پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

قلعه سارویه اصفهان : اصفهان شهری پر جاذبه است که توریست های داخلی و خارجی علاقه زیادی به بازدید از آن دارند. قلعه سارویه یکی از قلعه های تاریخی اصفهان است که در ضلع شمالی زاینده رود و جنب پل شهرستان واقع شده است. این قلعه نام های دیگری همچون تپه اشرف و کهن دژ نیز دارد. قلعه سارویه اصفهان در سال 1375 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. این قلعه قدمتی 7000 ساله دارد؛ در حدود 1400 سال پیش از این مکان به عنوان کتابخانه ای گسترده بهره برداری می شد که کتاب های علمی فراوانی در آن یافت می شد اما در پی حمله اعراب به کشورمان این کتابخانه به ویرانی کشید و جز تپه ای مخروبه آثاری از آن به جا نماند. وسعت کلی این دژ به صورت تقریبی 12 هکتار می باشد.

قدمت تاریخی قلعه سارویه اصفهان

برای پیشینه تاریخی کهن دژ منابع مختلفی موجود می باشد که اساس آنها روایت های اساطیری و موارد تاریخی در نظر گرفته شده است. دو دسته از تاریخ شناسان دوره های مختلفی را برای قلعه سارویه عنوان نموده اند:

  • دسته اول این قلعه را مربوط به زمان تهمورث سومین پادشاه سلسله پیشدادی ذکر کرده اند.
  • دسته دوم کهن دژ را مربوط به دوره سلطنت گشتاسب یکی از بزرگترین پادشاهان کیانی دانسته اند. در این روایت ذکر شده که گشتاسب از وزیر خود جاماسب تقاضای مکانی (کتابخانه ای) برای حفاظت و نگهداری از کتاب هایش می کند.

قدمت تاریخی قلعه سارویه اصفهان

مطالب مرتبط

کاخ چهلستون اصفهان

سبک معماری کهن دژ

از نظر سبک معماری قلعه سارویه در منابعی ذکر شده است که دست کمی از عجایب اهرام مصر ندارد. سارویه را نمی توان تنها مربوط به یک دوره تاریخی دانست زیرا طراحی و معماری در  کهن دژ به گونه ایست که کاملا هویدای دوره های مختلف تاریخی می باشد. مطالعه درباره این قلعه از دیدگاه شرق شناسان اهمیت ویژه ای دارد.

از جدیدترین بخش هایی که در این بنا یافت شده است متعلق به زمان حکومت ساسانیان می باشد. از جمله مصالح به کار رفته در کهن دژ سنگ و گچ هستند و جالب به نظر می رسد که سفال هایی از قرن 4 هجری قمری نیز در این بنا یافت شده اند.

طبق آخرین شواهد به دست آمده از این بنا محققان با کاخی روبه رو شده اند که اشرف افغان در قرن 12 آن را ساخته و اما متاسفانه نادرشاه به آن آسیب زده است.

سبک معماری کهن دژ

آدرس قلعه سارویه

اصفهان/ خیابان سلمان فارسی/ ضلع شمالی زاینده رود

برچسب ها

جاذبه های گردشگری در اصفهان دیدنی های اصفهان جاهای دیدنی اصفهان قلعه سارویه اصفهان بناهای تاریخی اصفهان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی