پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

تنگه واشی کجاست؟ زمانی که صحبت از سفر می شود، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند سفر به شمال و  گاهی از اوقات هم جنوب ایران است. خیلی هایمان هیچ آشنایی با شهرهای اطراف محل زندگی خود نداریم و اگر از ما بپرسند در شهر و استان خودمان چه جاذبه های گردشگری نهفته است، از پاسخ دادن باز می مانیم. تهران یکی از شهرهای بزرگ و پر جمعیت ایران محسوب می شود که خیلی ها آن را با آب و هوای آلوده اش می شناسند اما خبر از دیدنی های تهران ندارند. با این حال در اطراف این شهر، تنگه ای زیبا جا خوش کرده است که  می تواند برای یک سفر چند روزه بهترین موقعیت باشد.

طبیعت بکر و جذاب این ناحیه برای آن هایی که از شلوغی های شهر فراری هستند، بهترین انتخاب محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی تنگه واشی بپردازیم و ببینیم چه جاذبه هایی در آنجا انتظارمان را می کشد، از این رو در صورتی که مایلید تا با مناطق گردشگری طبیعی تهران بیش از پیش آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

تنگه واشی یا ساواشی برای یک سفر یک روزه در دل گرمای تابستان عالی است. این تنگه در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌های تابستانی اهالی تهران تبدیل شده و هرساله جمعیت زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. این تنگه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار دارد، آب‌وهوای مطبوعی دارد و سفر یک‌روزه خوبی برای شما رقم خواهد زد.

 بهترین زمان برای رفتن به تنگه واشی 

بهترین زمان برای رفتن به تنگه واشی مرداد ماه است، اما در همین زمان هم آب رودخانه سرد است، زیرا جریان آن از میان کوه و تنگه عبور می کند که آفتاب گیر نیست.

بهترین زمان برای رفتن به تنگه واشی

فاصله تهران تا تنگه واشی

فاصله تنگه واشی تا تهران در حدود ۱۵۷ کیلومتر است که طی کردن این مسیر با خودرو حدود دو ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

جاذبه های طبیعی و تاریخی تنگه واشی

روستای جلیزجند در ابتدای مسیر تنگه، روستایی پرپیچ‌وخم و با پستی و بلندی فراوان است. در بسیاری از قسمت‌ها مسیر بسیار باریک می‌شود. می‌توانید زمانی را به قدم زدن در روستا و لذت از آب و هوای بکر آن اختصاص دهید. گردش در روستای جلیزجند خالی از لطف نیست. دوغ پنج گیاه این روستا که ترکیبی از گیاهان محلی آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه جنگلی و پونه کوهی است، طرفداران زیادی دارد.

پس از گذشتن از روستا، به پهنه‌ای سرسبز و زیبا خواهید رسید که مزارع گندم و سیب‌زمینی و باغ‌های میوه در آن خودنمایی می‌کنند. در اغلب اوقات، کشاورزان و باغداران مشغول کار هستند و با رویی گشاده از گردشگران استقبال می‌کنند.

قسمت ابتدایی تنگه، چشم‌انداز و فضای خاصی برای اتراق ندارد. برای لذت بردن از طبیعت این منطقه باید دل به آب بزنید. با وارد شدن به تنگه واشی و گذراندن فاصله‌ای در حدود یک و نیم کیلومتر در آب، به دشت زیبای ساواشی خواهید رسید.

اگر تمایل به اتراق کردن دارید، این دشت زیبا برای این منظور مناسب است. به یاد داشته باشید که عبور از تنگه واشی برای همه افراد ساده نیست. این منطقه گرچه یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی اطراف تهران است، اما طی کردن این مسیر برای کودکان و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی مقدور نیست. تنگه سا سنگلاخی است و گذشتن از آن نیاز به صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی سبک دارد، اما عمق آب آن از تنگه واشی کمتر و مسیر آن نیز کوتاه‌تر است.

جاذبه های طبیعی و تاریخی تنگه واشی

پس از اتراق در این دشت و رفع خستگی، نوبت به ورود به تنگه دوم می‌رسد. تنگه سا سنگلاخی است و گذشتن از آن نیاز به صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی سبک دارد، اما عمق آب آن از تنگه واشی کمتر و مسیر آن نیز کوتاه‌تر است. در طول این مسیر،‌ منظره آب جاری روی سنگ‌ها و ریزش آن به پایین، آبشارهای کوچک و زیبا ساخته‌اند. باید خیلی مراقب باشید که روی سنگ‌های خیس سر نخورید.

با رسیدن به انتهای تنگه سا، آبشار ساواشی آشکار می‌شود و تماشای زیبایی آن، خستگی شما را ازبین می‌برد. این قسمت از تنگه کاملا سنگلاخی است و برای اتراق کردن خیلی فضای مناسبی ندارد. به‌خصوص اگر در روزهای تعطیل به این منطقه سفر کنید، بهتر است برای اتراق طولانی و صرف غذا و تنقلات، دشت ساواشی را انتخاب کنید. در پشت آبشار دشت زیبا و مناظر دیدنی وجود دارند، اما تردد به آنجا چندان هم ساده نیست.

وسایل لازم برای سفر به تنگه واشی

  • کفش کوهنوردی
  • دمپایی یا صندل برای عبور از آب
  • جعبه کمک‌های اولیه سفری
  • GPS برای مسیریابی
  • عصای کوهنوردی برای حفظ تعادل در زمان عبور از آب

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی