پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

بازار قیصریه اصفهان کجاست؟ از آنجاییکه شهر تاریخی اصفهان در گذشته به عنوان پایتخت ایران شناخته می شد، در طول تاریخ به ویژه بعد از ظهور اسلام بناها و بازارهای باشکوهی در آن احداث گردیده است. بازار قیصریه از مهم ترین بازارهای اصفهان است. سردر قیصریه و بازار آن در ضلع شمالی میدان نقش جهان اصفهان واقع شده اند. تاریخ احداث بازار قیصریه به سال 1029 هجری قمری باز می گردد.در ادامه همراه با گلستانی ها سری به بازار معروف قیصریه اصفهان می زنیم.

بازار قیصریه اصفهان کجاست؟

بازار قیصریه اصفهان از بزرگ ترین و مشهور ترین بازارهای ایران است و یکی از مراکز صنایع دستی محسوب می گردد. بازار قیصریه، بازاری که در بافت تاریخی اصفهان واقع شده است. این بازار در گذشته به نام بازار سلطانی خوانده می‌شده است و در دوران صفویه جزو بزرگترین بازارهای عصر خود بوده است. بازار قیصریه قسمت قدیمی شهر اصفهان به نام کهنه میدان (میدان قیام امروزی) یا اصفهان عصر سلجوقی را به بخش جدید اصفهان در دوره صفویه وصل می‌کرده است.

بازار قیصریه اصفهان کجاست؟

 بازارقیصریه به قدمت تاریخ ایران

بازار قیصریه هم مانند سایر اثار باستانی میدان نقش جهان،  از جمله آثار تاریخی احداث شده در زمان صفویان می باشد. ساخت این بنا به سال ۱۰۲۹ هجری قمری در شمال میدان امام بازمی گردد، و اما امروزه هنوز پس از چند قرن چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

این بازار بافتی قدیمی و سنتی دارد و از جمله بزرگترین بازارهای شهر تاریخی اصفهان می باشد. آنچه در این بازار از اجناس مشاهده می شود صنایع دستی می باشند که به فروش می رسند و در نوع خود منجر به حفظ بیشتر بافت سنتی آن شده اند.

آنچه در تاریخ ذکر شده است یادآور می شود که بازار قیصریه از باعظمت ترین بازارها در اصفهان بوده است. از جمله جهانگردانی که به شرح بازار قیصریه پرداخته اند ناصرخسرو و شاردن بوده اند و دلیل نامگذاری این بازار را به نام قیصریه این چنین بیان کرده اند که این بازار شباهت بسیاری به قیصریه یا قیساریا واقع در ترکیه امروزی دارد و از این حیث نام آن قیصریه نهاده شده است.

تاریخچه بازار قیصریه و سردر بازار قیصریه

سرتاسر بازار سقف های گنبدی شکل داراست و بازاری با چندین درب مختلف می باشد. سردر بازار قیصریه از جمله مشهورترین نقاشی ها و کاشی کاری ها و مقرنس های چشم نواز و بی نظیر را به شکلی قوس مانند به خود اختصاص داده است.همانطور که پیشتر اشاره کردیم بازار قیصریه و همچنین سر در بازار قیصریه در بخش شمالی میدان نقش جهان ساخته شده اند. این سر در ورودی اصلی بازار قیصریه بوده و این بازار در دوره حکومت صفویان میدان را به میدان کهنه اصفهان ( میدان امام علی امروزی) مربوط می کرده است.

تاریخچه بازار قیصریه و سردر بازار قیصریه

در طول این شاهراه سرپوشیده ‏و مسقف سراهای اردستانیها، خانی، آقا، پادرخت سوخته، میر اسماعیل، تالار، خوانساری ها، گلشن، جارچی و سرای فخر هم به عنوان نهادهای اقتصادی کار می کردند. همینطور مدرسه های کاسه گران، هارونیه، نیم آورد، جده بزرگ، جده کوچک و ملاعبدالله هم در راسته بازار ساخته شده بودند تا بچه ها بیشتر به این محدوده رفت و آمد داشته باشند.

همانطور که شما نیز می دانید، مهم ترین سوغات استان اصفهان صنایع دستی آن است که قطعا هر گردشگری را به خود جذب می کند. هر گردشگری که پا به استان و شهر اصفهان می گذارد امکان ندارد از صنایع دستی و فوق العاده دیدنی اصفهان دیدن نکند و یا از آنها خریداری نکند. از این رو می توان گفت بهترین جا برای خرید این صنایع دستی زیبا همین بازار قیصریه است. اگر چه از زمان رونق و شروع آن زمان زیادی گذشته است اما هنوز شکوه و جلال را می توانید در بازار قیصریه حس کنید و نهایت لذت را ببرید.

بازار قیصریه از سردر قیصریه شروع می شود و در ادامه به بازارهای دیگری مثل بازار چیت سازها و بعد بازار دارالشفا می رسد. بازار قیصریه از رونق خاصی برخوردار بوده است و کالاهایی چون پارچه و انواع فرش های گران قیمت در آن به فروش می رسیدند. رونق این بازار به اندازه ای بود که حتی شرکت های خارجی نیز در آن حجره داشتند.

امروزه در این بازار مغازه هایی دیده می شود که از دوران تا به امروز فقط یک کالای خاص را به فروش رسانده اند و از این لحاظ تغییری در کار خود نداشته اند، حتما برایتان جالب است دیدن مغازه هایی که 400 سال است یک کالا خاص را به فروش می رسانند.

 بازارقیصریه به قدمت تاریخ ایران

در وسط بازار قیصریه شهر اصفهان محوطه بزرگ گنبدی شکلی وجود دارد که گنبد زیبای آن مشهور است. در غرب بازار نیز کاروانسرایی زیبا به چشم می خورد که دو طبقه دارد و در دو طبقه ی آن حدو د 148 حجره وجود دارد. در شرق این بازار ضرابخانه ای به چشم می خورد که در حال حاضر به تجارت خانه تبدیل شده است و در آن اقلام مختلفی مثل انواع اقسام پارچه ها، قلمکاری های اصفهانی و کالاهایی این چنینی به فروش می رسد. بازار قیصریه از زیباترین بازاها شناخته شده و برای خرید سوغاتی در شهر اصفهان و همین طور به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در اصفهان به گردشگران پیشنهاد می شود.

 

 

برچسب ها

جاهای دیدنی اصفهان دیدنی های اصفهان بازارهای اصفهان بازار قیصریه اصفهان کجاست؟



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی