پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

دیدنی های آق قلا : آق‌قلا يکي از شهرهاي استان گلستان ايران است. اين شهرستان با جمعيتي حدود ۱۱۵ هزار نفر، يك هزار و ۷۶۳ كيلومترمربع وسعت دارد.و بسياري از ساكنان آن را هموطنان تركمن تشكيل مي‌دهند. شهرستان آق‌قلا در شمال گلستان و در كنار رودخانه گرگانرود با داشتن آثار تاريخي و صنايع دستي همچون قالي تركمن از مناطق گردشگرپذير اين استان است. از ديدني هاي آق قلا ، پنجشنبه بازار اين شهر است . در اين بازار محلي و ديدني ، مردم از هر قشر و صنفي كالاهاي خود را عرضه مي كنند كه در اين ميان عرضة صنايع دستي مردم تركمن ، مانند قالي ، قاليچه ، و پشتي هاي زيبا از همه ديدني تر است .

تالاب اینچه

تالاب اینچه که در ۲۳ کیلومتری شمال شهرستان آق قلا قرار دارد، اشاره کرد. این تالاب محل زیست پرندگان مهاجر گوناگونی چون فلامینگوها، قوها، غازها، حواصیل و… است.

از ماهيان اين تالاب‏ها نيز مي‏توان به کولی، اورنج، سيم پرک و شيشه ماهی اشاره کرد که فصل صيد آن طبق مجوز اداره محيط زيست گنبد از ۱۵ ارديبهشت تا ۱۵ اسفندماه هر سال مي‏باشد. از آنجا که اين مجموعه تالاب‏ها و مرداب‏ها دارای راه‏های دسترسی، محوطه‏ های اطراق، چشم‏اندازهای دشتی، مرغزارهاي وسيع و پرندگان بومی و مهاجر، همچنين استفاده‏های طبی مي‏باشند، قابلت‏های فوق‏العاده‏ ای را برای ايجاد يک کانون تويستی فراهم مي‏کنند.

دیدنی های آق قلا

سد وشمگیر

این سد در فاصلهٔ ۶۲ کیلومتری شمال شرق شهر گرگان و در محلی بنام سنگر سوار بر روی رودخانهٔ گرگان احداث شده است. فاصله آن تا ساحل دریای خزر ۷۰ کیلومتر و تا مرز بین ایران و ترکمنستان ۲۴ کیلومتر است .این سد دارای یک مخزن اصلی با طراحی اولیه ۶۰ میلیون مترمکعب و سه منبع ذخیره است که ذخیره اول با ظرفیت ۱۸ میلیون مترمکعب، همزمان با احداث سد، تعبیه و ساخته شده است و ذخیره دوم با ظرفیت ۱۲ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۶۳ احداث و ذخیره سوم با ظرفیت ۶ میلیون مترمکعب است. هدف اولیه احداث سد، تنظیم و تقسیم ۳۲۵ میلیون مترمکعب آب زراعی سالانه برای آبیاری ۲۵۰۰۰ هکتار اراضی تحت کشت است.

جهت آشنایی با دیدنی های گرگان و دیدنی های رامیان این صفحات را مطالعه کنید.

پل تاریخی آق قلا

از دیگر دیدنی های این استان پل تاریخی آق قلا می باشد که در حدود ۱۸ کيلومتری شمال گرگان واقع گرديده و از آثار دوره صفوی است که در دوره اخير تعميرات و مرمت هايی در آن صورت گرفته و اکنون نيز مورد استفاده است.  این پل تاریخی دارای تزیینات آجری زیبایی است و به‌عنوان یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی ایران در گرگان شناخته می‌شود.

سبک معماری خاص و هوشمندانه این پل تاریخی، از ویژگی های منحصر به فرد پل تاریخی آق قلاست، بنای آن در دوران شکوفایی هنر آجرکاری در ایران آغاز شده . قدمت و اهمیت تاریخی و فرهنگی این پل باعث شده که این اثر تاریخی در ردیف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور قرار بگیرد.

دیدنی های آق قلا

گل فشان اینچه

این گل فشان در ۲۶ کیلومتری شمال آق قلا در مجاورت دریاچه ای به همین نام که در بعضی منابع از آن به عنوان تالاب یاد شده، در استان گلستان قرار دارد. تالاب اینچه در سمت راست مسیر جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است، بلندی میانگین آن از سطح دریا هفت متر و گستردگی در حدود ۲۰۰ هکتار است. بخش شمالی تالاب را شوره زار تشکیل می دهد و آبهای ناشی از طغیان رودخانه اترک و هرز آب های موضعی، نمک ها را در خود حل کرده اند و پس از ورود به دریاچه باعث بالا رفتن شوری آن می شود. به همین دلیل در مواقع کم آبی قشر سفیدی از نمک در کناره ها و بستر گلفشان قابل مشاهده است.

دیدنی های آق قلا

گل فشان قارنیارق

معروف به قارنیارق در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهرستان آقلا و درحاشیه شرقی روستای سقرتپه قرار دارد علت نام گذاری آن به قارنیارق به این علت است که در زبان  ترکمنی قارن به معنی شکم و یارق به معنی پاره است، این گل فشان به شکم پاره و یا جایی که شکم زمین شکافته و پاره گشته معروف است گل فشان قار نیارق به شکل یک برجستگی حلقوی ( مخروط گل فشان ) به قطر بیرونی حداکثر۷۰۰ متر است و یک فروافتادگی در داخل این حلقه به عمق تقریبی۱۰-۱۵ متر وجود دارد که دریاچه گل فشان را در گذشته تشکیل می داده است.

دیدنی های آق قلا

 

 

 

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی