پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

باغ فردوس تهران: پایتخت قدیمی و کهن ایران که شاید در لیست شلوغ‌ترین شهرها جای داشته باشد، آنقدر محبوب و دوست‌ داشتنی است که که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت و زیبایی‌های بی‌نظیرش را ندید‌. تهران سالخورده، با تمام گرد پیری و خستگی که بر جانش نشسته، همچنان جلوه‌گر زیبایی‌های خاصی است که تنها در این شهر اصیل یافت می‌شود‌. یکی از زیباترین دیدنی‌های تهران که مورد توجه ساکنان شهر و گردشگران آن قرار دارد، باغ فردوس تهران است. باغ فردوس، باغ عمارتی قدیمی، اصیل و سالخورده، باشکوه و تماشایی است که تنها یک بار دیدن آن از نزدیک، می‌تواند شما را با یک طرفدار پر و پا قرص برای آن تبدیل کند. اگر دوست دارید که این باغ عمارت جذاب را بشناسید و با ویژگی‌های خاص و ویژه باغ فردوس تهران بیشتر آشنا شوید، در ادامه با گلستانی ها همراه باشید.

تاریخچه باغ فردوس؛ قصه آبادی و ویرانی

باغ فردوس تهران، بنایی تاریخی و تماشایی و برجای مانده از دوران حکومت قاجار است که امروزه به یک مکان جذاب و محبوب برای گردش و تفریح و همچنین فعالیت فرهنگی تبدیل شده است.

باغ فردوس داستان پر فراز و نشیب و پر از ویرانی و آبادی دارد. این باغ زیبا در ابتدا در میان سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۴ به دستور محمد شاه قاجار بنا شد که علاوه‌بر باغ، دو عمارت شمالی و جنوبی را نیز شامل می‌شد. این باغ که مساحتی در حدود ۲۰ هزار متر مربع دارد، در دوران این پادشاه قاجاری ساخته می‌شود. البته باید بدانید که از عمارت شمالی باغ فردوس تهران، چیزی باقی نمانده و تنها، عمارت جنوبی با قامت ایستاده‌اش خودنمایی می‌کند.

تاریخچه باغ فردوس؛ قصه آبادی و ویرانی

باغ فردوس تهران کجاست؟

باغ موزه فردوس از جاهای دیدنی استان تهران در شمال شهر تهران و در محله‌ای با صفا به نام باغ فردوس است. این محله قاجاری از شمال به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر، از جنوب به توتونچی، از شرق به خیابان‌ دربندی و از غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود.

معماری باغ فردوس تهران؛ ردپای هنر

باغ فردوس، نیمی از جذابیت خودش را مدیون معماری چشم‌نواز و هنرمندانه‌ای است که هنر دست استادکاران به شمار می‌رود. در معماری باغ فردوش تهران، از تزیینات متنوع و بسیار جالب توجهی استفاده شده که تماشای آن‌ها، بسیار لذتبخش است.

آنچه بیش از همه در معماری این باغ عمارت زیبا دیده می‌شود، گچبری‌های حرفه‌ای و ظریف‌کاری‌های دیدنی در آن است. این گچبری‌ها از جمله هنرهای رایج آن زمان به شمار می‌رفته که با وسواس و دقت خاصی در تزیینات عمارت و ایوان به کار رفته است.

مقرنس‌های گل، برگ و شاخه و برگ‌های درخت انگور از جمله معروف‌ترین طرح‌های گچبری در عمارت و ایوان‌ها شمرده می‌شود که ترکیبی از سبک‌های یونانی، رومی و ایرانی است.

در طراحی باغ و قرار گرفتن حوض و فواده‌های آن و ترتیب کاشت درختان، می‌توان رگه‌هایی اصیل از دقت نظر و ظریف‌کاری استادکاران دید که بسیار جذاب و تماشایی است.

معماری باغ فردوس تهران؛ ردپای هنر

مسیر دسترسی به باغ فردوس تهران

برای رسیدن به موزه سینما می‌توانید در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه در میدان قدس، با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان ولیعصر به‌سمت جنوب، به عمارت باغ فردوس برسید، یا اینکه این مسیر را با تاکسی یا بی آر تی طی کنید.

اگر قصد استفاده از بی آر تی را دارید، می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر تجریش - راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به این باغ بروید.

با مینی‌بوس‌های خط تجریش به ولنجک به خیابان ولیعصر رفته و روبه‌روی باغ از آن پیاده شوید.

اگر با ماشین شخصی به باغ فردوس می‌روید، بهتر است بدانید پیداکردن جای پارک مشکل است و بهتر است اتومبیل خود را در یکی از کوچه‌های اطراف پارک کنید. نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی، در میدان تجریش واقع شده است.

مسیر دسترسی به باغ فردوس تهران

اطلاعات بازدید از باغ فردوس تهران

آدرس باغ فردوس تهران: خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس.

ساعت بازدید باغ موزه فردوس تهران: یکشنبه‌ها تا جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸؛ روزهای تعطیل: شنبه‌ها و ایام سوگواری

ساعت کار غرفه‌های فرهنگی و کافه‌های باغ فردوس: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۴

هزینه ورودی باغ فردوس تهران: بازدیدکنندگان داخلی: پنج هزار تومان؛ بازدیدکنندگان خارجی: سه هزار تومان؛ بازدید گروهی و دانشجویی: سه هزار تومان

قیمت بلیط سینماهای باغ موزه فردوس: پنجشنبه و جمعه: ۱۵ هزار تومان؛ سه‌شنبه‌ها: ۹ هزار تومان؛ روزهای عادی: ۱۲ هزار تومان

شماره تماس باغ فردوس تهران:  ۹-۲۲۷۰۵۰۰ (۰۲۱)
 

برچسب ها

باغ فردوس تهران دیدنی های تهران جاهای دیدنی تهران جاذبه های دیدنی تهران معروف ترین دیدنی های تهران



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی