پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

حمام شیخ بهایی اصفهان در اصفهان یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان است که در این مقاله ما قصد داریم معروف ترین حمام شهر اصفهان را به شما کاربران گرامی سایت لحظه آخر معرفی کنیم. حمام شیخ بهایی ظاهری همچون سایر حمام های عمومی ایران دارد اما نکته ای که آن را متفاوت ساخته، گرم شدن آن به وسیله یک شعله می باشد. این بنا که به حمام اسرار آمیز اصفهان هم شهرت دارد در دوره صفویه توسط شیخ بهائی ساخته شده است. حمام شیخ بهائی در سال 1377 با شماره ثبت 2063 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اما راز حمامی که با یک شعله گرم میشود چیست؟ هدف شیخ بهایی از اختراع حمامی با یک شمع چه بوده است؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با چگونگی ساخت حمام شیخ بهایی در ادامه همراه کلستانی ها را همراهی نمایید.

معماری حمام شیخ بهایی

معماری حمام شیخ بهایی سال ها همچون معمایی تو در تو ذهن کنجکاو جهانیان را به خود مشغول کرده بود چرا که این حمام دو راز شگفت با خود داشت؛ یکی اینکه آب این حمام تنها با یک شمع گرم می شده و دیگر اینکه این شمع همواره روشن بوده است.

معماری حمام شیخ بهایی

بنا بر نقلی مشهور زمانی که تعدادی محقق انگلیسی می خواستند راز گرم شدن این حمام به کمک شمع را بفهمند با دستکاری در معماری بنا باعث شدند که شمع حمام نیز با مشکل مواجه شود و از آن زمان دیگر این شمع روشن نشده است. این حمام با استفاده از یک سیستم پیچیده مهندسی به مدت طولانی تنها با یک شمع روشن می شده است.

راز گرم ماندن حمام شیخ بهایی

درباره چگونگی گرم شدن این حمام به کمک شمع شایعات فراوانی وجود دارد، اما تنها نظریه قابل قبول درباره این حمام این است که یک سیستم سفالینه لوله کشی زیرزمینی در حد فاصل آبریزگاه مسجد جامع و این حمام وجود داشته که با روش مکش طبیعی، گازهایی مانند متان و اکسیدهای گوگردی را به مشعل خزینه حمام هدایت می کرده و این گازها به عنوان منبع گرما در مشعل خزینه می سوخته است.

 

برچسب ها

جاذبه های دیدنی اصفهان آثار ملی ایران دیدنی های اصفهان جاهای دیدنی اصفهان رازهای شیخ بهایی حمام شیخ بهایی اصفهان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی