پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

آشنایی با جنگل ابر : یکی از جاذبه های دیدنی بسیار شگفت انگیز شاهرود جنگل ابر می باشد که شما را به طور ناخود آگاه به خود جذب می کند. تیم گلستانی ها برای شما مکان های تفریحی جدیدی را در نظر می گیرد که روستای شیرین آباد و جنگل ابر را نیز می توان در آن دسته قرار داد.

آشنایی با جنگل ابر

جنگل ابر شاهرود یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود و برای اقیانوسی از ابر که در زمان های مختلف سال، آن را در بر می گیرد، شهرت زیادی پیدا کرده است. جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی است و گونه های نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و با مناظر خارق العاده خود، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به سوی خود می کشاند.

جنگلی به وسعت 35 هزار هکتار که ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به شمار می رود و برای اقیانوس ابری که فضای آن را در بر می گیرد بسیار معروف شده است. اینجا جایی است که زمین و آسمان به هم می رسند؛ ابرها درختان را در آغوش می کشند و گاه به نظر می رسد زمین بر بال های آسمان سوار شده است.

نکته مهم که باید در حین سفر در جنگل ابر به آن توجه داشته باشید

بیشتر مسیر جنگل پیمایی در جنگل ابر سخت، پیچیده و دشوار است و بدون حضور یک راهنمای کاربلد و آشنا به منطقه، رسیدن به قسمت های مختلف در آن امکان پذیر نیست. بنابراین اگر طبیعت گرد حرفه ای نیستید و آشنایی به قسمت های مختلف جنگل ندارید هرگز تنها و بدون حضور راهنما در آن به گردش نپردازید؛ چرا که خطر گم شدن در جنگل ابر بدون حضور راهنما بسیار زیاد است.

دیدنی ها و تفریحات جنگل ابر

جنگل ابر، خود به تنهایی آن قدر جذابیت دارد که بخواهید راهی جاده شوید و رنج سفر را به جان بخرید؛ اما در کنار زیبایی های این جنگل، دیدنی ها و تفریح های دیگری نیز وجود دارد که می توانند لذت سفر شما را دو چندان کنند.

1- جاذبه های مسیر رسیدن به جنگل ابر

 در راه رسیدن به جنگل ابر، اگر از راه تهران به این سمت سفر می کنید، باید از شهر شاهرود یا بسطام گذر کرده و به مقصد برسید. شاهرود خود دیدنی های بسیار دارد و به سبب تنوع پوشش گیاهی و آثار تاریخی متعدد به قاره کوچک مشهور شده است.

از دیگر جاذبه های راه رسیدن به جنگل ابر، می توان به آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، شاعر و عارف ایرانی در روستای قلعه نو خرقان و مجموعه بایزید بسطامی دانشمند برجسته در شهر بسطام اشاره کرد. اگر زمان کافی دارید می توانید از این آثار تاریخی نیز دیدن کنید.

آشنایی بیشتر با جنگل ابر

پاییز بر فراز ابرها در در جنگل ابر

جنگل ابر ملاقات زمین و آسمان

*نکته مهم:

بهتر است از شهر شاهرود هر آنچه نیاز دارید را تهیه کنید چرا که مواد و لوازمی که در مغازه های روستا و جنگل به فروش می رسند، بسیار محدود است.

همچنین اگر قصد شب مانی در جنگل را دارید (به ویژه در قسمت های ابتدایی جنگل) از شاهرود هیزم و زغال مورد نیازتان را تهیه کنید چرا که داخل جنگل هیزم چندانی پیدا نمی کنید.

قبل از اینکه به سمت جنگل ابر سفری کنی باید به فکری یک واحد اقامتی باشی. پس با تیم گلستانی ها تماس بگیر که بزرگترین مرجع اجاره سوئیت درجنگل ابر و مناطق اطراف می باشد. بهترین واحدهای اقامتی با بهترین امکانات را در اختیار شما قرار می دهیم.

موقعیت روستای ابر

روستای ابر در فاصله 12 کیلومتری جنگل ابر قرار گرفته و بیشتر به خاطر امکانات اقامتی که در اختیار مسافران و گردشگران می گذارد معروف شده است. این روستا بر خلاف خود جنگل ابر در میان دشتی وسیع و کویر مانند قرار دارد. روستای ابر در ابتدای راه جنگل نوردی واقع شده و بسیاری از کوه نوردان و جنگل نوردان پیش از حرکت در این روستا استراحت می کنند و سپس به راه می افتند.

آبشارها و چشمه های جنگل ابر

آبشارهای شرشر و آلوچال دو تا از مشهورترین آبشارهای جنگل ابر هستند و بسیاری در سفر به این جا سعی می کنند تا بازدیدی از این آبشارها داشته باشند. در کنار این ها، ده ها آبشار روان دیگر نیز در دل جنگل های ابر وجود دارند که اگر خوش شانس باشید می توانید در کوه پیمایی های خود به آنها برخورد کنید. البته بازدید از آبشار شرشر به دلیل صعب العبور بودن مسیر، بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیر ممکن است و تنها طبیعت گردان و کوه نوردان حرفه ای می توانند خود را به آن برسانند.

آبشار آلوچال و دالان بهشت: آبشار آلوچال خود از 2 آبشار بزرگ تشکیل شده است که از فاصله چند صد متری بر روی هم می ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می دهند. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های شمالی البرز شرقی قرار دارد، حدود 25 متر است.

برای رسیدن به این جاذبه زیبا باید 50 کیلومتر مسیر آسفالت، 9 کیلومتر مسیر شوسه و 5 کیلومتر پیاده روی انجام داد. دالان بهشت نیز منطقه ای تماشایی و پوشیده از درختان درهم رفته است که قسمتی از مسیر رسیدن به آبشار آلوچال را شامل می شود.

مسیر دسترسی به آبشار آلوچال:

از شاهرود به سمت آزاد شهر و سپس روستای ابر حرکت کنید. در حاشیه شمال غرب روستا، جاده ای خاکی می بینید که در انتها به روستای شیرین آباد ختم می شود. در این جاده حرکت کنید تا به کوه رستم برسید. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد.

در این راه به حرکت خود ادامه داده تا به دالان بهشت برسید. از اینجا مسیر را ادامه داده تا به یک فرعی دیگر برسید. آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است.

چشمه های جنگل ابر: در کنار این آبشارها، جنگل ابر پر از چشمه سارهای جوشان است که برای تامین آب می توانند کمک بزرگی برای گردشگران و جنگل نوردان باشند. از جمله معروف ترین این چشمه ها می توان به چشمه ترش و چشمه قطری اشاره کرد. چشمه ترش یکی از بهترین و محبوب ترین مکان های کمپ و اقامت نیز به شمار می رود.

عکاسی و پرنده نگری

یکی از بهترین مکان هایی که می توان در آن عکاسی را چه به صورت حرفه ای یا آماتور انجام داد، جنگل ابر است. دوربین ها و گوشی های تان را بردارید، منتظر ورود ابرها شوید و با کلیکی درست و به موقع، زیبایی را در قاب عکس تان جای دهید. البته خوب است پیش از سفر با اصول عکاسی بیشتر آشنا شوید تا تصاویری جذاب تر و زیباتر از مناظر داشته باشید.

پرنده نگری نیز یکی از جذابیت های سفر و گردش در این بهشت کوچک است. این منطقه به دلیل اکوسیستم خاص خود، میزبان پرنده های کوچک و بزرگی است که در آن آشیانه دارند. با کمی دقت و دانش در مورد پرنده نگری می توانید از این ویژگی جنگل نیز لذت ببرید. برای تماشای پرنده های مختلف حتما دوربین شکاری خود را به همراه داشته باشید.

فصل سفر به جنگل ابر

بهترین زمان برای بازدید از جنگل ابر، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت تا اواخر مهرماه است. میزان بارندگی در این منطقه به طور معمول 400 میلی متر است و دمای هوای آن به طور میانگین به 20 درجه سانتی گراد می رسد.

بهار و تابستان: در کل 6 ماه اول سال بهترین زمان برای سفر به این منطقه است و امکان حضور ابرها در این موقع سال خیلی بیشتر است.

پاییز و زمستان: پاییز جنگل ابر زیباست؛ اما برای افراد معمولی و آماتوری که تجربه طبیعت گردی های چند روزه را ندارند، بازدید از اینجا کار بسیار سختی است و توصیه نمی شود. زمستان جنگل ابر نیز در کل برای تمام گروه ها توصیه نمی شود، زیرا به دلیل بارش باران های مداوم، جاده لغزنده و هوا بسیار سرد است.

چه زمانی را باید انتخاب کرد تا حتما بتوان از حضور ابرها در این جنگل بهره برد؟

پاسخ این سوال بسته به آب و هوای شهر شاهرود در استان سمنان و روستای شیرین آباد و شهر علی آباد کتول در استان گلستان است. اگر هواشناسی هوای شیرین آباد و علی آباد کتول را بارانی و ابری اعلام کند و از طرف دیگر آسمان شاهرود صاف و آفتابی باشد، می توان در جنگل ابر، اقیانوس ابرها را به تماشا نشست. پس در این مورد به اخبار هواشناسی توجه داشته باشید. 

اجاره سوئیت در گرگان

اجاره خانه مبله درگرگان

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی