پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

مسجدشاه اصفهان که به نام‌های مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان  نقش جهان در اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری و کاشی‌کاری در قرن یازدهم هجری و از جاهای دیدنی اصفهان است. مسجدِشاه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره­ی ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای آشنایی بیشتر با مسجد امام اصفهان با گلستانی ها همراه باشید.

مسجد امام اصفهان، مسجدی است ۴ ایوانی به ابعاد ۱۳۰ در ۱۰۰ متر با صحنی ۴۹۰۰ متر مربع وسعت دارد. در چهار جانب صحن، طاقگان و ایوانی در مرکز ایجاد شده است و پشت ایوان جنوبی، گنبدی عظیم با ۵۲ متر ارتفاع از سطح زمین و ۲۵ متر قطر خارجی، گنبد را پوشش می دهد. گنبد از نوع گنبدهای دو پوسته پیازی است که مابین پوسته ی درونی (آهیانه) و پوسته ی خارجی (خود) ۱۴ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.

چرا معماری مسجد امام زبانزد است؟

یکی از ویژگی‌های ساختمان‌سازی مدرن ما ایرانی‌ها این است که هر پروژه‌ی بزرگی که شروع می‌شود کل نما و محله‌ی قدیمی را به خاک و خون می‌کشد. اما مسجد امام که به فرمان شاه عباس و در دوران صفوی ساخته شده طوری به بافت شهر قدیمی و میدان نقش جهان گره خورده که حیرت‌انگیز است.جالب است بدانید که در کتاب ۸۰ گنج در سرتاسر دنیا، تاریخ‌نگار معماری دان کرویکشانگ این بنا را در شمار یکی از گنج‌های معماری کل دنیا برشمرده.

موقعیت جغرافیایی مسجد سلطانی اصفهان

مسجد جامع عباسی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان  اصفهان و در محدوده دولتخانه صفوی قرار گرفته است.این بنا در مجاورت با ساختما های مهم دوران صفوی چون، عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله بوده و در محدوده­ی مجموعه بناهای مهم دوران صفوی قرار دارد.

ورودی اصلی این مسجد در ضلع جنوبی میدان قرار گرفته و ورودی هایی دیگر نیز در محلات اطراف بنا (جهت دسترسی سریع تر و آسان تر مردم محله) هستند. دسترسی به بنا از خیابان استانداری و کوچه های عمود (گذر سعدی و پشت مطبخ) بر میدان به سهولت بوده و از خیابان های حافظ و سپه نیز پس از ورود به ضلع شمالی میدان، به صورت پیاده و یا درشکه امکان پذیر است.

چگونه به بازدید از مسجد برویم

مسجد شاه اصفهان، از خاص ترین مسجدهای اصفهان، در ضلع جنوبی میدان امام اصفهان واقع شده است. اینجا یکی از مقاصد گردشگری اصفهان است که امکان ندارد کسی آن را از دست بدهد. این مسجد در شهر اصفهان قرار دارد و روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 تا 11:30 صبح و 13 تا 16:15 بعد از ظهر می توان از این مکان بازدید کرد. قیمت بلیط بازدید از این مکان، 20000 تومان است. علاوه بر این مسجد می توانید از دیگر مسجدهای اصفهان و از همچنین از دیدنی های مجاور این مسجد یعنی عالی قاپو، موزه هنرهای معاصر، مسجد شیخ لطف الله، بازار اصفهان،چهل ستون و میدان نقش جهان بازدید کرد.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی