پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

چهارباغ عباسی اصفهان : شهر اصفهان با لقب نصف جهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است. جاذبه های دیدنی اصفهان بی شمار است. یکی از این جاذبه ها خیابان چهارباغ اصفهان است که از زیباترین خیابان های کل کشور محسوب می شود. در این خیابان می توان در زیر سایه ی درختان چنار و نارون پیاده روی کرد یا روی نیمکت ها نشست و نفسی تازه کرد و یا با خیال راحت از اینکه هیچ خودرویی رد نمی شود به دوچرخه سواری مشغول شد.

شهر اصفهان با لقب نصف جهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است. جاذبه های دیدنی اصفهان بی شمار است. یکی از این جاذبه ها خیابان چهارباغ اصفهان است که از زیباترین خیابان های کل کشور محسوب می شود. در این خیابان می توان در زیر سایه ی درختان چنار و نارون پیاده روی کرد یا روی نیمکت ها نشست و نفسی تازه کرد و یا با خیال راحت از اینکه هیچ خودرویی رد نمی شود به دوچرخه سواری مشغول شد.

چهار باغ عباسی

معروف‌ترین جاذبه های خیابان چهارباغ عباسی

معروف‌ترین جاذبه های نزدیک خیابان چهارباغ عباسی عبارت‌اند از سی و سه پل، زاینده‌رود، کاخ هشت بهشت، مدرسه تاریخی چهارباغ، میدان نقش جهان، عمارت چهلستون، موزه هنرهای معاصر اصفهان. خیابان چهارباغ بالا نیز با پاساژهای لوکس و مراکز خرید متنوع و خوراکی فروشی‌ها، یکی از محله‌های خوب برای گشت و گذار شهروندان به شمار می‌رود.
در میان باغ‌های ایرانی، آن دسته از باغ‌هایی که توسط معابر و گذرگاه‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شده‌اند را چهارباغ می‌نامیدند.

این چهارباغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور ایشان ساخته شده‌اند. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است.

بی‌لطفی قجری‌ها در حق چهارباغ

بیشتر ابنیه‌ی تاریخی اصفهان در دوره‌ی قاجار با بی‌مهری مواجه شدند و از عظمت و شکوه آن‌ها کاسته شد. چهارباغ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر توجه و محافظت مردم مانع نمی‌شد، در همان زمان به کلی از بین می‌رفت.

سلطان مسعود میرزا معروف به ظل‌السلطان، بزرگ‌ترین پسر ناصرالدین شاه که از سوی پدر، حاکم اصفهان شده بود، دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد و عمال وی برای تخریب باغ شروع به قطع درختان کردند. خبر این ماجرا به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی از علمای برجسته‌ی آن زمان اصفهان رسید.

بی‌لطفی قجری‌ها در حق چهارباغ

کافه‌های چهارباغ

حالا و بعد از یک سال و اندی که چهارباغ از خیابان به چهارباغِ پیاده تبدیل شده (در خیابان چهارباغ امکان تردد ماشین وجود ندارد و تمام آن به مسیر پیاده بدل شده)، کافه‌نشینی و نوشیدن و تماشا لذت مضاعف پیدا کرده. چه برای آن‌ها که بودن در میانه‌ی میدان‌شان آرزوست و چه‌ آن‌ها که به کنج خلوت‌گزیدگی خو کرده باشند چهارباغ گزینه‌هایی دارد.

ون‌کافه‌های چهارباغ

کمی بالاتر از مدرسه‌‌چهارباغ و بازار هنر، نرسیده به ورودی پارک هشت‌بهشت چهار پنج‌تایی ون‌کافه با شخصیت‌ها و سلیقه‌‌های مختلف ایستاده‌اند. گاهی رایحه‌ی قهوه و دمنوش‌های‌شان توی پیاده‌راه و مشام روندگان می‌پیچد. می‌شود دمی آنجا، زیر درخت‌ها و روی نیمکت‌های فلزیِ ارج یا نیمکت‌های چوبی نشست و با تماشای گفتگوها و صدای پرنده‌ها و تماشای آمد و شد دوچرخه‌ها و اسکیت‌ها دم‌به‌دم جرعه‌ای نوشید. یکی دیگر از این کافه‌ها هم روبروی سینما فلسطین است

برچسب ها

جاهای دیدنی اصفهان باغ های ایرانی دیدنی های اصفهان جاذبه های دیدنی اصفهان چهارباغ عباسی اصفهان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی