پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

پل چوبی اصفهان پلی درخشنده در شب می باشد درواقع اگر در شب پل چوبی را نگاه کنید به دلیل وجود چراغ های زیاد آن را درخشنده می بینید. این پل یکی از قدیمی ترین پل های اصفهان می باشد. امروز تصمیم گرفته ایم که از پل چوبی اصفهان بازدید کنیم و تمام اطلاعات را در اختیار شما قراردهیم.

پل جوئی فقط دویست متر بالاتر از پل الله وردی خانه، خود اصفهانی ها به این پل جوئی می گن یعنی همون چوبی . قبلا دو طرف پل چند سری کاخ سلطنتی ساخته شده بوده و این پل رو هم برای ارتباط این دو قسمت ساخته بودن. اون موقع روی پل یه راه آب سنگی کنده بودن تا آب رو به این عمارتها برسونن. می گن کاخ های زیبا و باشکوه سعادت آباد، هفت دست، آینه خانه، کلاه فرنگی و نمکدان در اطراف این پل بوده اما مسعود میرزای ظل السلطان که در زمان ناصرالدین شاه، حاکم اصفهان بوده دستور می ده این عمارت های قشنگ و دیدنی رو خراب و با خاک یکسان کنن!

 پل چوبی اصفهان کجاست؟

در شهر اصفهان و انتهای خیابان کمال اسماعیل، ( محلی که اکنون در دو طرف رودخانه پارک های بزرگ و زیبا احداث گردیده) پل باریک و کم عرضی به نام «پل جویی» قرار گرفته است.این پل، بین پل خواجو در شرق و سی وسه پل در غرب واقع شده است. این بنا زمانی در غرب کاخ های “هفت دست” و ” آیینه خانه” قرار گرفته بود.

معماری پل چوبی اصفهان چیست؟

این پل که با پهنا کم و درازای نزدیک ۱۴۷ متر بر بستر زاینده رود، میان دو پل الله ‌وردی خان و پل خواجو ساخته شده ‌است از سازه ‌های دوره شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری است . از لحاظ معماری، پل جویی اصفهان ۲۱ دهانه با طاق های جناغی و دو اتاقک کوچک در بخش میانی و آب برهای مثلثی دارد. در بخش میانی پل جویی در گذشته، برجی شش ضلعی قرار گرفته بود که از هر طرف آن، چشمه ای روان می گردید.

پل جویی با وجود طول زیاد و پهنای اندک بسیار محکم و از شر بلایای طبیعی به دور مانده است. ساختار پل جویی سنگ تراش بوده و در پایه های آن از ملات ساروج استفاده شده و در تمامی بدنه و طاق ها، آجر با ملات گچ به کار رفته است.

کاربرد پل چوبی اصفهان چه بوده است؟

پل چوبی برای آمد و شد عامه مردم نبوده ‌است بلکه تنها وسیله ارتباط باغ های سلطنتی دو کناره شمالی و جنوبی رودخانه یعنی باغ معروف به «باغ دریاچه» با باغ های گسترده سعادت آباد میان پل الله‌ وردی خان و پل خواجو و بناهای با شکوه کاخ هفت‌ دست و کوشک آیینه‌ خانه و کشکول و نمکدان بوده ‌است و در اصل محل عبور خانواده شاه صفوی و امرا و بزرگان و مهمان ها و سفرایی بوده‌است که اجازه دیدار با شاه عباس دوم را داشته‌ اند.

 

برچسب ها

پل چوبی اصفهان کجاست جاهای دیدنی اصفهان پل چوبی اصفهان دیدنی های اصفهان جاذبه های دیدنی اصفهان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی