پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

درکه تهران از آن دست مناطقی است که نمی‌توان لذت گشت و گذار در آن را با هیچ چیزی عوض کرد. این منطقه بسیار دنج و بی‌نظیر است، به طوری که رفتن به آنجا همیشه برایتان تازگی دارد. صدای گوش‌نواز رودخانه درکه در کنار آب و هوای فوق‌العاده آن، همگی از خلق یک روز خاطره‌ساز برای شما خبر می‌دهند. برای دوری از شلوغی و سر و صدای تهران در پایان هفته‌ها، درکه بهترین انتخاب و یکی از دیدنی های تهران است.

درکه کجاست؟

درکه یکی از محلات ییلاقی شمیرانات و جاذبه های گردشگری تهران است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته است. این محله ییلاقی در امتداد رودخانه‌ای به همین نام ایجاد شده و جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. درکه از سمت شمال به رشته کوه‌های توچال، از سمت جنوب به محله اوین، از شرق به اراضی دانشگاه شهید بهشتی و اوین و از غرب به بازارهای کوه توچال و سعادت آباد می‌رسد. این منطقه جزو منطقه یک شهرداری تهران محسوب می‌شود.

چرا درکه تهران؟

درکه تهران یکی از مسیرهای محبوب کوه نوردی برای تمام افراد خانواده است. محیط ییلاقی درکه، رود خوش نوای آن، مسیر کوه نوردی که از میان بافت نسبتا قدیمی و روستایی این منطقه می گذرد، برای گذران یک روز دور از هیاهو و آلودگی بسیار وسوسه کننده است. اگر اهل شکم گردی هستید، گزینه هایی عالی و خوشمزه در درکه در انتظار شماست.

آشنایی با درکه تهران | صعود خاطره انگیز به ارتفاعات شمال پایتخت

تهران شاید در نگاه اول شهری آلوده و پر از ساختمان های بلند و سیمانی به نظر برسد؛ اما در نقاط مختلف این شهر مکان های تفریحی وجود دارد که برای لحظاتی نشاط و طراوت را به زندگی باز می گردانند. یکی از این مکان های محبوب برای گردش، پیاده روی و کوه نوردی، درکه است.

این تفرجگاه قدیمی در غربی ترین کوهپایه شمال تهران واقع شده است و یکی از ییلاقات قدیمی و زیبای شمیرانات محسوب می شود. این مکان دیدنی به خاطر طبیعت زیبا، آب و هوای دلپذیر، کوچه باغ های باصفا، آلوهای ترش و شیرین، آب انار و رستوران های سنتی خود مشهور شده است.

اهالی این منطقه خوش آب و هوا و فرح بخش خانه های خود را به صورت خطی، در مسیری شمالی-جنوبی و در امتداد رودخانه درکه ساخته اند. در ادامه محله درکه، دره اوین قرار دارد؛ جایی که فضایی پلکانی و استخری طبیعی در کناره رود درکه ایجاد شده است. در گذر زمان رستوران ها و قهوه خانه هایی سنتی و مدرن در مسیر رود ساخته شدند که امروزه بین گردشگران و اهالی به نام هفت حوض معروف است.

گفته می شود نام درکه از درگِ که نوعی کفش برای راهپیمایی روی برف است برداشته شده؛ البته برخی نیز معتقدند که نام درکه به دلیل وجود دره ای که در بالای این منطقه وجود دارد به آن داده شده است.

محل و مسیر کوهستانی درکه در شمال غرب تهران قرار دارد و آغاز یکی از مسیرهای محبوب کوه‌پیمایی در تهران است. اینجا یکی از تفریحگاه‌های مهم و قدیمی تهران است که نباید هیچ‌وقت آن را از نظر دور کنید. درکه درواقع ییلاقی است که در امتداد رودخانۀ درکه ایجاد شده است.

آب‌و‌هوای خوب و جریان‌داشتن رودخانۀ درکه در آن باعث شده که این منطقه همیشه طراوت و تازگی خاصی داشته باشد. محلۀ درکه هم‌اکنون شامل خانه‌های ییلاقی و ویلاهایی است که باعث ایجاد کوچه‌باغ‌هایی در میان آن‌ها شده است و کوهنوردان باید از این کوچه‌باغ‌ها راه را طی کرده و به مسیر کوهنوردی برسند. حالا اگر علاقه دارید که کوه‌پیمایی شما کمی با شلوغی همراه باشد، می‌توانید در روزهای آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) به آن بپردازید. در غیر این صورت روزهای دیگر هفته نیز می‌تواند مناسب باشد.

تفریحات درکه

درکه تفریحات و دیدنی های جذابی دارد و به یکی از تفرجگاه های محبوب تهرانی ها تبدیل شده است. لذت خوردن خوراکی های خوشمزه ای که به صورت تازه آماده می شوند یا ساعتی شب نشینی با دوستان و خانواده در یکی از رستوران ها و سفره خانه های این منطقه خوش آب و هوا همیشه بیاد ماندنی است.

بسته به اینکه در چه زمانی از سال به درکه سفر می کنید، می توانید از میوه های محلی که اهالی این روستا می فروشند نیز تهیه کنید و لذت ببرید. تابستان ها وقت خرید گیلاس های محلی است و پاییز، شاتوت و ازگیل هایی که از باغ های روستا برداشت شده به فروش می رسد. همچنین اگر به گیاهان محلی علاقه داشتید می توانید با خرید ریواس، کنگر و نوعی سبزی کوهی، دست پر به خانه بازگردید. آلوهای ترش و شیرین جنگلی، آب انارهای ترش و ملس، لواشک در طعم های مختلف، گردو، آبمیوه های طبیعی و دیگر تنقلات خوشمزه را می توانید از مغازه های محلی خرید کرده و نوش جان کنید.

اگر توانایی و زمان کوه پیمایی را ندارید؛ اما دلتان می خواهد که حتما گشت و گذاری در درکه داشته باشید، می توانید با برداشتن میان وعده ای مقوی، راه جاده درکه را در پیش بگیرید و در کوچه باغ های آن قدم زده و پیاده روی سبکی داشته باشید. می توانید اندکی راه را ادامه داده و خود را به قسمت های بالایی جاده برسانید تا از محیط طبیعی و بکر رودخانه و درختان اطراف آن نیز لذت ببرید. می توانید مختصر خوراکی با خود همراه برده، کنار رودخانه درکه سفره ای پهن کرده و خود را غرق در صدای آب و تماشای مناظر کنید.

 

جاذبه های نزدیک درکه

در نیمه راه مسیر کوهنوردی درکه به پلنگ چال می توانید راه خود را به سمت جنگل کارا (در ضلع غربی ارتفاعات مشرف به رودخانه) تغییر دهید و از زیبایی های طبیعی این جنگل استفاده کنید. این جنگل حدود نیم ساعت با مسیر اصلی کوهنوردی فاصله دارد.

همچنین از دیدنی ترین نقطه های مسیر جنگل کارا و درکه تهران، آبشار کاراست. برای رسیدن به آبشار کارا، از میدان درکه به سمت جاده ای که به کوه می رسد حرکت کنید. از کوچه های شهید موسوی مطلق، کوچه شهید میر اسماعیلی، کوچه خرداد عبور کنید. از محله پل بالا و جاذبه های سنگ مثقال، آسیاب جعفر آقا، پاکوپا،‌ سه چنار که گذر کردید به هفت حوض می رسید. بعد از هفت حوض، کمی مسیر را ادامه دهید تا به آبشار کارا برسید. فاصله این مسیر از میدان تا آبشار به طور متوسط نیم تا یک ساعت تخمین زده شده است. 

اگر مسیر جنگل کارا را دوست داشتید و خواستید ماجراجویی بیشتری در مسیر را تجربه کنید، قله چین کلاغ پیش روی شما قرار دارد. برای رسیدن به این محل باید راه جوبی را که در جنگل جریان دارد، به سمت بالا در پیش بگیرید تا به دربند قله چین کلاغ و دوشاخ برسید. راه رسیدن به قله ها پاکوب و کم تردد است به همین دلیل بدون راهنما و آمادگی کافی نمی توان به مناطق بالادست آن صعود کرد.

به غیر از جنگل کارا و قله کلاغ چین در مسیر کوه نوردی درکه جاذبه های طبیعی دیگری نیز  پیش روی شما قرار می گیرد. آبشار دره دیوانه، غار دو سنگ، آبشار کارا، استخری به نام هفت حوض که در فصل های گرم سال برخی در آن ها شنا می کنند، بند عبدالله، جوزک، اسپیو (آب سپید) از جمله دیدنی ها ی این منطقه هستند. از دیگر جاذبه های تماشایی مسیر، چشمه کفوست؛ آبی که از این چشمه بیرون می آید تا یک کیلومتر کف می کند و به همین خاطر به این اسم خوانده می شود. 

مسیر دسترسی

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

برای رسیدن به درکه هم می توانید با ماشین شخصی خود به این منطقه بروید و هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی