پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

دیوار دفاعی گرگان دومین دیوار بلند دفاعی و سومین دیوار طولانی جهان، در استان گلستان قرار دارد و از جاهای دیدنی استان گلستان است.و پیشینه تاریخی آن را در حدود ۲۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. این سازه در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده ‌است. در میان عناصر سازنده‌ی دیوار دفاعی گرگان ، دفاع به عنوان مهم‌ترین عنصر به چشم می‌آید که گذشتگان برای حفظ این سرزمین و ساکنان آن، این سازه‌ی آجری را بنا کرده‌اند. دیوار دفاعی گرگان و دیوار چین تقریباً همزمان و به دلیلی یکسان (حمله صحرا‌نشینان شمالی) ساخته شدند. شنیدن نام دومین دیوار دفاعی جهان شاید کافی باشد تا سفرمان را به سوی گلستان آغاز کنیم. در این مقاله از سایت گلستانی ها شما را با دیوار دفاعی گرگان آشنا کنیم.

شماره تماس اجاره ویلا در گلستان 09114481870

دومین دیوار تاریخی جهان

این دیوار که از آجر‌های سرخ رنگ ساخته شده دقیقاً از کناره رود اترک در ساحل کمتش تپه و شمال بندر ترکمن آغاز شده است و به سمت کوه‌های گلیداغ امتداد یافته است. هرچند که هنوز مکان دقیق پایان یافتن دیوار مشخص نیست، اما پیش‌بینی می‌شود که در حدود رود گرگان یا قله کوه علی آباد پایان یابد. درواقع اولین بار خلبان آمریکایی که در سال ۱۳۱۶ بر فراز گرگان حرکت می‌کرد.

با عکس‌های خود از منطقه متوجه شد که چنین دیواری در یک مسیر طولانی از کناره دریای خزر کشیده شده است. همین کشف اولیه بعد‌ها مبنای تحقیقات گسترده باستان‌شناسی شد. گفته می‌شود ساخت این دیوار حدود ۹۰ سال به طول انجامیده است؛ و طول آن احتمالاً ۲۰۰ تا ۱۷۰ کیلومتر است.

جنس دیوار دفاعی گرگان

جنس دیوار از آجر، سنگ، سرب، آهک و گچ تشکیل شده است. هرچند که در بخش‌های مختلف جنس دیوار و مدل ساخت آن کمی باهم متفاوت است. شواهد متعددی از وجود کوره‌های آجرپزی در امتداد دیوار به دست آمده است. این کوره‌ها در عمق زمین و ابعاد ۸ در ۸ ساخته شده بودند که چند نمونه آن‌ها توسط کارشناسان کشف شده است.

چرا مار سرخ رنگ؟

دیوار دفاعی گرگان در بین اهالی منطقه به “مار سرخ” هم مشهور است. علت نام‌گذاری آن استفاده از آجرهای سرخ در قسمت میانی دیوار است. به عقیده کارشناسان این دیوار نیز همانند دیوار چین به منظور دفاع از مرزهای کشور و برای مقابله در برابر نفوذ دشمنان ساخته شده است

جالب اینجاست که برای این دیوار انتهایی مشخص نشده به این دلیل که در زمان ساخت این دیوار، سطح آب دریای مازندران از الان پایین‌تر بوده و ممکن است بخش‌هایی از این دیوار زیر آب دریا قرار گرفته و تخریب شده باشد.

حالا اگر راهی شهر گرگان شده اید حتما سری به جاهای دیدنی گرگان بزنید.

بهترین زمان سفر

با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، بهترین زمان سفر به اینجا اصولا اوایل بهار یا اوایل پاییز است. اما اگر خواستید در تابستان و زمستان هم می‌توانید به این منطقه بروید، ولی باید با شرایط سرما و گرمای خطه شمالی این منطقه کنار بیایید. بازدید از دیوار دفاعی گرگان چند ساعتی طول می‌کشد، به همین دلیل لازم است مقداری خوراکی و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. برای اقامت هم باید روی اقامتگاه های بومگردی خالد نبی حساب کنید.

آدرس دیوار بزرگ گرگان

با تمام این اوصاف اگر مشتاق شدید این دیوار را از نزدیک ببینید اگر بخواهید با خودرو شخصیتان به این منطقه بروید، ابتدا حدود ۵۳۵ کیلومتر رانندگی از سمت تهران به سمت شهرهای فیروزکوه، ساری، گرگان، آزادشهر و مینودشت و سرانجام به کلاله را در پیش دارید.

اما اگر با وسایل نقلیه عمومی می‌خواهید به سمت این منطقه بروید، هر روز و به ‌صورت مرتب اتوبوس‌هایی از پایانه‌های تهران به سمت کلاله، گنبدکاووس، آزادشهر و گرگان حرکت می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با قطار یا هواپیما تا گرگان بروید و از آنجا به راحتی با ماشین‌های متعددی که در دسترس هستند، خودتان را به کلاله برسانید. نشانی هم این است: کلاله، منطقه‌ پیشکمر یا روستای تمرقره‌قوزی.

حالا که برنامه گرگان گردی دارید بهتر است در برنامه پارک جنگلی النگدره را قرار بدید.

طول دیوار دفاعی گرگان؟

بخش زیادی از این سازه‌ی ۲۰۰ کیلومتری تخریب شده یا زیرخاک پنهان است و در حال حاضر از کل طول دیوار تنها ۳۵ کیلومتر آن باقی مانده که از ارتفاعات پیش‌کمر تا روستای زاو در پارک ملی گلستان بیشتر نمایان است. برای گذر از فراسوی زمان و سفر به دوران مهم در مهندسی جهان، بازدید از دیوار دفاعی گرگان پیشنهاد کی سفر به شما است.

سیستم آبرسانی | شاهکاری حیرت انگیز

وجود جنگ بر سر آب در تمام طول تاریخ و در جوامع مختلف توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در سرزمین ایران و زمان های گذشته، رودخانه گرگانرود، مهم ترین منبع تامین آب شرب و فعالیت های کشاورزی و اقتصادی مردمان گرگان و یکی از عوامل توجه گروه های انسانی مستقر در مراتع و دشت های وسیع به شمار می رفت. وجود این رودخانه ی حیاتی نقش بسزایی در احداث دیوار بزرگ گرگان در راستای حفظ امنیت منطقه علی رغم صرف هزینه های زیاد، داشته است.

دیوار درست در مکانی قرار دارد که بهترین موقعیت را برای بهره وری از آب گرگانرود فراهم می کند. در طراحی سیستم آبرسانی، حفر کانال برای تامین آب شرب ساکنین و حیوانات در دشت و آبیاری اراضی کشاورزی و کاربری نظامی و آبگیری خندق ها در مواقع جنگ و تهیه و تولید خشت جهت ساخت دیوار چنان دقیق است که امروزه نیز برای هدایت آب مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیستم آب رسانی به تناسب دوری و نزدیکی از گرگانرود و با پیش بینی تغییرات و رسوب گذاری بستر گرگانرود بر اثر سیلاب به موازات آن طراحی شده و هدایت آب به سمت دیوار و خندق و کوره های آجرپزی و محوطه های باستانی هم عصر دیوار را بر عهده داشته است.

اگر راهی استان زیبای گلستان هستید، باید بدانید که انتخاب‌های اقامتی فراوانی پیش روی شماست؛ یکی از آن‌ها اقامتگاه بوم گردی شاریسه مینودشت است که شما را دعوت به خوردن غذاهای خوشمزه محلی می کند!

قلعه های پشت دیوار دفاعی

اولین چیزی که بعد از تماشای دیوار بزرگ گرگان به چشم می‌آید، قلعه‌های متروکی هستند که یکی پشت دیگری کنار هم قرار گرفته‌اند و خبر از یک تاریخ بلند و طولانی از ایران می‌دهند. پشت دیوار بزرگ گرگان حدود ۳۶ قلعه با مساحت های ۵ تا ۲۰ هکتار کشف شده اند که مکانی برای دفاع از این منطقه بوده‌اند.

استان گلستان جاهای دیدنی بیشماری دارد که حسابی چند روزی شما را نگه میداره. در این نوشته شما را جاهای دیدنی شمال آشنا میکنیم.

خندق دفاع به شیوه ای موثر

به سبب کاربرد دفاعی، خندقی نیز در حاشیه ی دیوار مشاهده می گردد که عرض آن در نواحی پست و هموار به 30 متر و در نواحی کوهستانی به 10 متر می رسد و با توجه به وضعیت توپولوژی زمین از شرق به غرب، شیب ملایمی به سمت دریای خزر دارد.

این خندق در زمان های جنگ و به منظور افزایش ضریب دفاعی با استفاده از آب گرگان‌رود که در پشت آن قرار دارد پر می شده تا مانعی را برای نفوذ دشمن ایجاد کند. با یک مهندسی هوشمندانه و به منظور تامین آب خندق در مواقع لزوم، سدی به نام کرگز بر روی دیوار گرگان ساخته بودند تا به سرعت بتوانند آب را در خندق جاری سازند.

یکی دیگر از زیباترین مناطق استان گلستان رامیان است که با اجاره کلبه چوبی نیسا می توانید یک اقامت رویایی در این منطقه داشته باشید.

مسیر دسترسی به دیوار گرگان

بهترین جایی که در حال حاضر می توانید دیوار بزرگ گرگان را ببینید در منطقه‌ی پیشکمر در شمال شرقی کلاله، شمال گنبد به سمت کلاله و مراوه‌تپه و همچنین روستای تمرقره‌قوزی می باشد.

برای رفتن به این منطقه به سوی استان گلستان بروید و با پشت سر گذاشتن آزادشهر و مینودشت خودتان را به کلاله برسانید. مردم محلی بهترین راهنمای شما برای پیدا کردن دیوار هستند. کافیست سراغ منطقه ی پیشکمر و روستای تمرقره قوزی را از آنها بگیرید.

آدرس دیوار بزرگ گرگان: گرگان، کلاله، منطقه‌ی پیشکمر یا روستای تمرقره‌قوزی

فاصله دیوار گرگان تا مراکز دیدنی و شهرهای دیگر

گرگان: 96 کیلومتر

گنبد کاووس: 19 کیلومتر

کلاله: 57 کیلومتر

نزدیک دیوار گرگان کجا بمونیم؟

در کلاله هتل یا مسافرخانه ای وجود ندارد اما می توانید بر روی خانه های محلی و ویلاها حساب باز کنید و اقامت خوبی را برای خود رقم بزنید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی