پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

جنگل توسکستان با جاهای دیدنی جنگل توسکستان گرگان از دلربا‌ترین و منحصر‌به‌فرد‌ترین جنگل های ایران به شمار می‌آید. با قدم‌گذاشتن درون این جنگل، با انبوه درختان بلند و تنومند توسکا، اورس و بلوط رو‌به‌رو خواهید شد که زینت‌بخش این بهشت زیبا هستند. جاده‌ای که از میان این جنگل می‌گذرد، بسیار با‌صفا بوده و مملوء‌ از چشم‌انداز‌های خیره‌کننده است. اقیانوس توده‌های مه که در ارتفاعات منطقه گردشگری توسکستان تشکیل می‌شود، از منحصر‌به‌فرد‌ترین مناظر طبیعی این منطقه است که هر بیننده‌ای را محو خود می‌کند.روستایی با حدود ۸۰ خانوار و ۲۴۰ نفر جمعیت ثابت در امتداد جنگل‌های هیرکانی و ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی گرگان است که با قرار داشتن زیر دامنه‌های کوه‌های سر به فلک کشیده البرز شرقی، اقلیم مرطوب و کوهستانی دارد.

جنگل توسکستان کجاست؟

جنگل توسکستان در دامنه‌های شمال شرق البرز و حدفاصل گرگان و شاهرود قرار دارد.

آدرس: استان گلستان، ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، بین مسیر گرگان-شاهرود

فاصله تهران تا توسکستان

اگر از تهران عازم جنگل توسکستان هستید، وارد جاده هزار یا فیروزکوه شوید تا بعد از عبور از ساری و بهشهر به گرگان برسید. در ادامه وارد جاده مشهد شوید؛ حدود ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، در سمت راست تابلوی جاده فرعی جنگل توسکستان را می‌بینید. پس از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی به روستای «توسکستان» یا ابتدای جنگل می‌رسید.

فاصله توسکستان تا مشهد

چنانچه از مشهد سفر می‌کنید، باید وارد جاده آسیایی شوید و بعد از جنگل گلستان و در ۱۳ کیلومتری گرگان به‌سمت چپ بپیچید. مسیر زیبای شاهرود-گرگان نیز از جنگل توسکستان می‌گذرد.

برای اجاره ویلا اطراف گرگان با شماره 09114481870 تماس بگیرید در ضمن برای خوشگذرانی و کمپ هم می تونید از مزرعه توسکا استفاده کنید و همچنین تو این مزرعه شما می تونید از جشنوارهای تمشک و توت فرنگی برای تعطیلات استفاده کنید.

روستای توسکستان در محور مواصلاتی گرگان - شاهرود که شغل بیشتر اهالی آن کشاورزی و دامداری است فقط ۱۲۰ سال عمر دارد و ساکنان اولیه آن به چلنگری و تولید تبر و داس مشغول بودند اما در نیم قرن اخیر بافت جمعیتی این روستا دستخوش تغییر شد و با مهاجرت افرادی از اهالی روستای مجن شاهرود و پابند بهشهر، جمعیت و پراکندگی اقوام توسکستان افزایش یافت. روستای توسکستان به دلیل وجود توده‌های گسترده درخت توسکا در منطقه پیرامونی؛ توسکستان نام گذاری شده است.

محور ارتباطی گرگان - شاهرود که به جاده توسکستان هم معروف است یک جاده فرعی در امتداد روستاهای زیادی همچون گرمابدشت، شاهکوه سفلی و علیا، چهار باغ و مجن قرار دارد و گفته می‌شود توسط نیروهای جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب برای دسترسی مناسب روستاییان ساخته شد که اکنون کارکرد گردشگری نیز پیدا کرده است.

این محور روستایی از جهاتی شبیه جاده چالوس یا اسالم به خلخال است و شهر گرگان در ۱۵۵ متری سطح دریا را به ارتفاعات شاهکوه (گاوکشان و تل انبار) در ارتفاع حدود سه هزار متری وصل کرده و سپس شیب آن به سمت شاهرود تند می‌شود. به عبارت دیگر برای سفر بین این ۲ شهرِ استانهای گلستان و سمنان باید دامنه دو طرف البرز شرقی را طی طریق کرد.

جنگل ابر دیگر ویژگی منحصر به فرد ارتفاعات توسکستان است بطوری که اگر آسمان گرگان بارانی و آسمان شاهرود آفتابی باشد؛ توده‌های متراکم ابر قله‌های منطقه را فرا گرفته و مسافران در طول مسیر اعم از جاده و جنگل باید از داخل ابرها عبور کنند که این چشم انداز کم نظیر در کمتر نقطه ایران وجود دارد.

جاهای دیدنی توسکستان

آبشار توسکستان

آبشار توسکستان در۲۶کیلومتری جنوب شرقی گرگان در مسیر جاده گرگان شاهرود ودر منطقه گردشگری توسکستان قرار دارد(۹کیلومتر بعد از روستای توسکستان به طرف شاهرود)واز جاده گرگان شاهرود حدودا۲۵۰متر فاصله دارد اب وهوای اطراف این ابشاردرفصول گرم سال بسیار سرد ودلپذیر میباشد وتا حدود ۲۰الی۳۰متری اطراف این ابشارباد سردی می وزد.

دشت زیبای سرعلی اباد

دشت زیبای سرعلی اباد در ارتفاعات توسکستان قراردارد این دشت زیبا ازغرب به کوههای زیارت وازشرق به پیگرد کوه مشرف میباشد پوشش گیاهی این منطقه استپی واب وهوای ان سرد وخشک ودرفصل سرما دمای ان به زیر صفر درجه میرسد به همین جهت در زمستان برف سفیدی منطقه را پوشانده است ودر روزهای تعطیل اهالی گرگان وحومه برای برف بازی وتیوب سواری به این منطقه سفر میکنند.

چشمه باغ سرهنگ

حدودا ۴کیلومتر پس از روستای توسکستان بطرف شاهرود چشمه ای در کنار جاده وجود دارد که معروف به چشمه باغ سرهنگ میباشد این چشمه  در منطقه گرمابشت واقع شده وازداخل کوه فوران میکند .سرچشمه ان درداخل ملک شخصی هست وبصورت لوله کشی به کنار جاده توسکستان – شاهرود هدایت شده است  اب این چشمه  سرد ودلپذیر میباشد.

کاروانسرای قزلق

در اواسط جاده‌ی توسکستان در میان جنگل انبوه، به کاروانسرای قزلق می‌رسید. رسیدن به فضایی بدون دار و درخت می‌تواند نشانه‌ی رسیدن به کاروانسرا باشد. دقت کنید کاروانسرا از جاده پیدا نیست و باید از خودرو پیاده ‌شده و حدود ۱۵۰ متر به سمت شرق و شمال شرقی پیاده‌روی کنید تا آن را ببینید. این کاروانسرا که مربوط به دوران اسلامی است و در فهرست آثار ملی هم ثبت شده، در سال ۱۳۷۹ بازسازی و زیبا شده است.

بهترین فصل سفر به توسکستان

فصل اوج زیبایی جاده توسکستان، فصل بهار می باشد. در این فصل که درختان شکوفه می دهند و طبیعت دوباره زنده می شود، رانندگی جاده ای، بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر می خواهید در بهشتی غرق شوید که شما را رهسپار منطقه ای زیبا می کند، بهتر است حتما رانندگی در این مسیر را تجربه نمایید.

روستای چهار باغ
روستای چهار باغ گرگان از دیگر جاهای دیدنی منطقه جنگلی توسکستان است که به طبیعت بکر و حیرت‌انگیزش شهرت دارد. اهالی این روستا در حاشیه جاده توسکستان، مغازه‌هایی بر‌پا کرده‌اند و محصولات محلی همچون ماست، پنیر، گوشت تازه یا آب زرشک کوهستان را به گردشگران عرضه می‌کنند. جالب است بدانید که با شروع فصل زمستان آب‌و‌هوای این روستا به‌قدری سرد می‌شود که حدود نیمی از ساکنان این روستا به شهر‌های گرگان و شاهرود مهاجرت می‌کنند. ارتفاعات روستای چهار باغ در فصل زمستان محبوب‌ترین مقصد ساکنان شهر‌های اطراف و گردشگران، برای برف‌بازی و تیوب‌سواری است.
جاهای دیدنی اطراف جنگل توسکستان | تجربه سفری خاطره‌انگیز در گرگان

ویژگی های جاده توسکستان

اگر‌چه جاده توسکستان به‌لحاظ زیبایی، از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاده‌های جنگلی ایران است؛ اما استاندارد‌های کافی را نداشته و شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناکی دارد.

با‌توجه به وضعیت بد جاده، داشتن خودرو مناسب و مهارت کافی در رانندگی، برای حرکت در این مسیر الزامی است. همچنین اگر با جاده آشنایی ندارید، با نهایت دقت رانندگی کنید.

در جاده جنگل توسکستان گرگان پمپ بنزین نیست؛ از‌این‌رو پیش از ورود به این جاده، از پر بودن باک بنزین خود مطمئن شوید.

جاده توسکستان در فصل زمستان، به‌خصوص در زمان بارش برف، بسیار خطر‌ناک است؛ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم در چنین زمانی در این جاده رانندگی نکنید.

سوالات متداول درباره جنگل توسکستان

جنگل توسکستان کجاست؟

جنگل توسکستان، جنگلی انبوه و خرم است که در دامنه شمال‌شرقی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است. به‌طور دقیق‌تر این بهشت سر‌سبز در استان گلستان و بین شهر‌های شاهرود و گرگان قرار دارد.

منطقه گردشگری توسکستان چه جاذبه‌های دیدنی دارد؟

از مهم‌ترین جاهای دیدنی توسکستان می‌توان به کاروانسرای قزلق، روستای توسکستان، آبشار توسکستان، دشت سر علی آباد، دشت گرمابدشت، روستای چهار باغ و چشمه باغ سرهنگ اشاره کرد.

چگونه از مبدأ گرگان به جنگل توسکستان برویم؟‌

در ابتدا باید وارد جاده گرگان-مشهد شوید. حدود ۱۳ کیلومتر این جاده را طی کنید تا به جاده فرعی جنگل توسکستان گرگان برسید. پیدا کردن ورودی جاده فرعی جنگل، اصلاً کار دشواری نیست؛ تنها کافی است به تابلو‌های راهنمای مسیر در جاده دقت کنید. پس از ورود به جاده فرعی، لازم است ۱۵ کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به روستای توسکستان و جنگل خرم و وسیع آن برسید.

بهترین زمان بازدید از جنگل توسکستان گرگان چه زمانی است؟

اوج سر‌سبزی و طراوت این بهشت خرم، در ماه اردیبهشت است؛ از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت هستید، لذت حضور در این جنگل را در ماه اردیبهشت از خود دریغ نکنید.

جاهای دیدنی اطراف جنگل توسکستان کدامند؟

از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی جنگل توسکستان قرار دارند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست می‌توان به روستای زیارت، پارک جنگلی قرق و پارک جنگلی النگدره اشاره کرد.

 

 

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی