارنج به این غذا اضافه می‌کنند

در رشت رستوران خوب و عالی به اندازه موهای سر پیدا می‌شود، اما اگر دنبال بهترین هایشان هستید، لیست بهترین رستوران های رشت را اینجا ببینید.

سبزی ترشه تره گیلانی

خورش شوید قورمه گیلانی

خورش شوید قورمه گیلانی لذیذ را می توانید همراه با کته و سالاد و ماست محلی میل کنید. این غذا چند دستور پخت متفاوت دارد که دو تا از آن را برای شما گردآوری کرده ایم.

یکی دیگر از غذاهای شمالی خوشمزه شوید قورمه است که مانند بیشتر غذاهای شمالی طعم ترش دارد. البته میزان ترشی آن را باتوجه‌به ذائقه‌های مختلف می‌توان کم یا زیاد کرد.

این خورشت یکی از غذاهای شمالی با مرغ است که البته در بعضی شهرهای گیلان با گوشت قرمز نیز تهیه می‌شود.

یکی از اجزای اصلی این غذا آلوچه تازه یا همان گوجه سبز است که سبب شده این غذا را معمولاً در بهار و تابستان درست کنند.

خورش سیر انار

خورش سیر انار یکی از خورشت های بسیار خوشمزه می باشد که برای مازندران است و یکی از بهترین خورشت های ایرانی سنتی محسوب می شود که امروزه کمتر تهیه می شود. این غذا با قدمت بسیار در حال فراموشی می باشد و شاید کمتر اسم آن به گوش شما خورده باشد. شما می توانید این خورش سیر انار خوشمزه را با مرغ یا اردک تهیه کنید. مقدار افزودن سیر در این غذا به ذائقه شما بستگی دارد و می توانید آن را کم و زیاد کنید. این خورش خوشمزه همراه با پلو و سالاد یک ترکیب بی نظیر می شود. پیشنهاد می شود برای تنوع در غذاهای خود و رهایی از روند غذاهای تکراری این خورش خوشمزه را تهیه کنید.

خورش سیر و انار

مرغ ترش

مرغ ترش یکی از محبوب ترین و مشهور ترین غذاهای شمالی است که احتمالا هر کسی یک بار هم که شده آن را امتحان کرده باشد. غذایی بسیار خوشمزه که دو عضو اصلی آن، رب انار و سبزی های معطر هستند.

مرغ ترش غذای اصیل گیلانی است که در بقیه نقاط شمالی ایران هم پخت می شود و تنوع پخت زیادی در تمامی مناطق شمالی ایران دارد به این صورت که در مازندران، دستور پخت مرغ ترش با گیلان بسیار متفاوت است.

معمولا این غذا را در مراسم ها و یا مناسبت ها درست می کنند.

البته خوردن مرغ ترش در یک فضای سنتی و با حال و هوای گیلان بسیار لذت بخش ترمیباشد اقامتگاه عنبربو فومن یکی از بهترین آشپزهای گیلانی را دارد که شما می توانید طعم غذاهای گیلک را بچشید.

غذاهای سنتی گیلان

گیجاواش

گیجا واش یا گیجا واش تره یکی دیگر از غذاهای شمالی و مخصوص گیلان است که در آن از نوعی سبزی پرفایده و کمیاب به نام گیجا واش و تخم اردک استفاده می شود.

سبزی گیجا واش نوعی سبزی کمیاب است که در برخی از جاهای گیلان می‌روید. گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید.

راهی سفر شمال هستید و به دنبال جاهای خلوت و خاص؟ در این مطلب ما بکرترین جاهای دیدنی شمال را معرفی کرده‌ایم.

کدو پلوی مازندرانی ( کئی پلا)

کدو پلوی مازندرانی ( کئی پلا)، کاملا بر پایه ی سبزیجات و گیاهان پخته می شود، هم برای گیاهخوران و هم برای افرادی که دارای رژیم های کاهش وزن و یا رژیم هایی خاص هستند مناسب است.

غذای کدو پلو بسیار زود می پزد و مزه  بسیار خوشمزه ای هم دارد در ضمن، غذایی بسیار سالم و مقوی هم هست.

اگر راهی مازندران هستید، حتی اگر مقصدتان رامسر نیست باید سری به جاهای دیدنی رامسر بزنید و طعم غذاهای این منطقه از شمال را هم بچشید.

طرز تهیه کئی پلا مازندران

خورش ساک

خورش ساک یکی از غذاهای سنتی استان گلستان است به ویژه در شهرهای گرگان و کردکوی است که از محبوبیت زیادی برخوردار است که معمولا به همراه پلو یا زرشک پلو در تابستان ها تهیه می شود. گرگانی ها هم در مراسم عروسی و هم در سوگواری و همچنین برای ادای نذرشان در ماه محرم این خورش ساک را طبخ می کنند اما خورش ساک از مواد بسیار مقوی مانند اسفناج و نخود تهیه شده که علاوه بر خوشمزه بودن بسیار مقوی بوده زیرا اسفناج منبع بسیار خوبی از آهن است در کنار این خورش خوشمزه بورانی سرو می شود.

خورت ساک گرگان

ماش پتی خارش (خورشت ماش)

گاهی غذاهایی وجود دارد که ممکن است ما از وجود آن‌ها حتی خبردار هم نشویم، اما این موضوع چیزی از ارزش آن‌ها کم نمی‌کند. ماش پتی خارش از خورش‌های خوشمزه، مقوی و کمتر شناخته شده‌ای است که می‌توان برای یک بار هم که شده با طبخ آن به هنر آشپزی خود مباهات کنید.

به دلیل وجود اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج  و ماش در ترکیب اصلی، این خورشت سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است.  مردم گرگان معمولا ماش پتی خارش را به همراه پلو و کوکوی سیب زمینی سرو می‌کنند.

اگر دوست دارید که طعم غذاهای خوشمزه گلستان را بچشید حتما سری به بهترین رستوران های گرگان بزنید پشیمان نمی شوید.

ماش پتی خارش

پامادور قاتوق

پامادور قاتوق دیگر غذای بدون گوشت شمالی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. برای آماده سازی این غذا باید گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و ادویه جات مخصوص را تهیه کنید. این غذا در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می شود. جهت اماده سازی پامادور قاتق باید گوجه فرنگی ها را باید در آب جوش بریزید و سپس پوست آن ها را جدا کرده و ریز آن را رخرد کنید. تخم مرغ  در این غذا باید به طور کامل ریخته می شود و نباید ان را هم بزنید. این غذا را با برنج نیز می توانید سرو کنید. در تهیه پامادور قاتوق پودر سیر می تواند جایگزین سیر رنده شده شود.

پامادور قاتق

باقلا وابیج

باقلا وابیج یکی دیگر از غذاهای شمالی است که با باقلا، شوید تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود. باقلا وابیج را هم با نان و هم با برنج کته می‌توانید سرو کنید.

برای لذت بردن بیشتر از این غذای خوشمزه شمالی پیشنهاد می‌کنیم یک گوجه‌فرنگی خام را روی برنج خود خرد کنید و از ترکیب آن با باقلا وابیج لذت ببرید.

طعم شگفت‌انگیز این غذا که در شهرهای گیلان و برخی از شهرهای مازندران درست می‌شود، شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

لیست غذاهای شمالی با بادمجان

در میان غذاهای شمالی انواع غذای نونی طرفداران بسیار زیادی دارد. غذاهایی که معمولاً از ترکیب سیر و بادمجان آماده می شود. در این بخش قصد داریم لیست غذاهای شمالی با دستور که در ترکیب خود بادمجان دارند را معرفی کنیم.

میرزا قاسمی

در لیست غذاهای شمالی میرزا قاسمی جایگاه خاصی دارد و معمولا هر جا شما طرز تهیه ۱۰ غذای ایرانی ساده را مطالعه کنید، نامی از میرزا قاسمی را مشاهده خواهید کرد. در این غذا از بادمجان، سیر، تخم مرغ، ادویه جات مخصوص و رب گوجه استفاده می شود. به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را کبابی کنید تا مزه دودی بی ‌نظیری میرزا قاسمی شما بگیرد. همچنین گوجه را نیز بعد از کبابی کردن بهتر است به خوبی له کنید. سیر نقش اساسی در تهیه میرزا قاسمی دارد و می‌تواند عطر و بوی آن را بی نظیر کند.

اگر دنبال یک طعم اصیل در یک روستای بکر هستید، سری بزنید به جواهرده رامسر که دیدنی‌هایش شما را به تعجب می‌اندازد.

میرزاقاسمی

کال کباب گیلانی

در لیست غذاهای شمالی با بادمجان کال کباب نیز قرار دارد که مواد اولیه مانند: بادمجان، رب انار، گردوی آسیاب شده و سبزی خالوش در آن مورد استفاده قرار می گیرد. اگر تمایلی به استفاده از گردو در این غذا نداشته باشید می توانید آبغوره را جایگزین آن کنید. همچنین اگر سبزی مانند خالوش در دسترس شما نباشد، نعنای خشک یا گشنیز می تواند طعم این غذا را بی نظیر کند. در تهیه کال کباب شمالی بهتر است بادمجان های کبابی شود و میزان استفاده از سیر نیز با توجه به ذائقه شما می تواند کم یا زیاد گردد.

کال کباب گیلانی

بادمجان شکم پر گیلانی

دیگر غذای ایرانی بدون برنج که در لیست غذاهای شمالی قرار دارد، بادمجان شکم پر است. در این غذا شما نیاز به بادمجان بیدانه، مغز گردو، سبزی های معطر شمالی، رب انار و سیر دارید. جهت آماده سازی بادمجان شکم پر باید بادمجان ها به صورت عمودی برش داده شود و سپس آن ها را در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.

پیاز و گردو آسیاب شده نیز باید به همراه سبزی های معطر تفت دهید. در کنار این غذا می توانید از ماست و ترشی نازخاتون شمالی نیز استفاده کنید. همچنین اگر برخی سبزی های محلی شمالی را در دسترس نداشته باشید می توانید از نعناع و ریحان استفاده کنید. مواد شما اگر اضافه بود می توانید در گوجه نیز آن ها را بریزید و گوجه شکم پر را در کنار غذایتان سرو کنید.

بادمجن شکم پر

واویشکا

«واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ  یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید.

واویشکا

غذاهای شمالی با ماهی

شمال و خصوصا گیلان غذاهای خاصی دارند که با ماهی یا مرغ اماده میشه که بهترین هاش رو میخوایم بهتون معرفی کنیم. واقعاً نمی‌شود یک بار غذای شمالی را امتحان کرد و عاشق آن نشد و می‌توان گفت که همه به راحتی مقاومت خود را در برابر این غذاها از دست می‌دهند.

مالابیج

مردم محلی مازندران برای تهیه این غذا از ماهی سفید خزری، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و مقداری نمک و فلفل استفاده می‌کنند. در اصل، این غذا باید روی حرارت مستقیم آتش یا زغال پخته شود، اما امروزه در فر و ماکروویو با سرعت بیشتری تهیه می‌شود. مردم محلی برای این غذا ماهی سفید نر را ترجیح می‌دهند زیرا معتقدند این نوع ماهی گوشت لذیذتری دارد. مالابیج یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است.

مالابیج

ماهی دودی

ماهی یکی از غذاهای اصلی شمال کشور به ویژه گیلان است که طرفداران زیادی دارد و البته گونه‌ها و دستور پخت‌های زیادی دارد. در اینجا نوع دودی آن را به شما معرفی می‌کنیم. ماهی دودی یا شور که به صورت آماده از بازار روزانه تهیه می‌شود در گیلان بسیار معروف است. طرز تهیه ماهی دودی به این صورت است که یک تکه ماهی را در ظرف تهیه برنج قرار می‌دهند. از آنجایی که این نوع ماهی بسیار شور است، غذای اصلی محسوب نمی‌شود، اما با انواع خورش‌ها سرو می‌شود.

ماهی دودی

ماهی گردبیج

برای تهیه ماهی گردبیج (به زبان محلی گیلانی ماهی گردویج) نیاز است تا یک ماهی سفید را خریداری کنید. در ماهی گردبیج مانند بسیاری از غذاهای خوشمزه گیلان نیاز است تا از سبزیجات معطر استفاده کنید.

ماهی سفید

نگاه به اسمش نکنید که تنهاست. خودش یه لشگر حساب میشه تو غذاهای شمالی. انقدر گرون و محبوب هستش که براس سر و دست می‌شکونند.

اگر اشنا دارید تو گیلان بگید براتون تهیه کنه و اگر نارنج تازه داشتید هم بهش بزنید و با سبزی یا باقالی پلو میل کنید تا متوجه این غذای لذید بشید.

کولی ماهی

از غذاهای بسیار مفید و خوشمزه ای که به سرعت آماده می شود می توان به کولی ماهی اشاره کرد که در گیلان طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. این ماهی پس از پوست کنده شدن با کمی فلفل و نمک داخل روغن سرخ می شود و به همراه برنج سرو می شود.

آش های شمالی

اش های شمالی در تمام فصل‌های سال بلد بودن چند دستور پخت آش خالی از لطف نیست. از سوی دیگر در فصول پاییز و زمستان لذت طعم و گرمای دلچسب آش چند برابر می‌شود و مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا هم  همیشه امری ناگزیر است.

اش ترش

اش ترش یکی از انواع آش‌های تابستانی خوشمزه، اش ترش شمالی یکی از آش‌های معروف ایران است. در آمل نیز این آش را درست می‌کنند. یک آش مقوی و بسیار خوشمزه، ترشه آش است. ترکیبات این آش، سبزی، باقالی، نخود، لوبیا، برنج و سیر است. طعم ترش را در آن احساس می‌کنید و برخی‌ها برای خوش‌طعم‌تر شدن به آن گوجه سبز هم اضافه می‌کنند.

اگر هوس آش های شمالی را به سر دارید به دنبال اقامت در اقامتگاه بوم گردی کوکه رامسر باشید که بهشت غذاهای مازندرانی می باشد.

آش ترش شمال

بشته واش

بشته واش از غذای محلی استان مازندران است که از خانواده آش ها محسوب می شود اما تنها فرقی که با آش دارد این است که این غذا را با پلو هم می شود مصرف کرد.

یکی دیگر از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار استان مازندران که بسیار مقوی است را می‌توان بشته واش دانست. این غذا سرشار از آهن و فیبر است که برای افرادی که به کم خونی ویبوست و یا هموروئید مبتلا هستند بسیار مفید است.

بشته واش

آش قلیه

آش سنتی مقوی و خوشمزه گیلان به نام آش قلیه یکی از غذاهای محلی استان گیلان به شمار می رود. خوردن این آش در روزهای خنک و سرد بسیار دلچسب است.

روش های پخت متفاوتی برای " آش قلیه " در نظر گرفته شده است و با استفاده از موادی چون گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، نخود، لوبیا سفید، هویج نگینی، کشمش پلویی، قیسی، چغندر، سبزی، آرد برنج، سرکه، شکر، آبغوره، نمک و فلفل، نعنا داغ تهیه می شود. در وعده های ناهار و شام و در بعضی مواقع پیش غذا سرو می شود.

اش قلیه

کباب های شمالی

همیشه کباب های شمالی یکی از بهترین انتخاب ها برای خوش گذرانی است. تنوع و ترکیب کباب در شمال بسیار زیاد است که شما انتخاب سختی خواهید داشت.

شما در شمال کدام یک از کباب ها را امتحان کردید؟ اگر طعم کباب های شمال را امتحان نکردید هر چه سریعتر خودتان را به یک سفر به شمال دعوت کنید و دلی از این کباب های خوشمره در بیارید.

شامی کباب

اولین و معروف ترین کباب گیلانی ها می باشد که حتما سری به گیلان زدید امتحان کنید. این شامی را با سس و مخلفات تهیه میکنند و شما می توانید هم با برنج هم همراه نان نوش جان کنین.

در کنار این شامی خوشمزه می‌توانید از سیر تازه، باقلا خام، کال کباب و … باتوجه‌به سلیقه خود استفاده کنید.

عاشق غذاهای شمالی و گیلان هستید پیشنهاد می کنم به فکر اقامتگاه بومگردی باشید و به سراغ اقامتگاه بوم گردی مشتی مریم سرولات بروید که عطر و طعم غذای بی نظیرش شما را گیج می کند.

شامی کباب

گمج کباب گیلانی؛ یک غذای خوشمزه در ظرف سفالی

گمج کباب را می‌توان یکی از پرطرفدارترین غذاهای استان گیلان دانست. گمج کباب در ظروف سفالی به نام گمج طبخ می‌شود، به همین علت به این غذا گمج می‌گویند. این غذای محلی گیلان طعم خاص و بی‌نظیر خود را مدیون یک سبزی محلی و معطر به نام چوچاق است که در شمال کشورمان می‌روید.

چوچاق در بسیاری از خوراکی‌های سنتی گیلان نظیر زیتون پرورده و چاشنی‌هایی مانند دلال و ترشی هفت بیجار استفاده می‌شود. برای تهیه گمج کباب به جز سبزی چوچاق به گوشت گوسفندی، گردو و رب انار نیز نیاز است. این غذا برای جاافتادن و خوشمزه شدن باید مدت زمان زیادی روی شعله کم قرار بگیرد.

اگر دلتان یک گمج کباب چرب و خوشمزه گیلانی می خواهد حتما برای اقامت به سراغ اقامتگاه بوم گردی بام رودبار بروید و از همه غذاهای محلی آن نوش جان کنین و از سفر لذت ببرید.

گمج کباب

سخن آخر

دانستیم که استان های شمالی ، در خطه سرسبز جنگل ها و زیبای شمال کشور واقع شده است و از جهت های متفاوتی بالاخص در حوزه غذا و خوراک مورد علاقه گردشگران و مسافران است. اصلا بعید نیست اگر استان های شمالی را یکی از خوشمزه ترین استان ها نام گذاری کنیم به حق و بجا باشد.

مخصوصا گیلان شهر غذا های سنتی، شیرینی ها و خوردنی های ایران است. مسافران گیلان طعم و عطر خاص کلوچه فومن، رشته خوشکار، غذاهای محلی و انواع دسر ها و شیرینی ها را فراموش نخواهند کرد. پیشنهاد میکنیم این شهر علاوه بر گلستان و مازندران را حتما در برنامه سفر خود لحاظ کنید.

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی