پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای اسلامده بالا همان طور که در بخش تاریخ روستا نوشته شده است نام قدیمی این روستا در ابتدا شغالده بوده وسپس در دوران حکومت قاجار و دوره پهلوی به بالاشاده معروف شده ولی اکنون به اسم بالا اسلامده شناخته میشود و همچنین به دلیل داشتن شکل جنگلی و نبودن هیچ انسانی که در آنجا زندگی کند باعث زیاد شدن درخت ها و علفهای هرز جنگلی و همچنین حیواناتی مثل شغال در آن پرورش یافتند اما با آمدن مهاجران در این روستا همه چیز کاملا عوض شد.

ییلاقات گیلان یکی بهترین مقاصد برای سفرهای تابستانی و فرار از گرما است پس برای اجاره ویلا با شماره 09114481870 تماس بگیرید.

مهاجران مشغول به آباد کردن این روستا شدند. از جمله افرادی که میتوان به عنوان آباد گران شناخت یکی پدر و پدر بزرگ خودم و افراد زیاد دیگری که در بخش خانواده های معروف و قدیمی از آنها یاد خواهیم کرد.

مهاجران پس از آباد کردن روستا شروع کردند به ساختن خانه های معروف شمالی خانه های کلش سر(خانه های چوبی ای که سقفشان را با کاه میسازند.) اما به دلیل نفوذ باران بر سقف وچکه کردن آب باران اهالی کلش ها رابرداشتند وحلب بر روی سقف خانه هایشان گذاشتندو همچنینی افرادی دیگر سقف خانه هایشان راسفالی نیز میسازند. در طی سالهای اخیرافرادی از شهر نیز آمده اند وخانه های ویلایی خود را بنا نهاده اند.

تاریخچه روستای اسلامده بالا

این روستا همواره دارای سوابق ارزشمند درخشانی میباشد که از جمله این سوابق میتوان مبارزه در کنار میرزا کوچک خان جنگلی برای حفظ ارزشها وآرمان هایشان را نام برد. همچنین میتوان درباره هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ومبارزه هاو کشته شدن در راه خدا صحبت کرد همانطور که گفتم این روستا در هشت سال دفاع مقدس در جنگ شرکت داشته و شهیدانی را در راه خدا و کشور فدا نموده است.

آب و هوای در روستای اسلامده بالا

اقلیم روستا بیشتر سال معتدل و تحت تاثیر جو مدیترانه ای و بدین گونه است که در فصل بهار بیشتر هوا از اول فروردین خنک و اکثر اوقات بارانی و خنک می باشد و درختان میوه هم کم کم شکوفه را به جوانه میوه بدل کرده و درختان برگ در می اورند و اب سد سنگر جهت کشاورزی توسط کانال و رودخانه از سمت پاشاکی و گوشکجان وارد روستا می شود فضای معطر از گل و شکوفه درختان میوه همراه با بوی رطوبت و نم نم بارش فضا را بسیار زیبا می کند البته از اواخر فروردین کار کشاورزی جالیزی مردم که مهمترین منبع در امد مردم روستا است شروع می شود.

تابستان

فصل تابستان فصل گرما و شرجی و پشه و پشه بند است مردم در این فصل به دلیل درو برنج بسیار تحت تاثیر گرما توام با شرجی هستند. تابستان روستا با خود میوه های تابستانی را همراه دارد.

پاییز

پاییز در بالاشاده زیباست فصل سفید کردن برنج و بارشهای پاییزی و سیلاب جاری شدن در جاده ها و رودخانه هاست فصلی که شروع ان با پوشیدن چکمه های کلاسیک همراه هست که مشکی و بلند است و معمولا از بازار سیاهکل تهیه می شود

زمستان

فصل زمستان فصل سرما باران تگرگ و گاهی برف میباشد

و بخاریهای نفت سوز و چوب سوز در محفل های گرم خانه های روستا است چله بزرگ سرد و سنگین و چله کوچک زیبا و رو به گرمی است.

تفریحات مردم مخصوصا جوانان

معمولا در اوایل بهار و تابستانها که جوانان چون وسیله نقلیه ندارند و از محیط شهر (سیاهکل) فاصله دارند وهیچ تفریح گاه مثل پارک و سینما و باشگاه ورزشی و زمین فوتبال ندارند پس ناچارند در محیط روستا به صورت خود جوش و ابتکاری سرگرمی و تفریح سالم ایجاد کنند مثل : فوتبال در زمینهای اسفالته یا خاکی و تفریح صبح شان ماهیگیری به اتفاق یکدیگر و تفریح بعد از ماهیگیری شان که به نزدیکهای ظهر می رسد در همان رودخانه به شناکردن مشغول می شوند .

چیزی که در روستا خیلی جالب است این که سن برای هیچ کدام از افراد اهمیت ندارد و همه با هم لذت می برند بعد از یک کار کشاورزی سنگین و طاقت فرسا یک شنای دسته جمعی و با هیجان خیلی لذت بخش می باشد.

از جمله تفریحات دیگر تماشای مسابقات فوتبال در مغازه ها ی روستا به صورت دسته جمعی که شامل افراد جوان و مسن با هیجان بالا می باشد که در حین کارشناسی!به تناول تخمه و چای نیز مشغول می باشند از دیگر تفریحات جالب و سرگرمی که معمولا خانوادگی است شب نشینی و سر زدن بعد از شام به یکدیگر و صله رحم می باشد که زنان پیش قدم ترند. در کل باید یاد اور شد که مهمترین تفریح مردم کار کردن در هنگام برداشت میوه و صیفیجات و غیره است که حقیقتا پر برکت است و این نوع تفریح واقعا پر بار است.

امکانات داخلی روستای اسلامده بالا

آب رسانی به صورت جدی در این روستا از سال ۱۳۴۹و۱۳۵۰شروع شد وازطریق کانال کشی از اتوبان رشت به قزوین شروع میشده و به جاده فرعی ای به نام راه پورت کشیده میشد وبه همان طریق به صورت کانال به سد تازه آباد ریخته شده وهمان جاتقسیم بندی میشد

و به روستاهای دیگر کشیده میشد که ازجمله این روستا ها میتوان روستا های:بالا محله همین طور به شکل کنال هوای و کانال زمینی به پاشاکی ,گوشگجان وسپس به بالا شاده, شاده, گوکه ودر نهایت به سیاهکل وصل میشدرا نام برد.

اما چیزی که خیلی جالب است این میباشد که اگرگاهی آب قطع میشد اهالی باید بیل به دست با پای پیاده به این دلیل که هیچ گونه وسیله نقلیه ای وجود نداشت باید به تازه آباد میرفتند تا آب گرفته شده را باز نمایند.

امادرسالهای اخیردیگربه این شکل نیست آب این روستاها از طریق سیاهکل تامین میشود وبه صورت کانالهای هوایی وزمینی به روستاهای گوکه,شاده, بالا شاده وبه روستای گوشکجان ,خلشاه و روستای کشتصت آبادان میرسد و در نهایت به رود خانه حشمت رود میریزد,

دلیل نام گذاری این رودخانه به نام حشمت رود به این خاطراست که یکی از همرزم های میرزا کوچک خان جنگلی به نام دکترحشمت که کمک های شایانی را به این روستا کرده بود اهالی برای تقدیر و تشکر از او نام او را براین رودخانه نهادند.

این آبرسانی خوب در این سالها باعث شده که مردم تمامی روستاها بتوانندهم آب آشامیدنی داشته باشند وهم آب مصرفی خانه شان را تامین کنند ودیگرمانند گذشته در سرما وگرما برای رفع مشکل آبشان به نقطه دوری مانند تازه آباد که چندین کیلومتراز دهشان فاصله دارد بروند

زیرا بعد ازانقلاب همه مشکلات آبشان حل شده است اما یکی از ایراد های بزرگ آن این است که در مواقع کشاورزی آب مصرفی کشاورزی خیلی دیر وصل میشود وبه همین علت خیلی از کشاورزان زمین هایشان را آباد نمی کنند.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی