پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

غار یخ مراد مرموزترین غار طبیعی ایران : غار یخ مراد جاذبه‌ای در میانه جاده چالوس است که یکی از غارهای منحصربه‌فرد و پرپیچ‌وخم‌‌ ایران و از معدود غارهای طبقاتی کشور به شمار می‌رود مسیر دسترسی به غار بسیار زیبا است و شامل رودخانه پرآب آزادبر در پایین‌دست و گیاهان کوهستانی می‌شود که در کنار یکدیگر، طبیعتی آرام‌بخش را به شما هدیه می‌دهند. معمولا مسیر رسیدن تا غار پوشیده از برف است که جذابیت بازدید از یخ مراد را دوچندان می‌کند. در نهایت دهانه غار با سه متر طول و هشت متر عرض پدیدار می‌شود که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

برای اجاره ویلا درچالوس با شماره 09114481870 تماس بگیرید

غار یخ‌ مراد کجاست؟

غار یخ مراد از جاهای دیدنی استان البرز است که در جاده کرج-چالوس قرار دارد. این غار در حوالی روستای آزادبر و کهنه‌ ده واقع شده است.

مسیر دسترسی به غار یخ مراد

برای بازدید از غار مراد باید وارد جاده کرج-چالوس شوید. نرسیده به گچسر در قسمت غربی جاده، تابلوی روستای کهنه ده شما را به یک جاده فرعی هدایت می‌کند. بعد از حدود چهار کیلومتر، در کنار روستای کهنه ده به یک دو راهی می‌رسید که راه سمت راست، شما را به نزدیکی غار می‌برد. در اینجا خودروی خود را پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید. پس از یک ساعت پیاده‌روی در این مسیر که نیم ساعت آن پیاده‌روی در مسیری با شیب کم و نیم ساعت دیگر کوهنوردی سبک است، به دهانه غار می‌رسید.

جاذبه های دیدنی غار یخ مراد

قندیل‌ های یخی

غار یخ مراد دارای هواکش‌ها و روزنه‌های زیادی است که موجب گردش هوا در آن می‌شود و شرایط مناسبی را برای شکل‌گیری قندیل‌ها و انجماد آب‌های سطحی در غار فراهم می‌کند. به همین دلیل، توده‌های بزرگ و مخازن یخی در گوشه‌وکنار غار مشاهده می‌شوند که به‌صورت استالاگمیت (چکنده) و استالاگتیت (چکیده) بر دیواره‌ها، سقف و کف آن شکل گرفته‌اند. انعکاس نور و سطوح صیقلی این پدیده‌ها، منظره‌ای تماشایی در دل غار ایجاد کرده‌اند.

غارسنگ‌‌های نخودی و گل‌ کلمی

غارسنگ به تمام سنگ‌هایی اطلاق می‌شود که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب به وجود می‌آیند. این پدیده، زیبایی خاصی به غار یخ مراد بخشیده است و به‌شکل نخود و گل کلم خودنمایی می‌کند.

بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد

ماه‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است؛ زیرا قندیل‌های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. در واقع، تشکیل چکیده‌ها و چکنده‌های یخی از ابتدای آذر ماه آغاز می‌شود و با ادامه فصل سرما، بارندگی‌ها و نفوذ آب​‌، این فرآیند ادامه می‌یابد. با شروع فصل گرما، یخ‌ها شروع به ذوب می‌کنند؛ به‌صورتی که در روزهای نخستین خرداد ماه تنها دریاچه یخ در غار باقی می‌ماند.

تجهیزات لازم برای بازدید از غار یخ مراد

برای بازدید از غار یخ مراد، وسایلی مانند هدلامپ و کفش مناسب و لباس گرم داشته باشید؛ زیرا غار  فاقد روشنایی است و دمای آن گاهی اوقات به زیر صفر می‌رسد. آب آشامیدنی، کلاه ایمنی، کیسه زباله، میان‌وعده، فلاسک چای، داروهای شخصی، لباس ضدآب، یک وعده غذای سبک و... از جمله وسایلی هستند که در این سفر باید همراهتان باشد.

 

پرسش‌های متداول درباره غار یخ مراد

غار یخ‌ مراد کجاست؟

غار یخ مراد از جاهای دیدنی گچسر در استان البرز است که در نزدیکی روستای کهنه ده و آزادبر در جاده کرج-چالوس قرار دارد.

جاذبه‌های غار یخ مراد کدامند؟

قندیل‌‌های یخی و غارسنگ‌‌های نخودی و گل‌ کلمی

بهترین زمان بازدید از غار یخ مراد چه فصلی است؟

ماه‌های اسفند و فروردین

برای بازدید از غار یخ مراد چه تهجیزاتی نیاز است؟

هدلامپ و کفش مناسب، لباس گرم، آب آشامیدنی، کیسه زباله، فلاسک چای، داروهای شخصی، لباس ضدآب، یک وعده غذای سبک

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی