پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

جاهای دیدنی بندر ترکمن : این مسیر اگرچه از جاده‌های اصلی نمی‌گذرد و باید در آن‌ها با احتیاط برانید، اما پر است از زیبایی‌های طبیعی و زیبایی‌های فرهنگ ترکمن می باشد. سفر به بندر ترکمن شما را با تجربه ای جالب و بی‏نظیر مواجه می‏کند، جایی که زبان هموطنان‏مان را به خوبی متوجه نمی‏شویم اما نگاه مهربان و سخاوتمند آن‏ها همواره نگران مهمان‏های سرزمین شان است و از هیچ مهر و کمکی دریغ نمی کنند. شما در این سفر می توانید با خرید شیرینی های خوشمزه این منطقه و یا صنایع دستی سوغاتی فراموش نشدنی همراه خودتون ببرید. اگر قصد سفر به این شهر دوست‌ داشتنی را دارید می‌توانید با اجاره روزانه ویلا در بندرترکمن یا اجاره ویلا ساحلی بندر ترکمن با شماره زیر تماس بگیرید.

09114481870

ویلا ساحلی در بندر ترکمن

از مزیت های ویلای سحلی نزدیک بودن و دریا و تماشای ساحل بی نظیر دریا در هر زمان از روز می باشد. این ویلاها دارای امکانات بیشتری هستند و معمولا به صورت استخردار طراحی می شوند. سفر به بندر ترکمن نیز به خاطر وجود دریا شما می توانید برای اقامت از ویلای ساحلی استفاده نمایید. البته ویلاهای این منطقه مانند رامسر نیست که چسبیده به دریا باشه و ویلاهای ساحلی کمی با دریا فاصله داره.

بندر ترکمن کجاست ؟

شهر بندر ترکمن در استان گلستان قرار دارد. بندر‌ ترکمن از شهرهای ساحلی دریای خزر است. برخلاف بسیاری از شهرهای ایران بندرترکمن سابقه تاریخی چندانی ندارد و در سال ۱۳۰۶ تأسیس شده است. زبان رایج در این شهر ترکمنستانی است و ساکنین آن بسیار مهمان‌نواز و خونگرم‌اند. سفر به شهر زیبای بندر‌ ترکمن مجموعه‌ای از خاطرات و تجربه‌های بی‌نظیر را می‌سازد.

جاهای دیدنی بندرترکمن

مسیر دسترسی به بندر ترکمن

اگر از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی ایران به سمت بندر ترکمن می آیید، بهترین مسیر، مسیری است که از تهران شروع می شود و با امتداد در جاده فیروزکوه و رسیدن به ساری به سمت شمال شرق ادامه می یابد. با استراحت یا اقامت شبانه در ساری می توانید مسیرتان را به سمت نکا، بهشهر، گلوگاه ، نوکنده ادامه داده و از آنجا وارد بندر گز شوید و با یک گشت نیم یا یک روزه در این بندر با طی مسیری 15 دقیقه ای به بندر ترکمن برسید.

برای همین مسیر راه آهن تهران- گرگان هم در دسترس است که با طی مسیر موازی با راه جاده ای یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می رود.

اگر از آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل یا گیلان و مازندران به سمت بندر ترکمن می روید، مسیر جاده اصلی را ادامه دهید و با عبور از استان گیلان و پشت سر گذاشتن رامسر، تنکابنف چالوس، نوشهر، محمود آباد،قائم شهر،ساری، نکا و بهشهر وارد استان گلستان و سپس بندر ترکمن شوید.
از سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمال هم می توانید از دو مسیر به بندر ترکمن برسید: از مشهد به سمت قوچان رفته و مسیرتان را به سمت کلاله ادامه دهید و با گذشتن از گنبد به سمت غرب ادامه مسیر دهید تا به بندر ترکمن برسید.

مسیر دیگر را می توانید با گذر از نیشابور و سبزوار و میامی به سمت شاهرود ادامه دهید و از انجا به آزادشهر و گرگان و در فاصله یک ساعته به بندر ترکمن برسید.

از سمنان هم می توانید همان مسیر شاهرود- گرگان را ادامه دهید و هم می توانید مسیر شهمیرزاد به ساری را انتخاب کنید که یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی جنگلی کشور است.

برای کسانی که مایلند با هواپیما به این مقصد برسند هم دو رودگاه نزدیک به بندر ترکمن وجود دارد: هم فرودگاه گرگان و هم فرودگاه نکا در فاصله ای اندک از مقصد شما واقع هستند.

قلعه آشوراده یا قلعه روس ها بندر ترکمن

این قلعه یادگاری از استعمار روس ها و اشغال این جزیره توسط قوای نظامی شان در قرن نوزدهم است. روس ها در سال ۱۸۳۸ میلادی وارد این جزیره شدند و بناهای متعددی در اینجا ساختند که از جمله آنها این دژ نظامی بود. این دژ نظامی که به شکل مثلث است اکنون به ثبت ملی نیز رسیده است اما تقریبا به حال خود رها و در آستانه تخریب کامل است.

جاهای دیدنی بندر ترکمن

بهترین فصل سفر به بندر ترکمن

هیچ زمان خاصی به عنوان بهترین زمان سفر به بندر ترکمن وجود نداشته و شما می‌توانید در هر زمان و فصلی به بندر ترکمن سفر کنید. اگر هوای خنک تر را دوست دارید، می توانید در پاییز و زمستان به این مکان سفر کنید. اگر در فصل بهار به بندر ترکمن سفر کنید، می توانید از  کورس بهاره اسب‌سواری بندرترکمن استفاده نموده و در فصل تابستان نیز می توانید میوه های فوق العاده بندرترکمن نظیر هلوی هسته‌جدا نوش جان کنید.

جاذبه های گردشگری در بندر ترکمن

جذاب‌ترین و زیباترین نقطه‌ی شهرستان بندر ترکمن، شهر اسکله واقع در آن است. در غرب این شهر دریای مازندران و اسکله‌ی توریستی قرار دارد که در آن امکان سوار شدن به قایق‌های پدالی یا موتوری فراهم است و همچنین بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی نیز در آن جا واقع گشته‌اند. اگر به صنایع دستی علاقه‌مندید، گفتنی است که در بندر ترکمن دوشنبه بازاری وجود دارد که صنایع دستی بسیار زیبا و نابی از قبیل پشتی، قالی، محصولات نمدی، سوزن دوزی و جواهرات با قیمتی مناسب در آن جا موجود است.

جزیره آشوراده

جزیره‌ی آشوراده در غرب بندر ترکمن بوده و در شبه‌جزیره‌ی میان کاله قرار داشته و بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایرانی در دریای مازندران به شمار می‌رود. جزیره‌ی مذکور قبلاً از سه جزیره‌ی به هم چسبیده تشکیل می‌شد اما دو جزیره‌ی دیگر طی مرور زمان در آب غرق شده‌اند و امروزه جزیره‌ی آشوراده نیز متروک و نیمه مغروق شده است. البته می‌توان به‌وسیله‌ی قایق موتوری طی مدت زمان 10 دقیقه از بندر ترکمن به‌جزیره‌ی آشوراده رسید و از آرامش ناب و بی‌نظیر آن لذت بسیار برد. چیزی که سبب مقصد واقع شدن این جزیره برای کسانی که به شنا کردن و ساحل علاقه دارند شده است، وجود سواحل قابل شنای جزیره برای آقایان و طرح سالم سازی برای خانم‌ها در این منطقه می‌باشد؛ اما امروزه کسی به‌جز شکارچیان و کارمندان به این جزیره‌ی پر آرامش و زیبا نمی‌رود. بی‌دلیل نیست که 40% از خاویار ایران در این جزیره تولید می‌شود و از خاویارهای بسیار معروف و مرغوب جهان به شمار می‌رود. کلمه‌ی آشوراده از لغت ترکی آشیر آداسی گرفته شده و به دلیل چراگاه واقع شدن این منطقه در گذشته به آن مال آشیر نیز می‌گفتند. تا اوایل قرن این جزیره‌ی زیبا زیستگاه اصلی ببر مازندران (قوی‌ترین گوشت خوار جهان) بوده است که آخرین نمونه‌ی زنده‌ی این حیوان را نیز حدوداً 40 سال پیش یک شکارچی از پا در آورد.

دوشنبه بازار بندر ترکمن

در سفر به بندر ترکمن بهتر است سفرتان را جوری بچینید که  یک دوشنبه را حتما آنجا باشید. دوشنبه بازار بندر ترکمن، یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن است و صنایع دستی این بندر می‌توان در آنجا پیدا کرد. زنان و مردان بومی بساط رنگارنگ‌شان را که صنایع دستی ترکمن است در این بازار پهن می‌کنند.

اگر جاهای دیگر بندر دنبال سوغات ترکمن بودید و به هر دلیلی گران بود، می‌توانیدبه قیمت معقول از این بازار بخرید. در دوشنبه بازار بندر ترکمن، انواع پشتی، نمد، قالیچه‌های رنگارنگ، لباس‌های سوزن‌دوزی و  زیورآلات فروخته می‌شود.

اگر به دوشنبه بازار نرسیدید و دنبال فرش ترکمنی بودید از مغازه‌های خیابان آزادی، دز نزدیکی راه آهن یا خیابان جمهوری بندر ترکمن می‌توانید پیدایش کنید.

روستای قره قاشلی بندر ترکمن

این روستا در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن و در جاده به سمت گرگان قرار گرفته است. شهرت روستای قره قاشلی از بابت برگزاری مسابقات اسب سواری در این مکان است. سالانه شمار بسیار زیادی از علاقه مندان به اسب و سورکاری به این روستا سفر می کنند. کورس بهاره بندر ترکمن از جمله رویداد های محبوب این محل است.

تالاب شکار ممنوع صوفیکم بندر ترکمن

تالاب شکار ممنوع صوفیکم بندر ترکمن، از ‪  جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان آغاز می‌شود. این تالاب زیستگاه برخی گونه‌های نادر جهان وحش از جمله روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است. ضمن آن که این منطقه و زیستگاه‌های اطراف آن یکی از محل‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجری است که هر ساله از ۶ مسیر مهاجرت جهان به این تالاب روی می‌آورند.

تالاب صوفیکم زیستگاه ۱۳۰ گونه پرنده از جمله ۹ گونه پرنده مهاجر زادآور و ۱۲ گونه پرنده بومی زادآور است. اهمیت این تالاب از زیست پرنده‌های حمایت شده و در معرض خطری مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم سفید هویدا می‌شود. در فصل مهاجرت، گونه‌های منحصربه فرد و نادر از جمله عقاب دریایی دم سفید و اردک سرسفید از کشورهای آفریقایی و اروپایی، هند و چین، ترکمنستان و چند فلات دیگر به ایران می‌آیند تا زمستان گذرانی خود را در گمیشان خلیج گرگان و زیستگاه‌های اطراف آن سپری کنند.

اسکله بندر ترکمن

اگر دلتان بخواهد  لباس‌ها و مانتوهای رنگارنگ ترکمنی بخرید، نمد، پشتی و شال‌های خوش رنگی که زنان ترکمن به سر می‌کنند، قالیچه و سوزن دوزی‌هایی که به عنوان گردنبند، دستبند و گوشواره سوغاتی نابی است، می‌توانید همه را از کنار اسکله بندر ترکمن که بهترین جای این بندر است بخرید.

در بازارچه‌های اسکله، زنان ترکمنی، نان‌ها و شیرینی‌های خیلی خوشمزه‌ای می‌پزند. اگر هم دلتان خواست می‌توانید از اسکله سوار بر قایق‌های پدالی به دریای بیکران بزنید. بازار عکاسی با لباس ترکمنی هم خیلی در این قسمت داغ است.

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان زیبا در شمال غرب بخش گُمیشان از توابع شهرستان بندر ترکمن واقع‌شده است. ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل است و حدود هفت کیلومتر از آن نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد. بخش شمالی تالاب گمیشان به علت دارا بودن شرایط مطلوب به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده معرفی و در فهرست تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر قرارگرفته است.

خلیج گرگان

سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچ‌گاه دوره یخبندان ندارند، از این رو قابلیت جذب گردشگر در تمامی ایام سال را دارا هستند. وجود خلیج گرگان با طولی به اندازه ۵/۶ کیلومتر در کناره دریای خزر از مهم‌ترین محورهای دارای قابلیت گردشگری در بندر ترکمن است. روستای قره‌سو از توابع بندر ترکمن یکی از زیباترین مناطق ساحلی شهرستان است. این روستا توسط رودخانه ای زیبا به دو بخش ترکمن نشین و فارس نشین تقسیم شده است.

غذاهای محلی بندر ترکمن

از جمله معروف ترین غذاهای بندر ترکمن، چکدرمه، بوروک، بولامه، اکمک و نان های خوشمزه ای مثل قاوور تماچلی چوروک، بیشمه، باسترمه و قاتلاما هستند که مهمان مردم صمیمی این شهر میشوید، غذاهای خانگی بندر ترکمن بسیار لذیذ هستند و در کنار شیرینی‏ها و نوشیدنی‏های منحصربفرد این بندر، ترکیب جالبی از طعم و مهمان‏نوازی را به مسافر ارائه می‏دهند. غذاهای ترکمن، بر مبنای گوشت لذیذ گوسفندی و سبزیجات تهیه می شوند.

مشهورترین غذای ترکمنان "چکدرمه" است که با تکه های درشت گوشت و پیاز و گوجه فرنگی و برنج تهیه و خورده می شود. هلی آش هم یکی از انواع آش است که در میان ترکمنان محبوبیت خاصی دارد. آش شامل بنشن و سبزیجات و گوجه فرنگی و شکر وپیاز است.

سوغات بندر ترکمن

دوشنبه بازار بندر ترکمن محلی است که می توانید زیباترین صنایع دستی ترکمنان را با قیمتی خوب از دست کسانی که به نحوی در تولید آنها نقش داشته اند تهیه کنید.

مهمترین محصول این بندر، بدون شک خاویار و ماهی است. برنج، لبنیات و محصولات کشاورزی نیز از دیگر سوغات این شهر هستند. اما برای یک گردشگر، صنایع دستی این شهر از هرچیز دیگری جذاب تر است. دنیای رنگ در این بندر مسافر را به خرید یادگارهای شهر ترغیب می کند.

دوشنبه بازار بندر ترکمن محلی است که می توانید زیباترین صنایع دستی ترکمنان را با قیمتی خوب از دست کسانی که به نحوی در تولید آنها نقش داشته اند تهیه کنید. انواع قالی و قالیچه ترکمنی، محصولات نمدی، نمد دورویه به نام قاشماگئجه، پشتی های زیبای ترکمنی، ابریشم بافی، سوزن دوزی از دیگر صنایع دستی این منطقه هستند. لباس ترکمنی نیز که لباده ای گشاد بهمراه پوستین هایی بنام ایچمک که از پوست بره قره گل درست می شوند و زیورآلات زنانه بهترین یادگاران سفرتان خواهند بود.

صنایع دستی بندر ترکمن

این قوم شریف و هنرمند انواع کارهای دستی و هنری دارند که میتوان به فرش , قالیچه , زیور آلات ترکمن , نمد , قالی بافی و زین سازی می باشد.

علی آباد کتول وگرگان فاصله چندانی با بندرترکمن ندارد و در سفرتان می‌توانید از جاذبه های گردشگری در گرگان و جاذبه های گردشگری در علی آباد کتول هم دیدن کنید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی