پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

منارجنبان اصفهان، تجلی شکوه و هنر معماری ایرانی : ساختمان ها و بناهایی که از نظر معماری شگفت انگیز و متحیر کننده باشند، در ایران کم نیست! برخی از این بناهای باشکوه و حیرت آور مناره هایی هستند که اگرچه از مقاومت بالایی برخوردارند اما می لرزند گویی که می خواهند نقش بر زمین شوند بی آنکه تخریب شوند و سرپای خود ایستاده اند. یکی از این مناره ها، مناره منارجنبان اصفهان است که در زمان اولجایتو در منطقه ای به نام کارلادان اصفهان ساخته شد. معماری منارجنبان که در سال 1321 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. دورتا دور این مناره کاشی هایی به رنگ فیروزه ای و لاجوردی را می بینید که ستاره ای شکل با اضلاع زیاد بوده که هنر دست کاشی کاران و هنرمندان نامدار و پرآوازه این مرز و بوم است. به عبارت دیگر تاریخچه منارجنبان ساختمان تاریخی با یک مقبره و دو مناره می باشد که در فاصله 7 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع شده است. با این مقاله در گلستانی ها همراه باشید تا با دسترسی به منارجنبان نیز آشنا شوید.

راز تکان خوردن منارجنبان اصفهان

منارجنبان یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی اصفهان است. همه‌ی ما افسانه‌های مربوط به جنبیدن منار‌ه‌های قدیمی‌اش را شنیده‌ایم. بین مردم شایعه هست که حمام شیخ بهایی با انرژی اتمی کار می‌کرده و منارجنبان با قدرت اسم اعظم می‌لرزیده. بعضی‌ها هم حرکت منارها را به برکت مزار عمو عبدالله کارلادانی ربط داده‌اند.

اصل ماجرا این است که هر یک ساعت و نیم یکبار شخصی بالای یکی از برج‌ها می‌رود و دیوارش را می‌لرزاند و بلافاصله برج دیگر می‌لرزد و زنگش به صدا در می‌آید.

راز تکان خوردن منارجنبان اصفهان

شاید شنیده‌ باشید که دلیل علمی این لرزش، پدیده تشدید است.  چون برج‌ها ‌فرکانس طبیعی یکسانی دارند، لرزیدن هر کدام باعث لرزش برج دیگر می‌شود.

شگفت انگیزترین ویژگی یک بنای 700 ساله می تواند تکان خوردن مناره هایش باشد و منارجنبان اصفهان مردم سرتاسر جهان را برای تماشای این ویژگی فوق العاده به ایران دعوت می کند. این راز معماری هنوز برای بسیاری از معماران معروف و دانشمندان دنیا پنهان مانده و هنوز کسی نتوانسته تا توضیحی برای علت لرزش منارجنبان پیدا کند. تنها نظریه و توضیح پیشنهادی، پدیده فیزیکی رزونانس است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا قدری بیشتر شما را با عجایب منارجنبان آشنا نماییم.

مشخصه منحصر بفرد بنا چیست؟

منارجنبان اصفهان تنها سازه تکان خورنده جهان نیست. شما در عربستان سعودی و عراق نیز می توانید سازه های مشابهی را پیدا کنید اما، در منارجنبان فقط مناره نیست که تکان می خورد، بلکه سقف نیز همراه با مناره ها تکان خورده و علت لرزش منارجنبان، این بنا را در جهان منحصر بفرد کرده است. براساس مقاله عجایب منارجنبان باید بدانید که ایوان در ارتفاع ده متری از سطح زمین قرار دارد و هر یک از این مناره ها هفت متر از ایوان بلندترند و با آجر به شیوه ای استادانه ساخته شده اند.

مشخصه منحصر بفرد بنا چیست؟

نگاهی به تاریخچه منارجنبان اصفهان

این مکان زیبا را با نام آرامگاه شیخ امیر عبدالله نیز می شناسند. او که فردی زاهد و با خدا بود، روزگاری در اصفهان می زیسته است. نام اصلی وی عبدالله بن محمود صقلابی بود که وقتی از دنیا رفت بدن پاک او را در معماری منارجنبان دفن کردند. تاریخ ساخت تاریخچه منارجنبان باز می گردد به حکومت فرمانروایی به نام خدابنده اولجایتو بر اصفهان که اگر روی سنگ قبر عمو عبدالله دقت کنید، متوجه می شوید که بر روی سنگ قبر وی عدد 716 حک شده که باستان شناسان و معماران بر این عقیده هستند که این عدد به سال ساخت این آرامگاه در زمان دسترسی به منارجنبان اشاره دارد.

نگاهی به تاریخچه منارجنبان اصفهان

فرق منارجنبان با بناهای مشابه

همانطور که گفتیم بناهای دیگری هم در جهان وجود دارند که با حرکت دادن قسمتی از آن قسمت دیگر به لرزش می افتد اما یک چیز خاص و ویژه در مورد مناره منارجنبان اصفهان وجود دارد که باعث شده در کل جهان منحصر به فرد باشد و تفاوت چشمگیری با دیگر بناهای مشابه داشته باشد و آن موضع این است که اگر یکی از مناره ها را تکان دهیم مناره دیگر به همراه کل مجموعه به لرزش می افتد و این در حالی است که در دیگر بناهای مشابه مانند این وجود ندارد.

فرق منارجنبان با بناهای مشابه

شیخ بهایی سازنده منارجنبان اصفهان

در نقل مردم سازنده منارجنبان، شخصی به نام بهاالدین محمد، معروف به شیخ بهایی، از دانشمندان عصر صفوی بوده. می‌گویند شیخ بهایی همان کسی بوده که با پیشنهادش مسجد امام اصفهان طوری طراحی شود که کنار نقش جهان باشد ولی به سمت قبله بچرخد. این ظرافتی که در طراحی مسجد امام شده و هیچ قناسی به وجود نیامده از دست بسیاری از معماران امروزی ما برنمی‌آمده.

در ساخت مناره‌های منارجنبان از مصالح ساختمانی سبک استفاده شده است و فاصله بین دو مناره با هم و ارتفاع آن ها از سطح از زمین کم است. وقتی از نزدیک به منار جنبان نگاه می‌کنید، شاید دیدن لرزش بنا کمی عجیب باشد چون عظمت بنا بسیار زیاد است. برای این که لرزش بنا را به گردشگران نشان دهند، از کاسه‌های پر از آب یا بستن زنگوله به مناره‌ها استفاده می‌کنند.

منارجنبان‌های ایران

علاوه بر اصفهان، منارجنبان های دیگری در ایران قرار دارد. از جمله آنها می‌توان به منار جنبان اردکان یزد و مسجد جامع نیشابور اشاره کرد.

منارجنبان در خیابان آتشگاه در فاصله شش کیلومتری غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان به نجف آباد در محله ‌ای به نام کارلادان واقع شده ‌است .

منارجنبان‌های ایران

قیمت بلیط ورودی: 4.000 تومان

ویلاها و هتل های زیادی در این منطقه وجود دارد که می توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اگر دوست ندارید هزینه زیادی متحمل شوید، اجاره سوئیت در اصفهان، اجاره اقامتگاه بوم گردی در اصفهان را برای اقامت انتخاب کنید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی