پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

مسجد جمعه اصفهان کجاست؟ در جای جای ایران که قدم بزنید، شکوه معماری پیشینیان را می‌بینید. اصفهان میزبان باشکوه‌ترین معماری‌های سنتی ایرانی است. مسجد جامع امام یکی از این بناهای پرابهت اصفهان است که هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سرتاسر ایران و جهان است. ظاهر کنونی مسجد مربوط به دوره سلجوقی است، اما تعميرات و الحاقات آن بیشتر مربوط به دوران صفويان می‌باشد.

مسجد جمعه اصفهان کجاست؟

مسجد جامع اصفهان یا مسجد جمعه اصفهان یکی از برجسته‌‌ترین آثار معماری ایران و جهان و از جاهای دیدنی اصفهان است و از آنجا که بخش‌های مختلف آن در دوران‌های مختلف تاریخی ساخته و پرداخته شده‌

سرراست‌ترین آدرس برای پیدا کردن مسجد جامع، خیابان علامه مجلسی‌ست که از خیابان عبدالرزاق، هاتف و ابن سینا به آن راه دارد. این بخش از اصفهان درواقع نیمه سنتی‌ و قدیمی‌تر شهر است و فاصله زیادی تا میدان نقش جهان ندارد. از میدان قیام می‌توان گنبد و گلدسته‌های مسجد جامع را دید و در حوالی مسجد در بازار و کوچه‌پس کوچه‌هایی که مغازه‌های زیادی دارد، گشت.

مسجد جمعه اصفهان کجاست؟

مسجد جامع اصفهان آنقدر قدیمی‌ست که گفته می‌شود روزی آتشکده شهر بوده است. بعد از آن در قرن دوم هجری اعراب ساکن روستای طهران سنگ بنای مسجد را گذاشتند و در هر دوره تاریخی تغییری در آن دادند تا به شکل امروز درآید. به خاطر همین هم رد ایلخانیان، مظفریان، تیموریان، صفویه و قاجار هم بر آجرهای آن دیده می‌شود.

تاریخچه مسجد جمعه اصفهان

مجموعه مسجد جامع اصفهان یا مسجد جمعه اصفهان، همچون موزه عظیمی، نشانگر سیر تحولی و تکاملی معماری ایران در دوره اسلامی و حتی دوران قبل از آن می‌باشد. کاوش‌های باستان‌ شناسی نشان داده‌اند که پیش از تسلط اعراب بر شهر اصفهان، احتمالاً این مسجد مرکز مذهبی و مرکز اصلی شهر بوده است و البته به عنوان آتشکده‌ در شهر اصفهان کاربرد داشته است.

در منطقه شمالی مسجد، کشف یک «پاستون» دارای تزیینات مربوط به دوره ساسانیان، تأیید کننده وجود بنایی پیش از اسلام می‌باشد. گرچه در مورد تاریخچه سیر تغییر و تحول مسجد جامع اصفهان اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد، ولی همه کارشناسان بر این نظر هم عقیده هستند که مسجد جامع در قرون اولیه هجری و در زمان عباسیان ساخته شده است و در قرن سوم هجری قمری، محراب مسجد تخریب و جهت قبله آن اصلاح گردیده ‌است.

معماری مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ايوانی بنا شده و از آنجا که ابداعات هنری و معماری ۱۵ قرن دوران اسلامی را در خود گرد آورده است، يکی از بهترين آثاری به‌شمار می‌رود که در دنيای امروز شهرت دارد.

با توجه به منابع و مآخذ مختلف، اين نکته مشخص می‌شود که مسجد جامع در طول زمان به سبب آتش‌سوزی و جنگ‌های متعدد و ناآرامی‌های دوران مختلف آسيب فراوان ديده و بازسازی و مرمت شده است. مسجد دارای ورودی‌های متعدد است که هر يک فضای مسجد را به بخش‌هايی از بافت پيرامون آن مربوط می‌کند .

معماری مسجد جامع اصفهان

گذرها و معابر گرداگرد مسجد بيانگر ارتباط گسترده‌ای است که مسجد با بافت قديم شهر دارد. چهار ايوان اطراف ميدان شاخصه شيوه مسجدسازی ايرانيان است که پس از احداث آن در ساير مساجد نيز رواج يافته است.

اين ايوان‌ها که به نام‌های صفه صاحب در جنوب، صفه درويش در شمال، صفه استاد در مغرب و صفه شاگرد در مشرق ناميده می‌شوند با تزئينات مقرنس‌سازی و کادربندی يکی از فنون بسيار جالب معماری ايران را بيان می‌کند. نمای داخلی صحن مسجد و کاشي‌کاری‌های آن مربوط به قرن نهم هجری است که احتمالا مناره‌ها نيز مربوط به همين زمان هستند.

آدرس مسجد جامع اصفهان 

این مسجد در خیابان مجلسی قراردارد.

ساعات بازدید از این مسجد از ساعت 9:00 صبح الی 18:00 است

 

برچسب ها

جاذبه های دیدنی اصفهان مساجد تاریخی اصفهان بناهای تاریخی اصفهان مسجد جمعه اصفهان کجاست؟ جاهای دیدنی اصفهان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی