پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان : فارسیان یکی از روستاهای استان گلستان واقع در شهرستان آزادشهر می باشد. دراین روستای زیبا هیچ خانه ای بدون آفتاب نیست و هیچ پنجره ای به دیوار نمی خورد و همه از طبیعت اطراف سهمی دارند. اینجا صبح خروس خوان داریم و رودی بسیار زیبا که از میان قلب روستا عبور می کند. شما می توانید برای سفر به این روستای رویایی که مانند ماسوله می باشد از سایت گلستانی ها بهترین اقامتگاه های بومگردی را رزرو نمایید.

برای دیدن ماسوله گلستان بهتراست همراه تیم گلستانیها باشین و با شماره 09114481870 تماس بگیرید.

روستای تاریخی فارسیان قانچی

روستای تاریخی فارسیان قانچی یکی از روستاهای ییلاقی مسیر آزادشهر به شاهرود می باشد. این روستا در فاصله 35 کیاومتری آزادشهر و 115 کیلومتری گرگان واقع شده است. این روستا به دلیل موقعیت منطقه و جغرافیایی که دارد به صورت پلکانی می باشد و به همین دلیل از این روستا به عنوان ماسوله گلستان نیز یاد می کنند.این روستا به دلیل نزدیکی با جنگل ابر و همچنین گردنه خوش ییلاق و دامنه‌ های سرسبز ماران کوه از موقعیت و ویژگی متنوع آب و هوایی در طول سال برخوردار است.

بافت تاریخی روستای فارسیان

در این روستا سابات ها بسیار به چشم می خورند. سابات به کوچه های مسقفی گفته می شود که قسمت بالایی آن در مالکیت شخصی و فضای زیر سقف در مالکیت عمومی قرار دارد. در روستای فارسیان در حدود 63 سابات به چشم می خورد. یکی از جذابیت های این سابات ها قرار دادن محلی برای نشستن است که در اصلاح روستایی به آن دختر نشین می کویند. البته در روستا فضاهایی هم تحت عنوان پیرنشین وجود دارد که محل تجمع افراد مسن در روستا است.

در میان این همه تنوع زیبایی و خیره کننده تنورهای گلی در میان کوچه ها نگاه های شما را به خود جلب می کند. این تنورها را اهالی روستا از آن به خوبی نگهداری می کنند و به صورت مشارکتی در آن نان تهیه می کنند.

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای این روستا کوچه‌های آشتی کنان این روستاست، در واقع در این روستا چندین کوچه و معابر تنگ ساخته شده تا افرادی که قهر هستند و زمانی که از این کوچه‌ها تردد می‌کنند ناچار با هم برخورد داشته باشند ناگفته نماند بافت تاریخی روستا تنها یک کوچه ماشین رو دارد و در مابقی کوچه‌ها امکان تردد خودرو وجود ندارد.

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

سبک معماری خانه های روستای فارسیان

خانه های روستا به صورت خشتی می باشند و اکثرا در دو طبقه می باشند که یکی برای زندگی و دیگری برای انباری و دام مورد استفاده قرار می گیرد. خانه ‌های خشتی از دیگر دیدنی‌ های فارسیان است، قالب‌ های خشتی به کار رفته در این خانه منحصر به فرد بوده و در بنا‌های دیگر استفاده ‌نشده است، ارتفاع هر خشت‌ ۱۰ سانتی متر و طول و عرض آن ۲۰ سانتی متر می باشد یعنی دو برابر خشت‌ هایی که در بافت تاریخی گرگان بکار رفته است.

تاریخچه روستای فارسیان

این روستا در گذشته دارای کوره های سفال پزی بوده است و سقف تمامی خانه ها , کومه ها , تنورها و حتی سرویس بهداشتی از سفال درست می شده است. سفال روستای فارسیان بسیار سرخ و ضخیم بوده است و در دو نوع کوچک و بزرگ ساخته می شده است.در دوره پهلوی با زور سفال های این روستا جمع ائری شده به مینودشت انتقال داده شده است و از آن به بعد مردم روستا از گل برای پوشاندن سقف خانه های خود استفاده می کردند.در حال حاضر فقط چند خانه کوچک که دیگر مخروبه است دارای سقف سفالی می باشد.

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

فارسیان با تاریخی کهن و فرهنگی غنی

اما آنچه که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید، زیبای منحصر به فرد بافت و کالبد روستایی، فارسیان است. بافت این روستا متناسب با طبیعت و به شیوه معماری پلکانی در شیبی ملایم بنا شده که در ساخت آن از سنگ، چوب، آجر و خشت و گل استفاده شده است. بناهایی که هرکدام، تاریخی و خاطره‌ای کهن دارند. فارسیان با کوچه پس کوچه‌های پیچ در پیچ و مناظری سرسبز و نوای دلنشین چشمه سارها، نماهنگی زیبا از زیبایی طبیعت و هنر دست انسان است.

آواز زیبای پرندگان، بوی خاک، سیمای زندگی کاملاً روستایی، صدای دام و عبور پیرمردان سوار بر اسب و شور زندگی در این روستا، ذهن و پرنده خیال را به پرواز در می‌آورد.

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

  1.  آبشار «یوخارکه دره» نام دارد که زیبایی چشم نوازی دارد، انواع میوه‌های جنگلی مانند انگور، زالزالک، انجیر سیاه و سفید و … در این منطقه رشد پیدا کرده و قابل دسترسی است. زیباترین آبشار نخی و رشته ای ایران و دومین آبشار خزه ای گرگان زمین
  2. غارهای آهکی
  3. دریاچه فارسیان
  4. جنگل های مازی :جنگل های پشت کوه فارسیان ، ذخیره گاه بزرگ درختان سر به فلک کشیده مازیmazey(بلوط) در گستره جنگل های هیرکانی
  5. دشت اسبهای وحشی فارسیان : دشت اسب ‌های وحشی منطقه فارسیان از مکانهای بسیار کم نظیر است و دارای مراتع وسیعی است که اسب‌ های وحشی را در دل خود جای داده است. از این دشتها تعداد محدودی وجود دارد که بزرگترین آنها در کشور مغولستان است. مسیر کوهپیمایی رسیدن به این دشت از فارسیان حدود هفت کیلومتر بوده و با آفرود ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
  6. تپه قنبر آباد : تپه «قنبرآباد» در نزدیکی روستای فارسیان است که برای گردشگران یک تپه جادویی است، بر فراز این تپه از سمت جنوب شالیزارهای طبقاتی، از سمت شرق بافت تاریخی روستا و از شمال کوهستان قابل رؤیت است.

غذاهای محلی روستای فارسیان

  1. آش خمیر
  2. چنگالی
  3. حلیم
  4. آش شله
  5. حلوا برنجی
  6. چکّو (اشکنه)
  7. خورشت گوجه ریز
  8. کنجی پت

نان های محلی فارسیان

  1. نان آقاندو
  2. نان فتیر
  3. نان کماج
  4. نان پنجه کش
  5. نان جزله ای
  6. نون کاک به مناسبت فرا رسیدن جشن باستانی نوروز پخته و سر سفره هفت سین گذاشته می شود.

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

 جاذبه های گردشگری روستای فارسیان 

صنایع دستی روستای فارسیان

از هنرهای سنتی روستا می‌ توان به پرده گل‌ دوزی و چادرشب بافی و دوخت لباس‌ های کرباس اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

سوغات روستای فارسیان

نان محلی، صنایع دستی مانند شال و چادر شب، نوعی حوله از جنس ابریشم مصنوعی، انواع خشکبار و ترشیجات را می ‌توانید در این روستا تهیه کنید. البته فارسیان برنج خوب و مرغوبی دارد که با آب چشمه کشت می ‌شود، ولی کاشت و برداشت آن دیر انجام می شود.

موسیقی مردم روستای فارسیان

سازهای مورد استفاده در روستای فارسیان شامل  نی، دوتار شمال خراسان، سرنا و تنبک می‌ باشد که علاوه بر کاربرد در زندگی روزمره، سرنا و تنبک در مراسم عروسی و نی در مراسمات عزاداری مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

بهترین فصل سفر به فارسیان

در فصل تابستان به عنوان منطقه ای ییلاق نشین از سوی برخی از ساکنان شهر گالیکش انتخاب می گردد. وجود چشمه سارهای زلال در فاصله ای بسیار نزدیک به روستا باعث شده است تا در ایام تعطیل از نقاط دور و نزدیک جمعیت کثیری برای گذران اوقات فراغت با خانواده به این منطقه بیایند .

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

 آیین ها و بازیهای محلی

  • تخم‌ مرغ زنی
  • مراسم  خاله خاله یا خان خانن
  • کشتی‌ گیری و جشن سال نو
  • تاب بازی و خواندن آوازهای نوروزی
  • بازی ارنگ برنگ اسب چرنگ

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان

 جاذبه های گردشگری روستای فارسیان 

اقامتگاه بومگردی فارسیان آزادشهر

برای دیدن تمام جاذبه‌ های تاریخی و طبیعی روستای فارسیان به حدود سه روز زمان نیاز دارید. ناگفته نماند اقامت در روستای فارسیان بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفره هزینه دارد.

برای گشت و گذار در طبیعت و بافت تاریخی سرشاراز ناگفته ‌های روستا می ‌توانید با رزرو واحدهای بومگردی دراین منطقه ازسایت گلستانی ها اقدام نمایید. فارسیان روستایی است که شاید با پای خودتان به آنجا بیایید اما دم دمای رفتن که شود پای دلتان یارای ترک آنجا را ندارد.

جاذبه های گردشگری روستای فارسیان




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی