پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای دوبخشر شفت کجاست؟ روستای دوبخشر از توابع بخش احمد سرگوراب در شهرستان شفت و جز دیدنیهای گیلان قرار دارد. روستای دوبخشر در تاریخ به دباغ شهر نام برده شده و چون تعدادی محله داشته است شهر نامیده شده است. این روستا براساس کتاب دارالمرز گیلان، در اصل "دباغ شهر" نام داشته. زیرا از مراکز دباغی بود و به علت قدمت و بزرگی به نام شهر نامیده شده است.

دیدنی های روستای دوبخشر شفت

به علت وجود تپه های زیبا معروف به "کولک" گردشگران می توانند با رفتن به بالای تپه روستای زیبای دوبخشر را در یک چشم انداز ببینند. یک تپه در داخل جلگه ی هموار و مسطح بالا آمده که ارتفاع بلندترین نقطه ی این تپه از سطح دریاهای آزاد حدوداً ۱۱۲متر است.

این تپه زیبا و پوشیده از درخت و باغ چای که در محل کولک نامیده می شود یکی از پدیده های نادر در جلگه ی کناره دریای خزر از مازندران تا آستارا می باشد . زیرا این کوه در تمام جلگه ی جنوب دریای خزر تنها برجستگی است که حدود ۵ کیلومتر از رشته کوه البرز فاصله گرفته ودر داخل جلگه برجسته شده و بالا آمده است که به نظر می رسد این برجستگی حاصل فعالیتهای تکتونیکی زمین در این ناحیه است.

تنوع چشم انداز پدید آمده در پرتو این تپه ی زیبا به روستای دوبخشر اهمیت ویژه ای از نظر گردشگری داده است و بسیاری از عروس و دامادهای اطراف برای جشن اولین روز زندگی خود به این محل می آیند و از تپه ی کولک بالا رفته و در آن فیلم عروسی خود را تهیه می کنند.

این روستا در مرز پراکنش گویش تالشی و گیلکی واقع شده و ساکنان بخش جنوبی آن به گویش تالشی و بخش شمالی آن با گویش گیلکیِ صحبت می کنند.

به علت موقعیت جغرافیایی جلگه و کوههای کم ارتفاع برای اهالی منطقه امکان تولید محصول چای و برنج و سیفی جات را فراهم کرده است. از محصولات این روستا چای ، ابریشم و برنج را می توان نام برد.

روستایی که مردمانش در کسب علم و دانش زبانزد هستند

روستای دوبخشر را از روستاهای بسیار باسواد منطقه معرفی می کند و می گوید:این روستا در گذشته دارای دبیرستان بوده و جوانان روستاهای همجوار برای ادامه تحصیل به این روستا آمدند.دوبخشر در کسب علم و دانش زبان زد است . این روستا افراد تحصیل کرده بسیار داشته است و مردان بزرگی از این روستا برخاسته اند که خدمات ارزنده ای در زمینه های مختلف به مردم گیلان نموده اند.

خانه میرزایی با قدمت ۲۱۵ ساله

وی از به ثبت رسیدن خانه قدیمی روستا مربوط به خانواده میرزایی با قدمت ۲۱۵ سال خبر داد و گفت: این خانه با فضایی دیدنی و صندوق های چوبی قدیمی و گل ارایی از خانه های بکر و دیدنی است البته ما خانه های به سبک قدیمی در این روستا داریم که نیاز به مرمت است و  میراث فرهنگی و گردشگری استان باید به این خانه ها نگاه ویژه ای داشته باشد.

از محلات آن اسلام آباد ، بالا محله ، پایین محله ، شاقزکل ،و کولک را می توان نام برد.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی