پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای وردیج کجاست؟ همیشه لازم نیست برای گشت‌وگذار در طبیعت بلیط هواپیما بخریم یا راه دوری برویم. اگر ساکن تهران باشیم، با چند ساعت رانندگی می‌توانیم به دیدنی‌های جذابی برسیم. یکی از این دیدنی‌ها تهران هم روستای وردیج است که بین تهران و کرج قرار گرفته. این روستای زیبا و پر رمز و راز مخصوصا در روزهای تابستان، مقصد خوبی‌ست برای فرار از گرما و پاییزش هم دیدنی‌ست. آدمک‌های سنگی عجیبی که شاید شبیه‌شان را جایی ندیده باشیم، وردیج را جذاب‌تر هم کرده‌اند.

روستای وردیج کجاست؟

بزرگترین روستای شمال غربی پایتخت، روستای وردیج است که ۱۸۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اینجا بخشی از کن و سولقان است و جزو منطقه‌ ۲۲ تهران به‌حساب می‌آید. روستای وردیج در غرب دره کن واقع شده و اطرافش جاهای دیدنی زیادی پیدا می‌شود که ارزش یکبار رفتن را دارند.

از دو مسیر می‌توانیم به این روستا برسیم؛ وارد اتوبان تهران کرج می‌شویم و از ورودی پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی می‌رویم. در شمال این خیابان تابلوی روستای وردیج و واریش را می‌بینیم.

مسیر دوم از انتهای اتوبان همت شروع می‌شود. از شهرک شهید باقری می‌گذریم، از دوربرگردان دور می‌زنیم تا  به بلوار پژوهش برسیم. وارد شهرک دانشگاه شریف می‌شویم و در خیابان شهید اردستانی دنبال تابلوی راهنمای روستا می‌گردیم.

این تابلو اول جاده‌ کوهستانی‌ای قرار گرفته که شما را به روستای وردیج می‌رساند. جاده حدود ۱۰ کیلومتر و آسفالت، ولی باریک، با شیب تند و پر از چاله است.

روستای وردیج کجاست؟

چرا ارواح سنگی؟

یکی از دلایل مهم نام گذاری روستای وردیج به عنوان روستای ارواح سنگی، وجود دامنه‌ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیاناست که  بیرون این روستا قرار گرفته است. دامنه‌ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیان بعد از روستای وردیج قرار گرفته است. در این دامنه سنگ‌هایی به شکل‌های عجیب و غریب وجود دارد که باعث خاص شدن این روستا شده است. هر یک از این سنگ‌های دامنه به صورت طبیعی، شکل و طرح خاصی به خود گرفته است. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید مشاهده خواهید کردکه هر یک از این سنگ‌ها، شبیه به حیولنی  و یا جمجمه‌ انسان می‌باشد.

مردم بومی روستا وردیج اعتقاد دارند که این سنگ‌ها در زمان‌های دور جاندارنی بودند که به دلایلی به سنگ تبدیل شده‌اند. اما   زمین شناسان معتقداند که این شکل‌گیری سنگ‌ها حاصل سال‌ها فرسایش توسط آب و باد هستند. برخی از افراد نیز می‌گویند  این سنگ‌ها بقایای قلعه‌ی تاریخی بوده که در گذشته در این روستا وجود داشته است.

روستای واریش از دیگر #جاهای-دیدنی-تهران در این منطقه از شمال غرب پایتخت است که با ادامه دادن مسیر روستای وردیج به این روستا خواهید رسید. روستای واریش در انتهای مسیر آسفالته جاده وردیج-واریش قرار دارد. ارتفاع روستای واریش در حدود ۴۰۰ متر بیشتر از روستای وردیج است. هوای روستای واریش به مراتب از روستای وردیج سردتر است و دسترسی به آن در زمستان بسیار سخت و در بعضی مواقع، غیرممکن می‌شود. تعداد خانواده‌های ساکن در این روستا به ۴۰ خانوار می‌رسد که در زمستان تا ۱۵ خانوار کاهش می‌یابد.

چرا ارواح سنگی؟

مردم روستای واریش به حفظ طبیعت بکر و سرسبزی این روستا بسیار اهمیت می‌دهند. چنانچه قصد بازدید از این روستا را دارید، به یاد داشته باشید که این روستا بسیار تمیز است و برای ساکنان آن حفظ این پاکیزگی از سوی شما بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا حراست از پاکیزگی و طبیعت روستای واریش، بر عهده ساکنان آن است. بازدید از روستای وردیج و دامنه ارواح سنگی هزینه‌ای ندارد، ولی برای بازدید از روستای واریش باید هزینه ورودی را پرداخت کنید

محیط روستای واریش بسیار سرسبزتر از روستای وردیج است و در سراسر آن باغ‌های میوه مانند آلو، گیلاس، زردآلو، توت و شاتوت به چشم می‌خورند. چشمه واریش منبع اصلی تامین کننده آب شرب روستا و همین طور باغ‌ها به شمار می‌رود. فاصله روستای واریش از روستای وردیج تنها چهار کیلومتر است و اگر به روستاهای بکر علاقه دارید، می‌توانید در سفر به روستای وردیج، برای بازدید از روستای واریش نیز برنامه‌ریزی کنید. اگر در فصل تابستان به روستای واریش بروید، امکان تهیه میوه‌های طبیعی و خوش طعم این روستا را از باغداران و مغازه میوه فروشی این روستا خواهید داشت.

برای ورود به روستای واریش باید هزینه ورودی پرداخت کنید، گرچه مبلغ ورودی به این روستا مبلغ قابل توجهی نیست، برای رسیدگی به نظافت روستا که توسط ساکنان انجام می‌شود، بسیار لازم است. در قسمت ورودی روستای واریش، تابلوی راهنما، مسیر چشمه واریش را مشخص می‌کند. در اردیبهشت این روستا از شکوفه‌های زیبا پوشیده می‌شود و در دامنه کوه‌های آن لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی به چشم می‌خورند. هوا در بهار در این منطقه هنوز کمی سرد است و در کل تابستان نیز، این روستا و روستای وردیج همچنان آب و هوایی خنک و دلپذیر دارند. در فصل پاییز درختان منطقه رنگارنگ و زیبا می‌شوند و در بسیاری از زمان‌ها در زمستان، ارتفاعات روستاهای وردیج و واریش، پوشیده از برف هستند.

ارتفاعات پهنه حصار در امتداد مسیر روستای واریش، علاقه‌مندان به کوهنوردی را در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه جذب می‌کنند. امام‌زاده بی بی زرین قمر در نزدیکی روستای واریش، محل مناسبی برای استراحت گردشگران و کوهنوردان است. در این امام‌زاده که پیکر یکی از خواهران امام رضا در آن مدفون است، اتاقی برای استراحت وجود دارد.

بهترین فصل رفتن به وردیج

بهارها، روستای وردیج با وجود درخت‌های پر از شکوفه گیلاس و آلبالویش حسابی دیدنی‌ست. در روزهای گرم تابستان هم، خنکی ملایم هوای اینجا جان می‌دهد برای یک استراحت کوتاه. با اینکه پاییز و زمستان آب‌وهوای وردیج سرد و خشک است، اما ممکن است برای بعضی‌ها همچنان جذاب باشد؛ مخصوصا اگر اهل برف‌بازی باشیم.

بهترین فصل رفتن به وردیج

جاذبه‌های نزدیک روستای وردیج

روستا و آبشار سنگان

در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شمال شرق روستای وردیج، روستای سنگان قرار گرفته که آبشارش جزو زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. روستای سنگان با ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا، بین کوه‌های البرز میانی و در منطقه کن استان تهران واقع شده. آبشار سنگان را هم در نزدیکی همین روستا و در دامنه قله‌های پهنه حصار پیدا می‌کنیم. جایی که بعد از گذراندن یک مسیر پیاده‌روی به آن می‌رسیم.

آبشار سنگان در فصل بهار خیلی زیباست و طبیعت‌گردان زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند. اما در فصل زمستان اگر به این آبشار سر بزنیم، یکی از زیباترین صحنه‌ها را می‌بینیم؛ آبشاری که آبش در حین حرکت منجمد شده‌ و قطره‌های آبی که از آن بالا می‌چکد هم به محض رسیدن به زمین یخ می‌زنند. سنگان در زمستان، یکی از مقصدهای محبوب برف‌بازی هم هست.

امام‌زاده بی‌بی زرین قمر

نزدیک روستای واریش دشت پهنه حصار قرار گرفته که امام‌زاده بی‌بی زرین قمر،‌ خواهر امام هشتم (ع) را هم آنجا پیدا می‌کنیم. یکی از اتاق‌های این امام‌زاده پناهگاه کوهنوردان است و اتاق دیگر، آرامگاه بی‌بی‌ زرین قمر.

روستای واریش

از روستای وردیج تا روستای واریش راهی نیست. بعد از یک جاده ۴ کیلومتری و چند شیب، ‌به واریش می‌رسیم. روستای واریش با ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا، سرسبزتر و سردتر از وردیج است و بین کوه‌ها قرار گرفته. برای دیدن این روستا باید ۵ هزار تومان ورودی بدهیم. هزینه‌ای که توسط اهالی برای حفظ محیط‌ زیست روستا هزینه می‌شود، رسمی که در سقالکسار هم مرسوم است.

خیلی‌ها به واریش می‌روند تا چشمه‌ آن را ببینند. چشمه‌ای با آب خنک و گوارا که خیلی‌ها مقداری از آب آن را با خود به خانه می‌برند. در روستای واریش مغازه‌ میوه‌فروشی‌ای هست که محصولات روستا را می‌فروشد. تابستان‌ها می‌توانیم، آلو، گیلاس، زردآلو و شاتوت‌های تره‌و‌تازه‌ای هم بخریم.

 

 

برچسب ها

دیدنی های تهران جاهای دیدنی تهران روستای وردیج کجاست؟ جاذبه های دیدنی تهران



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی