پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

سی و سه پل شاهکار نصف جهان : سی و سه پل قطعا یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان به شمار می‌رود و از آثار تاریخی متعلق به دوران سلطنت شاه عباس صفوی است که در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری و در سال ۱۰۰۸ قمری احداث شد. پل الله‌وردی خان، نام دیگر این اثر ایران کهن است که روی رودخانه‌ی زاینده‌رود قرار دارد. در دوران حکومت صفویان، در این بنای زیبا مرسم جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان ارامنه‌ی ساکن اصفهان برگزار می‌شد. اثری که می‌توان آن را شاهکار معماری ایرانی در آن دوران نامید.

سی و سه پل | شاهکار نصف جهان

مصالح به کار رفته در این پل از سه نوع هست که به ترتیب در قسمت های زیرین آجر برای قسمت های فوقانی ساروج و گچ استفاده شده است. ساروج از ابتکارات معماران ایرانی در دوران بسیار کهن به شمار می رود که از خاک رس و آهک، خاکستر و مواد الیافی لوئی که نوعی ملات قدیمی است به کار برده شده است.

اطراف این پل تفرجگاه هایی وجود دارد که مردم اصفهان و گردشگران داخلی و خارجی که برای بازدید از آن به این شهر سفر می کنند می توانند از آن دیدن کنند، به طور برای گذراندن اوقاتی خوش حوالی این پل شرایط مناسبی برقرار است. محال است مهمان کافه های نزدیک به این پل بشوید و از لذت شب نشینی ها در کنار رود زاینده رود جا بمانید. شب نشینی هایی که با نوای ساز و آواز همراه هستند و جانی تازه به کالبد شهر می دهند.

سی و سه پل | شاهکار نصف جهان

نام های متفاوت برای یک پل

سی و سه پل با اسامی مختلفی نامیده می شود، مثلا پل شاه عباس، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل زاینده رود و غیره و در پس هر کدام از این اسامی داستانی وجود دارد. به این علت این پل را پل شاه عباس می نامند که به دستور شاه عباس ساخت این پل شروع شده است.تاریخچه سی و سه پل طولانی است؛ الله وردی خان صدر اعظم شاه عباس بود و کسی بود که شاه عباس را برای صدور فرمان ساخت پل متقاعد کرد بنابراین این پل را به نام پل الله وردی خان نیز می شناسند.

به این علت پل جلفا نامیده می شود که محل اصلی رفت و آمد جمعیت ارامنه ی محله ی جلفا محسوب می شد. در ابتدا این پل 40 دهانه داشت بنابراین پل 40 چشمه نامیده می شد اما بعد از اینکه هفت دهانه از بین رفت، آن را سی و سه پل نامگذاری کردند. همچنین به دلیل اینکه بزرگترین پلی است که بر روی رودخانه ی زاینده رود ساخته شده، آن را پل زاینده رود نیز می نامند. این پل شگفت انگیز عناوین زیادی دارد و به جد یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است.

نام های متفاوت برای یک پل

اطلاعات سی و سه پل

زمان بازدید: بهترین زمان بازدید قبل از غروب آفتاب
بهترین فصل بازدید: بهار
مدت زمان بازدید: یک الی دو ساعت
پیشنها گلستانی ها: قدم زدن و تماشای زیر پل را از دست ندهید.

سی و سه پل، پلی زیبا برای پیاده روی در طول شب های بلند اصفهان. اصفهان در طول شب شهر روشن و زیبایی است، و پیاده روی بر روی پل تاریخی و بزرگ این پل می تواند برای هر گردشگری که برای لذت بردن از فرهنگ غنی ایران به این کشور سفر کرده است، تجربه ای منحصر به فرد را شب های طولانی اصفهان رقم بزند. به خاطر سی و سه قوس یا سی و سه دهانه که در طراحی فوق العاده ی این پل زیبا به کار رفته است، این پل را سی و سه پل می نامند. سی و سه پل طولانی ترین پلی است که بر روی رودخانه ی زاینده رود ساخته شده است و 295 متر طول و 14 متر عرض دارد و از سنگ و آجر ساخته شده است.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی