پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

پارک لاله تهران، پارکی بزرگ است که درست در مرکز شهر و در فاصله‌ی کمی از میدان همیشه شلوغ انقلاب واقع شده. با اینکه این بوستان درست در کنار یکی از پر تردد ترین نفاط شهر تهران قرار دارد، همیشه دارای فضایی آرام است و کمک بسیاری هم به بهتر شدن هوای این منطقه از پایتخت می‌کند. در ادامه به معرفی این پارک همواره محبوب که یکی از جاذبه های تفریحی تهران می‌پردازیم.

تاریخچه و پیشینه پارک لاله تهران

پارک لاله تهران در سال 1345 به درخواست فرح پهلوی از محمدرضا شاه ساخته شد. با توجه به مالکیت اولیه زمین پارک که متعلق به ارتش بود، تنها شاه می‌توانست دستور تغییر کاربری آن را صادر کند. این زمین با نام باغ جلالیه شناخته می‌شد و توسط ارتش ایران برای اسب دوانی و نگهداری چهارپا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طرح و نقشه پارک را طراحی فرانسوی به نام “ژوفه” کشید و پس از تایید ملکه با کمک سایر طراحان فضای سبز و همکاران ایرانی اجرا شد. قسمت شمالی پارک برای بناهای فرهنگی و عمومی و قسمت جنوبی صرفاً برای پارک و فضای سبز در نظر گرفته شده است. سر انجام در سال 1345 پارک لاله با مساحت حدود 35 هکتار افتتاح گردید. نام پارک در ابتدا بوستان فرح بود و پس از انقلاب سال 57 به بوستان خسرو گلسرخی مشهور شد. مدتی پس از آن، نامش به پارک لاله تغییر یافت و هنوز هم به همین نام مشهور است.

تاریخچه و پیشینه پارک لاله تهران

دیدنیها و امکانات تفریحی

بخش جنوب شرقی این پارک به شیوه پارک‌ های ژاپنی طراحی شده و دارای آب ‌نما و جویبارهای مارپیچ است. در خیابان ‌های شمالی پارک محوطه میزهای شطرنج جای داده شده است. زمین‌ های ورزشی پارک نیز در بخش شمالی جای گرفته است. در این پارک همچنین یک مرکز تئاتر عروسکی، یک کتابخانه تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک مسجد دایر است. مجسمه ‌ها و تندیس ‌های گوناگونی نیز در این پارک وجود دارد که نامدارترین آنها تندیس خیام و تندیس ابوریحان بیرونی است. تندیس خیام از آثار ابوالحسن صدیقی است که در سال ۱۳۵۱ و در کشور ایتالیا (به سفارش انجمن آثار ملی) ساخته شده است.

یکی از جالب ترین چیزهایی که در پارک لاله دیده می شود، ساعت آفتابی است. این ساعت می تواند با استفاده از موقعیت خورشید زمان را بسنجد و نشان دهد. اگر از آن دسته آدمهایی هستید که عاشق خرید از بازارچه ها هستند می توانید بدون معطلی راهی پارک لاله شوید تا گشتی در بازارچه آن بزنید و از خوراکی های خوشمزه تا پوشاک و صنایع دستی را در محیطی متفاوت تهیه کنید.

همچنین موزه فرش ایران در قسمت شمالی، موزه هنرهای معاصر تهران در قسمت غربی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قسمت شرقی پارک نیز خدمات خاص خود را به مردم ارائه می کنند.

دیدنیها و امکانات تفریحی

نحوه دسترسی پارک لاله تهران

برای رسیدن به پارک لاله می ‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله برسید که مسیر نسبتا کوتاهی دارد. همچنین اتوبوس ‌های مسیر میدان آزادی - میدان هفت تیر و میدان آزادی - میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله دارای ایستگاه هستند. اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید می ‌توانید از تاکسی‌ هایی که در بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می ‌کنند استفاده کنید. از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب به ورودی ‌های مختلف اطراف پارک لاله تاکسی تردد می ‌کند.

بهترین زمان رفتن به پارک لاله تهران

پارک لاله تهران، مکانی چند منظوره و جذاب برای همه سلایق و سنین است. وجود فضای سبز و امکانات ورزشی این پارک را برای ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی روزانه و شبانه مناسب می‌کند. همچنین فضای بازی کودکان و زمین بازی ورزش‌هایی مانند بدمینتون، شطرنج، دوچرخه سواری، پینگ پنگ، والیبال، بسکتبال، اسکیت و فوتبال می‌تواند گزینه خوبی برای خانواده‌ها و پیک نیک‌های روزانه باشد. وجود مراکز فرهنگی مانند موزه هنرهای معاصر و مرکز تئاتر عروسکی نیز جنبه دیگر پارک را به ما نشان می‌دهد.

به طور دقیق نمی‌توان ساعت و زمان مشخصی برای رفتن به پارک لاله مشخص کرد. چهارفصله بودن و عمومیت پارک، در اینجا خودش را نشان می‌دهد. در هر زمانی با هر گروهی و به هر دلیلی که به پارک لاله بروید، می‌توانید برای خود سرگرمی و جذابیتی بیابید. می‌توانید ابتدا برنامه‌ای کوتاه یا بلند برای سفر نیمروزه به پارک بریزید و بر طبق همان به بازدید از امکانات و قابلیت‌های پارک بپردازید.

بهترین زمان رفتن به پارک لاله تهران

مسیر دسترسی به پارک لاله

مسیر دسترسی با مترو: برای رسیدن به پارک لاله می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله برسید که مسیر نسبتا کوتاهی دارد.

مسیر دسترسی با اتوبوس: همچنین اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی - میدان هفت تیر و میدان آزادی - میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند.

مسیر دسترسی با تاکسی: اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید می‌توانید از تاکسی‌هایی که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می‌کنند، استفاده کنید. از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی به ورودی‌های مختلف اطراف پارک لاله تاکسی تردد می‌کند.

برچسب ها

پارک لاله تهران عکس پارک لاله تهران امکانات پارک لاله تهران پارک های تهران جاهای دیدنی تهران دیدنی های تهران



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی